למעלה מ-600 אלף מובטלים מחכים לתשובה: מה מתכננות המפלגות לעשות עם מודל החל"ת?

ביטול התשלום הגורף למובטלים, המודל הגרמני ומה שביניהם: שאלנו את המפלגות המתמודדות לכנסת ה-24 האם יש להן הצעה שתחליף את מודל החל"ת • רובן מציעות, כמו הכלכלנים הבכירים במשק, את מודל החל"ת הגמיש • מדור יומי חדש

עסקים רבים נסגרו בשל הקורונה ועובדים רבים נשארו ללא תעסוקה / צילום: כדיה לוי
עסקים רבים נסגרו בשל הקורונה ועובדים רבים נשארו ללא תעסוקה / צילום: כדיה לוי

מדי יום, עד הבחירות, נפנה שאלה בענייני כלכלה וחברה למפלגות השונות. במדור ישתתפו מפלגות המתמודדות לכנסת בבחירות הקרובות, שעברו את אחוז החסימה בממוצע בין 5 הסקרים האחרונים

רשת הביטחון המעניקה דמי אבטלה למפוטרים בתקופת הקורונה צפויה להסתיים ביוני, וכבר חודשים ארוכים נמתחת ביקורת על כך שהמודל שבו תומך הליכוד ועלה עד כה 28 מיליארד שקל, אינו מעודד עובדים לשוב למקומות העבודה, אלא להיפך: מתמרץ אותם להמשיך לשבת בבית. פנינו לכל המפלגות כדי לברר מה עמדתם בסוגיה, ורובן סבורות, כמו כלכלנים בכירים, שמודל החל"ת הגמיש צריך להחליף את המודל הנוכחי: גם לסייע לעובדים, אבל גם לשמר אותם במקומות העבודה. ש"ס ויהדות התורה לא ענו לפנייתנו.

הליכוד: המשך החל"ת עד יוני ותגמול לחוזרים לעבודה

בליכוד לא חושבים שההחלטה על התשלומים למחוסרי העבודה במשך השנה האחרונה הייתה טעות והם צפויים כאמור להימשך עד לחודש יוני. אם עד אז המשק הישראלי יתאושש תהיה תוכנית יציאה. בתוך כך, בימים האחרונים, ראש הממשלה נתניהו מאשים את משרד המשפטים והיועמ"ש בכך שאינם מאפשרים העברת כספים נוספים לעסקים שבאמצעותם יעודדו את העובדים לשוב למקום עבודתם.

■ בשורה התחתונה: בליכוד נזכרו רק לקראת הבחירות לגבש תוכנית המעודדת מעסיקים להחזיר עובדים לעבודה, אבל היא תיאלץ לחכות.

יש עתיד: ביטול מיידי של החל"ת לטובת המודל הגרמני

ביש עתיד טוענים כי יש לבטל לאלתר את מודל החל"ת. נציין כי זו המפלגה היחידה שמציעה לעשות כן בימים אלו. "אנחנו מציעים לבטל את מודל החל"ת מיד. מדיניות החל"ת הייתה טעות שיצרה נתק בין המעביד לבין העובד ומתמרצת עובדים להישאר בבית. המדינה צריכה לדאוג לעובדים אבל במודל אחר: המודל הגרמני. את הכסף צריך להעביר ישירות למעסיקים ובכך לתמרץ חזרה לעבודה ולתמרץ את המעסיקים לשמור על קשר עם העובדים".

■ בשורה התחתונה: המודל אמנם נוסה באירופה אך בארץ יידרש לעבור התאמות ולכן הוא עשוי להיות פתרון לטווח הרחוק ולא המיידי.

תקווה חדשה: סבסוד החזרה לעבודה במקום אבטלה

גם בתקווה חדשה של גדעון סער מדברים על הצורך בהוספת גזרים לתוכנית החל"ת כדי לצמצם את מספר המובטלים והחל"תים: "נסבסד חזרה לעבודה, על ידי מענקים לעובדים ולמעסיקים שמחזירים עובדים בחל"ת ומגייסים עובדים חדשים. במידת הצורך נעשה התאמות דיפרנציאליות להגבלות השונות על פתיחת המשק. הדבר החשוב ביותר הוא להחזיר כמה שיותר מובטלים לשוק העבודה, אך מגזרים שלא יוכלו לחזור לעבודה בעקבות ההגבלות ימשיכו לקבל סיוע מהמדינה".

■ בשורה התחתונה: כמו החל"ת הגמיש של ימינה, גם התוכנית של תקווה חדשה מתמרצת מעסיקים ומקובלת על כלכלנים בכירים.

ימינה: עבודה חלקית בלי לפגוע בזכויות החל"ת

ימינה תתמוך בהגמשת מודל החל"ת, כך שמעסיק יוכל להחזיר עובד באופן חלקי מבלי שייפגעו דמי החל"ת שלו, ועובד יוכל לחזור לעבוד באופן זמני אצל מעסיק אחר מבלי שזכויותיו ייפגעו. במפלגתו של בנט טענו עוד כי "השימוש בדמי החל"ת הוא תרופה זמנית במקום פתרון ארוך טווח למשבר הכלכלי והתעסוקתי החריף. בהקשר זה, תוכנית סינגפור שאותה הצגנו היא הפתרון האמיתי למשבר הכלכלי כיוון שהיא תאפשר להזניק את המשק לתעסוקה איכותית וצמיחה מהירה". בימינה מציעים - הפחתת המסים הדרמטית, לצד קיצוץ הבירוקרטיה המיותרת, שיוסיפו משרות רבות למשק, זאת במקביל למתן תמריצים לעובדים לחזור למעגל התעסוקה.

■ בשורה התחתונה: מודל החל"ת הגמיש נתמך ע"י כלכלנים בכירים.

העבודה: עוד כסף למובטלים והכשרה מקצועית

במפלגת העבודה שם טרם הציגו מצע כלכלי, מדברים על פתרון משולב הכולל השקעה נוספת בתשלום למובטלים לצד תוכניות הכשרה. "אנחנו מציעים גישה משולבת, המאזנת את יתרונות המודל הישראלי והגרמני. הצעד הראשון וההכרחי לכך הוא הקמת ממשלה שתעביר תקציב שנתי למדינה, ובו תוקצה השקעה ממשלתית ניכרת ביצירת רשת ביטחון כלכלית למובטלות והמובטלים. בתקציב החדש יועברו תקציבים לשם הרחבת מנגנוני הכשרה תעסוקתית. השירותים הציבוריים לאזרח יורחבו ותיעשה השוואת תקנים בישראל לממוצע הOECD בתחומי החזית החברתית: רופאות ואחיות, עובדות סוציאליות, פסיכולוגיות ומורות, דבר שישפיע על מצב התעסוקה".

■ בשורה התחתונה: מדובר בפתרון חברתי ויקר שמחייב את הממשלה להכניס את היד לכיס. לא בטוח שזה יחזיר את המובטלים לשוק העבודה.

ישראל ביתנו: העברת דמי האבטלה למעסיקים ולא לעובדים

בישראל ביתנו אומרים כי "המנגנון הרצוי, כפי שדרשנו כבר ביולי, הוא שדמי האבטלה יועברו למעסיקים וישולמו דרכם לעובדים. כך נשמר את הקשר בין המעסיק לעובד, נאפשר גמישות בהעסקה ונקל על העסקים להחזיר עובדים לעבודה.

■ בשורה התחתונה: גם ישראל ביתנו בעד המודל הגרמני וגם כאן מדובר בפתרון שאינו מיידי.

כחול לבן: חלוקת שכר העובדים בין המעסיק והמדינה

בכחול לבן טענו כי הם תומכים במודל החל"ת הגמיש המאפשר לבית העסק לקרוא לעובד לחלקיות משרה על פי צורכי העסק בתקופה שתיקבע מראש. זאת לאור הצפי שעסקים רבים יעבדו בתפוסות גבוהות או נמוכות, בעסקים שונים לפי תקופות שיא של חגים וסופי שבוע מול אמצע השבוע. במודל החל"ת הגמיש מציעים בכחול לבן כי המעסיק ישלם כעת 5,330 שקל לחודש (מחצית השכר), ואילו המדינה תשלם 5,330 שקל לחודש (מחצית השכר), ויחד יגיע שכרו של העובד ל־100% 10,660 שקלים לחודש.

המודל הזה יצטרף לכך שמי שמסרב לחזור לעבודה על אף שמקום העבודה ביקש ממנו לשוב - לא יהיה זכאי לחל"ת, ולקביעה כי למודל אין תקרת שכר. "ככה לא יהיה תמריץ חיובי לשבת בבית, ולא יהיה תמריץ שלילי לחזור לעבודה, גם אם התנאים של החזרה לעבודה הם עבודה בהיקף מצומצם. ברור שאת מודל החל"ת צריך להשאיר מאחורינו אך לעשות זאת בהדרגה ובאחריות".

■ בשורה התחתונה: החל"ת הגמיש שמציעים בכחול לבן מקובל על כלכלנים בכירים כמודל שיכול להחליף את החל"ת.

מרצ: הארכת החל"ת עד לירידה באבטלה

גם מרצ שולחת את הממשלה להכניס את היד לכיס שוב ומציעה ליצור מקומות עבודה באמצעות השקעה ממשלתית בפרויקטים ציבוריים בתחומי הבריאות, החינוך והתשתיות. בנוסף, מציעים במפלגה מעבר למודל של השתתפות המדינה ב-30% בשכר (עד 12,000 לחודש) של כל העובדים החדשים בחברות עם פחות מ-100 עובדים, לצד הארכת דמי האבטלה והחל"ת עד לירידה משמעותית ביחס שבין דורשי העבודה לבין מקומות העבודה. כמו כן מבקשים במרצ להגדיל את המענקים לעסקים הקטנים, כולל תקצוב של 4 מיליארד שקלים כהלוואות ומענקים לעסקים הקטנים שאיבדו 15% מהכנסתם, לצד חקיקת חוק דמי אבטלה לעצמאיים.

■ בשורה התחתונה: כמו המודל הנדיב של מפלגת העבודה, גם כאן מדובר בתמיכה נדיבה בעובדים ובעסקים שלא ברור כיצד היא פותרת את הבעיות שיצר מודל החל"ת.

הציונות הדתית: הנהגת דמי אבטלה בהתאם לחלקיות המשרה

בתוכנית מאה הימים של הציונות הדתית טוענים כי בכוונתם לדרוש בהסכם הקואליציוני לאחד את כלל הגופים הממשלתיים העוסקים בתחום התעסוקה ובהם זרוע העבודה, שירות התעסוקה ומנהלת התעסוקה במשרד האוצר ולקבוע שיהיה שר אחד ייעודי לתחום שבאחריותו להוביל, לתכלל ולוודא ביצוע של המדיניות והאסטרטגיה וכן את הקשר מול המעסיקים והעובדים.

עוד מבקשים במפלגתו של סמוטריץ' לתמרץ מסלולים שונים בשיטת הוואוצ'רים בשיתוף המעסיקים ומוסדות להכשרה מקצועית בדגש על השמה בעבודה, ולהתאים מנגנון מס הכנסה שלילי לתקופת פוסט הקורונה.

■ בשורה התחתונה: הגמשת החל"ת, כמו במקרה של ימינה וכחול לבן, היא הפתרון הפרקטי והישים במצב הנוכחי.