כלכלני S&P: ביטקוין הוא עדיין השקעה ספקולטיבית

בדוח של חטיבת המחקר של S&P נכתב כי עבור הבנקים, "סיכוני האשראי הקשורים למטבעות קריפטו נותרו מוגבלים בהיקפם, מכיוון שיש להם חשיפה מינימלית אליהם, מתוך זהירות" • "אם מחיר הביטקוין יצנח, משקיעים קמעוניים יהיו המפסידים העיקריים"

ביטקוין צ'יינג' בתל אביב / צילום: כדיה לוי
ביטקוין צ'יינג' בתל אביב / צילום: כדיה לוי

מטבעות הקריפטו, ובראשם הביטקוין, שוב מעוררים ריגוש בשוקי ההון, והדבר בא לידי ביטוי בזינוק של מחיר הביטקוין לשיא כל הזמנים בחודש שעבר. ובכל זאת, כלכלני S&P Global Ratings, חטיבת המחקר של סטנדרד אנד פורס, סבורים כי המטבעות הדיגיטליים נותרו מכשיר השקעה ספקולטיבי, שבו משתמשים משקיעים בעיקר ככלי אוצר ערך (store of value), ופחות כאמצעי תשלום, אף שהם רואים בתקופה האחרונה מהלכים לקראת אימוץ נרחב יותר של ביטקוין.

בדוח שפורסם ביום שני על-ידי S&P Global Ratings, תחת הכותרת "עתיד הבנקאות: מטבעות קריפטו הם עדיין בעיקר בעניין ספקולציה, לא תשלום", כותבים כלכלני החברה כי "יש גל חדש של התרגשות לגבי מטבעות קריפטו באופן כללי, וביטקוין בפרט, על גבו של ראלי חזק מוקדם יותר השנה". עם זאת, לדבריהם, "במשך החודשים האחרונים, מכשירי ההשקעה האלה נהפכו במידה מסוימת נגישים יותר ומקובלים יותר כאפיק השקעה או כאמצעי תשלום, ולא ראינו התקדמות טכנולוגיות או רגולטורית גדולה בתחום".

לדעת מחברי הדוח, "טביעת הרגל הסביבתית של כמה ממטבעות הקריפטו היא גדולה, והם עשויים לחשוף בנקים לטעויות ולסיכונים ניהוליים אחרים". כמו כן, "סיכוני האשראי הקשורים למטבעות קריפטו עבור בנקים נותרו מוגבלים בהיקפם, מכיוון שלבנקים יש חשיפה מינימלית אליהם, מתוך זהירות".

ביטקוין (סימול BTC), המטבע הגדול בשוויו בשוק הקריפטו, נסחר ביום שלישי אחר הצהריים סביב מחיר של 53,600 דולר, אחרי עלייה של כ-5% ביממה האחרונה. מחירו של הביטקוין, שעלה ב-60% מתחילת 2021, משקף למטבע שווי שוק הקרוב לטריליון דולר. עם זאת, הוא נמוך כעת בכ-8% ממחיר שיא כל הזמנים, שאליו הגיע ב-21 בפברואר.

"המחיר זינק פי 10 מהשפל לפני שנה"

"אנו סבורים כי רגולטורים ואמון ציבורי גדול הרבה יותר הם המפתחות לשימוש נרחב יותר בביטקוין", כותבים כלכלני S&P. "בטווח הארוך, אנו רואים סיכוי גדול יותר לאימוץ בקנה מידה רחב של מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים (CBDC) כאמצעי תשלום, לעומת מטבעות קריפטו. לדעתנו, שיעורי ריבית אולטרה-נמוכים, נזילות משמעותית, עלייה בציפיות האינפלציה והערכות שווי גבוהות לניירות ערך אחרים, כל אלה תרמו לעניין המחודש של משקיעים בביטקוין. כמה משקיעים רואים בביטקוין מתחרה לזהב ולסחורות אחרות כאוצר ערך וככלי גידור נגד אינפלציה".

כלכלני S&P עדיין רואים בביטקוין ובמטבעות קריפטו אחרים "מכשירי השקעה ספקולטיביים יותר מאשר אמצעי תשלום שיוכלו לחולל שינוי משמעותי במערכת הפיננסית". לדבריהם, "אופיו הספקולטיבי של הביטקוין בא לידי ביטוי בזינוק המחיר שלו לשיא כל הזמנים ב-21 בפברואר, לרמה הגבוהה פי 10 מהשפל שלו במרץ 2020".

עם זאת, הם מביאים בדוח דוגמאות לאימוץ גובר והולך של הביטקוין כמכשיר השקעה בשנים האחרונות. כך למשל, הם מציינים את קרן הסל (ETF) הראשונה של ביטקוין שהושקה בקנדה, כשעוד קרנות סל דומות עומדות לקום בעקבותיה.

כמו כן, מחברי הדוח מזכירים כי מנהלי השקעות מסורתיים נעשים פתוחים יותר לרעיון של השקעה במטבעות קריפטו. כך לדוגמה, ענקית ההשקעות האמריקאית בלקרוק הכריזה באחרונה כי נגזרים של ביטקוין שייסחרו בבורסות לסחורות, יהיו השקעות ראויות עבור כמה מהקרנות שלה. קרן ההשקעות Grayscale Bitcoin Trust, המנוהלת על-ידי חברת גרייסקייל האמריקאית, הגדילה את היקף הנכסים הדיגיטליים תחת ניהולה פי 10 מהיקף של 2 מיליארד דולר ב-2020. בבריטניה, חברת ההשקעות Ruffer Investment רכשה באחרונה פוזיציה של 550 מיליון ליש"ט בביטקוין.

"נוסף על כך", כותבים מחברי הדוח, "ראינו גם שחקנים חדשים מתחילים לקבל או להציע מוצרים הקשורים במטבעות קריפטו, כאשר ספקיות תשלומים גדולות כמו ויזה או מאסטרקארד, פייפאל וגם יצרנית הרכב החשמלי טסלה הם בין הדוגמאות הבולטות ביותר, אבל נפחי הפעילות נותרו שוליים".

"משקיעים קמעוניים יהיו המפסידים העיקריים מצניחה"

לגבי הסיכון במטבעות קריפטו, מציינים כלכלני S&P: "אם המחירים יצנחו, משקיעים קמעוניים יהיו המפסידים העיקריים. אנו מבינים כי משקיעים אלה מייצגים את רוב הפעילות בשוק, בין אם ישירות ובין אם באמצעות השקעה בקרנות. הנזק כנראה לא יורגש משמעותית מעבר לקבוצה זו של משקיעים.

"אחת הסיבות לכך היא שהתרומה היחסית של מטבעות קריפטו ליצירת עושר עולמי עדיין קטנה. כך, השווי של שוק המניות העולמי הגיע לכ-85 טריליון דולר בסוף שנת 2020, בעוד ששווי השוק הכולל של ביטקוין עלה מעט מעל לטריליון דולר בלבד. לפיכך, אנו לא צופים כל סיכונים מערכתיים להשפעת ההון".

לדבריהם, "בעוד אנו מבינים כי החשיפה הישירה של בנקים היא מינימלית, אם משקיעים קמעוניים יממנו את רכישות הקריפטו עם כרטיסי אשראי והמחירים של מטבעות הקריפטו יצנחו בהמשך, ההידרדרות של כושר האשראי עלולה להוביל לעלייה בשיעורי חדלות פירעון". ב- S&P מוסיפים כי מנגד, "בנקים יכולים להרוויח מפעילויות חדשות הקשורות במטבעות קריפטו, כמו שירותי משמורת, שעשויים לייצר מקור חדש לעמלות".