על רקע מצוקת החיסונים באירופה: הספוטניק מגיע לאיטליה

ממשלת רוסיה הודיעה על חתימה על חוזה לייצור החיסון הרוסי באיטליה • הסוכנות האירופית לתרופות עדיין לא אישרה את השימוש בספוטניק, אך לכל מדינה יש יכולת לאשר עצמאית

חיסון הקורונה הרוסי ספוטניק 5 / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund
חיסון הקורונה הרוסי ספוטניק 5 / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund

על רקע מצוקת החיסונים הקיימת באיחוד האירופי, הודיעה אתמול (ב') ממשלת רוסיה כי חתמה על חוזה לייצור החיסון שפיתחה במפעלים באיטליה. מדובר על הסכם ראשון מסוגו, שנחתם בין חברה שווייצרית שלה מפעלי ייצור בצפון איטליה לבין הקרן הרוסית הממשלתית שמימנה את פיתוח החיסון. רוסיה הייתה המדינה השנייה (אחרי סין) להציע חיסון לקורונה (ספוטניק 5), לאחר שתהליכי האישור והבחינה שלו זורזו. לפי הודעת הרשויות ברוסיה, מתנהלות שיחות גם עם חברות גרמניות וצרפתיות על ייצור אפשרי.

חברות התרופות Adienne Pharma ו-Biotech SA הודיעו אתמול כי חתמו על חוזה לייצור החיסון הרוסי, שכבר ניתן למיליוני בני אדם במדינה, במפעלים שלהן סמוך לעיר מילאן. זו תהיה הפעם הראשונה שבה החיסון, שלא אושר עדיין לשימוש באופן גורף באיחוד האירופי, ייוצר על אדמת אירופה. מחקר שפורסם בעבר מצא יעילות גבוהה של קרוב ל-95% לחיסון, אך יש ספקות לגבי הנתונים עליהם מבוסס מחקר או המהימנות שלהם.

באופן רשמי, החיסון נמצא בבדיקה רשות התרופות האירופית (EMA). "יש המון אזורים איטלקיים הנלהבים לקבל גישה לספוטניק", אמר ראש קרן העושר הממשלתית הרוסית, שהיא זו שתקבל את התמורה על השימוש. הוא דיווח על מגעים עם חברת IDT Biologika בגרמניה ועוד חברות בבלגיה ובמדינות אחרות.

במקביל, הרשויות ברוסיה דרשו באופן רשמי התנצלות מה-EMA. בכירה בסוכנות השוותה את השימוש בחיסון הרוסי לשימוש ב"רולטה רוסית". "הערות כאלה אינן מקובלות עלינו ורק יפגעו בהליכי אישור התרופות והחיסונים של האיחוד", אמר דובר של הממשלה. הונגריה כבר מציע לתושביה חיסון בעזרת החיסון הרוסי, משום שכל מדינה עצמאית לאשר את החיסונים בהם תשתמש.