בחירות 2021 | פרשנות

האם הברית בין נתניהו לחרדים תחזיק גם בבחירות 2021?

בלוק המנדטים של המפלגות החרדיות הוא זה שקבע את זהותו של ראש הממשלה ברוב מערכות הבחירות שנערכו השנים האחרונות • האם אלו שרואים עצמם כמועמדים לראשות ממשלה בבחירות הקרובות יצליחו לסדוק את ברית נתניהו-ליצמן-דרעי?

נתניהו וליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
נתניהו וליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם בבחירות לכנסת ה-24 המפלגות החרדיות ייצאו מהברית עם נתניהו? קשה לתת תשובה חד משמעית לשאלה זאת, אך כפי שהדברים נראים כרגע התשובה היא ככל הנראה שלילית.

בתרחישים האופטימיים של יו"ר ימינה נפתלי בנט, שהיו מנת חלקו של יו"ר כחול לבן בני גנץ לפניו, נתניהו לא מצליח להקים ממשלה והחרדים מעבירים את תמיכתם - אליו והופ יש ממשלה ואפילו ממשלת ימין.

לכאורה לבנט יחסים טובים עם ראשי המפלגות, בעיקר עם יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן שאיתו תחזק מעין ברית בכנסת ה-20, ולמרות זאת בש"ס וביהדות התורה שומרים על חזית אחידה גם היום - שבועיים לפני הבחירות - וטוענים כי ישבו תחת בנימין נתניהו בלבד.

ראשית נשים לב ליו"ר ש"ס אריה דרעי, שבתחילת מערכת הבחירות הזו נמנע מלהזכיר את נתניהו, ובימים האחרונים עובר לקמפיין שדומה לקמפיין בבחירות הקודמות המבטיח אחד פלוס אחד: הצבעתם דרעי - קיבלתם גם נתניהו.

דרעי מזהה כי האלקטורט שלו עדיין נאמן ברובו המוחלט לנתניהו וכדי להשאיר אותו אצלו, מבטיח לשמור על השת"פ ההדוק, ואחרי הבטחות כאלה, יתקשה מאוד להסביר לבוחריו מדוע בדקה האחרונה העביר את תמיכתם לסער או לבנט.

היום (ג') בכנס תומכים בטבריה אמר דרעי אפילו דברים ברורים יותר בנוגע לתמיכתו בנתניהו לפיהם בעוד בליכוד יכולים לערוק לסער, אצלו במפלגה - זה לא יקרה. "מי שמצביע ליכוד לא בטוח שאחרי הבחירות לא יערקו משם כמה אחדים למפלגה אחרת. בש"ס אני מבטיח לכם אף לא יערוק למישהו אחר, בש"ס זה בטוח - קול לש"ס זה בטוח קול לנתניהו. אתה מקבל בפתק אחד גם ש"ס, גם עולם התורה, גם בתי כנסת, גם מדינה יהודית, גם דאגה לחלשים, גם נתניהו, וגם ברכה של מרן וכל הדברים האחרים - זה המסר שלנו".

ביהדות התורה אמנם לא השתמשו עד כה במסר כה נחרץ כפי שעושה דרעי, אך המלחמה שלהם על הקולות הנודדים לבצלאל סמוטריץ' צפויה לחלץ בימים הקרובים הבטחה דומה.

סמוטריץ' שאומר בכל מקום כי אין בכוונתו להיכנס לממשלה תחת בנט שותפו עד לא מזמן וכי בכוונתו להיות חלק מגוש הימין בהנהגת נתניהו, גורר את חברי יהדות התורה להתעמת איתו בצד הימני של הציר הפוליטי ולא בציר הדתי, מה שיגרור מחויבות גדולה מאשר קודם לנתניהו במפלה החרדית אשכנזית.

חברי הכנסת החרדים שנשאלים בראיונות בתוכניות הרדיו ובאולפנים האם יתמכו בממשלת ימין אחרת בינתיים מספקים תשובה זהה וחותכת: לא. גם לא במחיר בחירות מספר חמש. במערכת הבחירות הקודמת אגב הם עוד פלרטטו עם גנץ. הפעם נראה שהם נזהרים מאוד מלעשות כן, לא עם סער ולא עם בנט וכמובן שלא עם יאיר לפיד, ונצמדים באופן אבסלוטי לתרחיש אחד: ממשלה עם נתניהו.

לפיד משאיר את הזירה האנטי חרדית לליברמן

אפילו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נמנע בבחירות האלה מלהתעסק עם החרדים. הסיבה פשוטה, מדובר בבלוק של 15 מנדטים בערך שממליך את ראש הממשלה בכל מערכת בחירות בשנים האחרונות.

לפיד מעדיף שלא להתסיס את השטח בנוגע לחרדים ומותיר את הזירה ריקה עבור יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שמשחק שם לבד בכל הכוח וחוזר על הבטחת הבחירות המרכזית שלו בשנתיים האחרונות: "נקים ממשלה בלי חרדים".

ועדיין לפיד מבחינת החרדים עוד לא "כשר" לראשות ממשלה, לשותפות ממשלתית - כבר נראה שכן ומדובר בצעד גדול עבור מי שכבר הכריז עליהם מלחמה כאשר היה בממשלה.

אז האם תיתכן קואליציה חלופית לגוש חרדים-ליכוד? גם אם המספרים היבשים בסקרים מעלים את האפשרות הזו על הכתב, קשה להתעלם מההכחשות הגורפות של נבחרי הציבור החרדים.

חלופה אחרת גם היא סובלת מהיעדר היתכנות היא זו שלפיד כבר משתעשע בה בלא מעט ראיונות: גוש רק לא ביבי הכולל את הערבים, את מרצ, את סער ואת בנט.

14 יום לפתיחת הקלפיות - כל עוד החרדים ערבים לנתניהו והוא לא משיג את האצבע ה-61, אנחנו בדרך לבחירות מספר חמש.