ביטקוין | פיצ'ר

תחליף לאג"ח? מה חושבת על הביטקוין גורו ההשקעות קתי ווד

מחיר הביטקוין חצה שוב את רף ה-54 אלף דולר - נמוך בכ-7% בלבד משיא כל הזמנים שלו • "אם ביטקוין מייצג אפיק השקעה חדש, מדוע לא להשקיע בו?", אמרה המייסדת והמנכ"לית של חברת ההשקעות ARK Invest בכנס משקיעים

קתי ווד, מייסדת ומנכ"לית ARK Invest / צילום: יוטיוב
קתי ווד, מייסדת ומנכ"לית ARK Invest / צילום: יוטיוב

יש להתייחס אל ביטקוין כאל אפיק השקעה חדש - כזה שעשוי אף לשמש בעתיד מטבע עתודה (reserve currency) המוחזק על ידי בנקים מרכזיים, כך סבורה גורו ההשקעות האמריקאית קתי ווד, המייסדת והמנכ"לית של חברת ההשקעות ARK Invest, המנהלת נכסים פיננסיים בהיקף של 50 מיליארד דולר.

"אתם חושבים על תיק ההשקעות המסורתי של 60/40 מניות-אג"ח, אבל תראו מה קורה לאג"ח כיום. אם אנחנו נמצאים בסיומה של ירידה מתמשכת בת 40 שנה בשיעורי הריבית, אפיק ההשקעה הזה עשה את שלו. ומה הדבר הבא? אנו סבורים כי מטבעות קריפטו עשויים להיות הפתרון", אמרה ווד בכנס מקוון שנערך ביום חמישי האחרון.

ביום שלישי בבוקר טיפס מחיר הביטקוין שוב מעל לרף של 54 אלף דולר, אחרי עלייה של כ-6% ביממה האחרונה. מחירו הנוכחי, הנמוך בכ-7% משיא כל הזמנים שקבע ב-21 בפברואר, משקף היום לביטקוין שווי שוק של יותר מטריליון דולר.

ווד דיברה על רקע עלייה בתשואות של איגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים. סוחרים בשוק האג"ח צופים עלייה באינפלציה השנה, בזמן שהכלכלה האמריקאית מתחילה לחזור לעצמה. עלייה באינפלציה משמעותה שחיקה בערכן של איגרות החוב הממשלתיות שכבר הונפקו.

הפדרל ריזרב, וגם בנקים מרכזיים אחרים בעולם, התחייבו לתמוך בכלכלה העולמית באמצעות רכישת אג"ח שתימשך ככל שיידרש. המדיניות הזאת של הבנק המרכזי היא אחד הגורמים שתמכו בשנה האחרונה בעליית ערכם של ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים.

"ביטוח נגד מדיניות מוניטרית מעורערת"

"אנחנו יודעים שיש חששות מפני כל ההרחבות הכמותיות והיעדר כללים בבסיסה של המדיניות המוניטרית", אמרה ווד למשתתפי הכנס. "השקעות קבועות הכנסה (fixed income) עשו עבודה קשה למדי במשך 40 שנה. אם ביטקוין מייצג אפיק השקעה חדש, מדוע לא להשקיע בו?".

עם זאת, גורו ההשקעות הבהירה כי היא עדיין סבורה כי הכלכלה נמצאת בסביבה דפלציונית, ולא אינפלציונית. זאת, לדבריה, מכיוון ש"חדשנות המונעת על ידי טכנולוגיה והרס יצירתי" תוביל לירידת מחירים. קרנות הסל שמנהלת ארק אינבסט, בהובלתה של ווד, מתמקדות בהשקעה בחברות טכנולוגיה חדשניות.

ובכל זאת, סבורה ווד, יש סימנים לכך שמשקיעים מחפשים כיום אפיק השקעה נוסף, כולל השקעה בזהב. "הנפילה של מדד הדולר האמריקאי (DXY) בשיעור של 7% בשנה שעברה, שנמשכת גם השנה, היא עוד תמריץ", לדבריה, לחיפוש אחר אפיקי השקעה אלטרנטיביים. "זה אמור להיות תמריץ להשקעה בזהב, אבל אל הביטקוין מגיעים זרמי ההון המצטברים שעשויים ללכת לזהב". מתחילת 2021, מחיר הזהב ירד בכמעט 6%, בזמן שמחיר הביטקוין (סימול BTC) זינק בכ-60%.

ווד הצביעה על כך שגופים מוסדיים מגדילים בתקופה האחרונה את השקעותיהם בביטקוין, כך שמטבע הקריפטו מתקרב יותר אל המיינסטרים של שוק ההון. היא ציינה כי חברות אמריקאיות כמו יצרנית הרכב החשמלי טסלה וכמו חברת הביטוח MassMutual "משתמשות בביטקוין כמכשיר גידור נגד מה שעלול להשתבש. מזומנים אמורים להיות אפיק ההשקעה האולטימטיבי נגד סיכון, וכאן אנחנו רואים את הביטקוין ממלא את התפקיד הזה".

בניגוד לביקורת שלפיה לביטקוין אין כל תרחישי שימוש, ווד סבורה כי מטבע הקריפטו "מייצג ביטוח נגד מדיניות מוניטרית מעורערת ונגד חלוקת העושר במדינות מסוימות בעולם".