ד"ר שמרית פרקול-פינקל רצתה להציל את הים. תאונת קורקינט קטלנית קטעה את החלום בגיל 45 בלבד

ד"ר שמרית פרקול-פינקל הקימה את econcrete לפיתוח בטון ידידותי לסביבה, במטרה לאפשר בנייה בים שלא תפגע במרקם החיים בו • היא נהרגה כאשר הקורקינט שלה נלכד בחלק האחורי של משאית • לפי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ב-2020 חלה עלייה של 12% במספר הנפגעים בתאונות בהן היו מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים

אתמול (א') נהרגה בתאונת קורקינט חשמלי ד"ר שמרית פרקול-פינקל בת ה-45, שהייתה ביולוגית ימית בכירה, יזמת וממציאה. ד"ר פרקול-פינקל הקימה את חברת econcrete לפיתוח של בטון ידידותי לסביבה. היא נהרגה כאשר הקורקינט שלה נלכד בחלק האחורי של משאית. הנהג עוכב לחקירה.

ד"ר פרקול-פינקל חקרה כיצד משתלבים מבנים מעשה יד אדם בבתי הגידול הימיים. היא מצאה כי הם אינם משתלבים היטב, ופעלה כמדענית ויועצת כדי לעורר את המודעות לאופן שבו אפשר לבנות בתוך הים באופן שיהיה פחות הרסני. לצורך המחקרים שלה צללה פעמים רבות במתקנים ימיים עירוניים, כמו למשל אלה של חברת חשמל.

יחד עם ד"ר עדו סלע, שהיה פרויקטנט שלה, החליטה להקים פתרון אולטימטיבי : בטון שמאפייניו הם כמו של סלע טבעי, שמתכסה בצמחיה ימית עשירה והופך בעצמו לבית גידול עבור האורגניזמים הימיים.

ההבדל הוא בעיקר רמת החומציות שנמוכה משמעותית מזו שבתערובות בטון רגילות, ונישות מיוחדות שהופכות לבית גידול לדגים. בנוסף, כאשר המוצרים התכסו בשכבה של אלמוגים וצמיחה, הם לא איבדו מחוסנם אלא דווקא הפכו חזקים יותר. 

גילי גולנדר, מייסדת הסטארט-אפ בזארט, שהייתה חברת ילדות של פרקול-פינקל, סיפרה היום לגלובס: "הכרנו בכיתה י', כשאני הייתי חדשה בבית הספר בתל אביב והושיבו אותנו אחת ליד השנייה. עשינו קורס צלילה ביחד, וזו הייתה תמיד בדיחה בינינו, שמאותו הרגע היא התחילה לצלול בכל העולם, ואני הסתפקתי בזה פחות או יותר. היא הייתה הרפתקנית ולא פחדה מכלום, ומאוד אהבה את הים.

"במהלך הלימודים היא הכירה את עדו, ומייד כשהם סיימו את הדוקטורטים והפוסט דוקטורטים, הם פנו להקים את החברה. המחשבה הייתה - כן, חייבים לבנות נמלים וגשרים ושוברי גלים, אבל בואו נעשה את זה בצורה שמפרה את הסביבה, ומשקמת שוניות אלמוגים במקום לפגוע בהן. הם הקימו את החברה לפני עשור וכבר הגיעו לפרויקטים מאוד מרשימים, בפארק גשר ברוקלין ובנמל חיפה ובאילת.

"בשנים האחרונות שמרית התגלתה לי במלוא התפארת שלה בתור יזמת שלא מוכנה לקבל לא, מציבה מטרות ומגיעה אליהן. התחום קשה וגברי ולא תמיד סקסי למשקיעים, וכולל יצור ושינוע ואת ההטמעה בים. זה באמת תחום לא פשוט, ובכל זאת היא ועדו התמידו וראו הצלחה. אומרים תמיד השמים הם הגבול ובמקרה הזה המים הם הגבול.

"כל הניצנים שראיתי בה כשהיינו נערות, הפכו אותה לאישה כל כך מרשימה בבגרות שלה. היא הייתה גם נחמדה, גם עזרה ליזמים אחרים, גם הייתה מאוד חרוצה, מאוד מגויסת. לאחרונה, הכלילו אותה בספר על 100 נשים שמשנות את העולם, יחד עם נשים כמו מללה יוספזאי ומדלן אולברייט. היא אמרה לי 'אני קצת לא מבינה מה אני עושה שם, אבל זה עושה לי חשק לעשות עוד יותר, להשקיע ולעזור. ורציתי להגיד לה - שמרית, מה שאת עושה זה בסדר גמור".

מסלול החיים המבטיח נקטע באבחה חדה. "שמרית אהבה את תל אביב ומאז ומתמיד הסתובבה בה ללא פחד תחילה על אופניים ואז על טוסטוס, ומגוון של כלי רכב דו גלגליים. 

"בשנים האחרונות היא עסקה בניהול וגיוס כספים, והיה בה געגוע לצלילות, לכל מה שהביא אותה לתחום הזה. ביום שישי שעבר היא ביקרה אצלי ואמרה לי שאחרי השנה הזו, שהייתה מקורקעת לישראל, היא חייבת חופש. ביוני היא הייתה אמורה לטוס למלדיביים עם בעלה ושלוש הבנות שלה, שהצעירה ביניהן בת חמש, לחגוג את יום הולדת 50 שלו. אבל זה לא יצא וחשבנו שאולי עכשיו זה יקרה.

"הכל נקטע, אבל הם מסתכלים על החיים שלה, היא באמת הספיקה המון. ותוך כדי כך הצלחה לשמר חברויות ולעשות כיף והרבה ספורט. תמיד היא הייתה הדוגמה שלי לאורח חיים עם הגשמה אבל גם בריא.

"אני מאוד מקווה ובטוחה שעדו ימשיך לפתח את החברה, אני יודעת שזה מה שהיא הייתה רוצה. אני מקווה שההדים של האירוע הזה יובילו לכך שיותר נמלים וחברות תשתית יתעניינו במוצר, וכך אולי תהיה למה שקרה משמעות".

עלייה ב-2020 בתאונות דרכים שבהן מעורבים קורקינטים חשמליים

התאונות שבהן מעורבים רוכבי קורקינטים חשמליים צמחו בשנה שעברה. מספר תאונות הדרכים שדווחו למשטרה שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים עלו, אך מצד שני הייתה ירידה במספר התאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים, כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

במספרים, מדובר ב-1,275 תאונות אופניים חשמליים, 23% פחות ממספר התאונות מסוג זה שנרשמו ב-2019; וב-653 תאונות שבהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים, עלייה של 12% בהשוואה לשנת 2019.

לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), שמודדים את מספר הנפגעים וההרוגים בתאונות קורקינטים ואופניים חשמליים גם יחד, הייתה עלייה של 12% במספר הפצועים לעומת 2019, ונרשמו גם יותר הרוגים בתאונת מסוג זה: 24 הרוגים סך הכל ב-2020, שלושה יותר בהשוואה ל-2019.