מנכ"ל זום אריק יואן העביר 6 מיליארד דולר במניות במתנה לאנשים שזהותם לא ידועה

לאחר הקפיצה בשווי המניות, המייסד ואשתו מעבירים 40% מהן במתנה לאנשים שזהותם לא ידועה • בחברה אומרים כי הצעד תואם את תכנון הנכסים של מנהלה

מנכ"ל זום אריק יואן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
מנכ"ל זום אריק יואן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מייסד חברת שיחות הווידאו זום אריק יואן העביר כ־40% מההחזקה שלו בחברה, מניות בשווי המוערך ב־6 מיליארד דולר, אחרי שמחיר המניה של זום עלה בשנה שעברה יותר מפי שלוש.

ההעברה נרשמה כשתי מתנות, שכל אחת מהן כללה כמעט 9 מיליון מניות שהועברו משתי קרנות נאמנות בהן יואן ואשתו הם נהנים שותפים וזהות המקבלים לא ידועה, כך על פי דיווח לרשות ניירות הערך שנעשה ביום שישי.

בהודעה רשמית מטעם החברה, אמרה דוברת של זום: "העברת המניות נעשתה בהתאם לתנאים הקבועים בקרנות של אריק יואן ושל אשתו, והן טיפוסיות לאופן בו הנכסים של יואן מנוהלים בשגרה". החברה לא גילתה מי כעת מחזיק במניות. יואן ואשתו לא הגיבו לבקשות תגובה.

יואן היה בעל הנתח הגדול ביותר בחברה, עם אחזקות בגובה 15% משווי החברה וכ־40% מהקולות המצביעים בהנהלתה, עד העסקאות של שבוע שעבר, על פי  InsiderScore, חברה המנתחת עסקאות במניות בין בכירים בעולם התאגידי. המתנות שנתנו יואן ואשתו מהוות כ־6% מכל המניות של החברה, נאמר ב־InsiderScore.

מגפת הקורונה הפכה את עסקי שיחות הווידאו של זום לשם מוכר בכל בית ואת החברה עצמה לחביבת המשקיעים. הצלחת החברה הוסיפה את היזם בן 51 שייסד אותה לרשימת המיליארדרים של מגזין Forbes ובדצמבר מגזין טיים בחר אותו לאיש העסקים של השנה.

מחיר המניה של זום, שעלה מפחות מ־100 דולר בתחילת 2020 ליותר מ־500 דולר לקראת סופה, סגר סביב 337 דולר ביום שישי. המניה נפלה ב־8% בערך במסחר אחר הצהריים ביום שני. שווי השוק של החברה מסן חוזה, קליפורניה, מוערך סביב 100 מיליארד דולר.

יואן נולד בסין ועבד כמהנדס בחברת  Cisco Systems לפני שעזב שם והחל לעבוד בזום ב־2011. הוא הפך את החברה לנסחרת בהנפקה נוצצת ב־2019 וכמו מייסדי טכנולוגיה אחרים, שמר על נתח שולט בחברה ועל כח הצבעה קובע בחבר הנאמנים שלה.

שתי קרנות נאמנות על שם יואן ואשתו - אשר בשתיהן הם הנהנים - נתנו כ־18 מיליון מניות לנמען לא ידוע ב־3 במרץ, כך על פי הדיווח לרשות ני"ע. הקרנות החזיקו במניות כמניות Class B, שלכל אחת מהן עשר קולות הצבעה, אך עשויות לעבור המרה למניות  Class A, שלכל אחת מהן קול בודד.

"הוא המיר מניות Class B  ל־Class A  כדי לעשות את זה אז זה מאוד משפיע על כוח ההצבעה שלו", אמר בן סילברמן, מנהל מחקר ב־InsiderScore. אחרי העסקאות, נראה שכוח ההצבעה של המנכ"ל ירד למעט מתחת ל־27%, כך העריכו בחברת ניתוח הנתונים.

לאחר שהגישו דיווחים למועצה לניירות ערך, אמרו בשבוע שעבר מנהלי חברת זום שהם צופים שהצמיחה תימשך השנה על אף ההקלה בסגרים ומבצע החיסונים ברחבי העולם. החברה הודיעה שהכנסותיה השנה יעלו ביותר מ־41% לאחר שהכפילו את מחירן יותר מפי ארבעה והגיעו למחיר של 2.65 בשנה הפיסקלית שנגמרה בינואר.

"העתיד נמצא כאן עם עלייתה של העבודה מרחוק או מכל מקום. אנו מכירים במציאות החדשה הזו", אמר יואן.