המעבדות בנתב"ג קיבלו אישור לבצע בדיקות קורונה מהירות

התוצאות של בדיקות ה-PCR במסלול המהיר מתקבלות בתוך 4 שעות • העלות עומדת על 135 שקל לבדיקה

עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
עמדות בדיקת קורונה של אומגה ורמב"ם בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

ארבעה חודשים אחרי שהוקמו המעבדות בנתב"ג, אושר המסלול המהיר לבדיקות הקורונה. במסלול הזה, התוצאות של בדיקות ה-PCR מתקבלות תוך 4 שעות. עלות הבדיקה עומדת על כ-135 שקל לעומת כ-45 שקל לבדיקה הרגילה, שתוצאותיה מתקבלות עד 14 שעות. הבדיקה מיועדת לממריאים מישראל ולא לנוחתים, וצריך להזמין תור מראש לבדיקה. 

הבחירה בין בדיקה מהירה לבדיקה רגילה נתונה לבחירת הנוסעים והיא עשויה להיות נוחה עבור מי שלא ירצה להגיע פעמיים לנתב"ג לפני נסיעה. לירון קרסין, מיזמי Check2fly המפעילה את המעבדות בנתב"ג, מסביר כי הבדיקה המהירה עשויה גם לתת מענה לדרישות המשתנות של המדינות מהנכנסים אליהן. כך, לדוגמה, הולנד דורשת מהנוסעים להציג בדיקת PCR שנעשתה 72 שעות לפני הטיסה ובנוסף לזה בדיקת אנטיגן שנעשית לפני ההמראה - או ביצוע של בדיקת PCR שנעשתה 12 שעות לפני טיסה. ביצוע של בדיקת אנטיגן (בדיקה מהירה לקורונה) לפני המראה תלוי בתשתיות של נמלי התעופה ושל חברות התעופה והוא לא קיים בינתיים בנתב"ג (למעט בטיסת הפיילוט שהפעילה אל על אתמול). לפיכך, מסביר קרסין כי הבדיקה המהירה תפתור את הבעיה לנוסעים להולנד (שכיום יכולים לעשות זאת רק בטיסות קונקשן מתל אביב).

נזכיר כל הנוחתים נדרשים לבצע בדיקת קורונה לאחר הנחיתה בנתב"ג, בדיקות אלה מבצעת Check2fly, שהקימו חברת אומגה ובית החולים רמב"ם, על חשבון המדינה. מומלץ לשריין תור מראש לפני הנחיתה, מאחר והזמנה מראש תחסוך את ההמתנה לאחר הנחיתה ואינה כרוכה בתשלום. לפי קרסין, שיעור הדיוק בבדיקות שנערכות במעבדות עומד על 95% כאשר מבוצעות אלפי בדיקות ביום. עוד הוא מציין כי חלה ירידה משמעותית בשיעור המאומתים מבין כלל הנבדקים.

לפי המכרז, שבו זכתה אומגה בשיתוף עם בית החולים רמב"ם, אומגה תוכל להפעיל מערכי בדיקות בכל מעברי הגבול. כך, במידה וייפתח מעבר הגבול בטאבה כפי ששואפת שרת התיירות אורית פרקש הכהן, תוכל החברה להקים שם מעבדות. זאת מאחר שהתקנות מחייבות את כל הנכנסים לישראל לבצע בדיקת קורונה, גם אם נכנסו במעברים היבשתיים.