תיירות | פיצ'ר

הקץ לחופשות הספונטניות: הכול יוזמן מראש, מחירים יעלו, ופקידי הקבלה ייעלמו

מיכאל שיחור, שאחראי למדריכי הטיולים הפופולריים, מנתח את ענף התיירות בגרסתו החדשה, ומזכיר: הקורונה בסך-הכול האיצה תהליכים שהחלו עוד קודם • השינוי הגדול ביותר, לדבריו, יהיה באוטומטיזציה: "אפילו את הקופות בלובר תכסה צמחייה"

המונה ליזה בלובר בזמן הסגר בפריז. "אנשים כבר לא יתקהלו סביבה, אלא יהיה תור נע" / צילום: Reuters, Benoit Tessier
המונה ליזה בלובר בזמן הסגר בפריז. "אנשים כבר לא יתקהלו סביבה, אלא יהיה תור נע" / צילום: Reuters, Benoit Tessier

בלי טיפת ספונטניות ועם שאיפה לבילוי בטבע - כך מאפיין מיכאל שיחור, האיש שמאחורי מדריכי הטיולים הפופולריים, את התיירות ביום שאחרי המגפה. "בתקופה הקרובה הנופשים לא ייסעו לאן שהם רוצים, אלא לאן שאפשר. השינוי הדרמטי בתיירות הוא הוא שהספונטניות נגמרה: כל רכיב בטיול חייב להיות מתוכנן ומוזמן מראש.

"אפילו לטוס ספונטנית אי אפשר, כי צריך להיערך עם בדיקת קורונה. כך גם לגבי ביקור במסעדה, במוזיאון ובכל מקום אחר. זה לא רק ברזולוציה של יום הביקור, אלא גם של שעת הביקור. נגמרה התקופה של 'היום מתחשק לי ללכת ללובר'. הכול צריך להיות מאורגן מראש ונעוץ בלו"ז".

שיחור מזכיר כי כבר לפני הקורונה האתרים העמוסים, כמו החומה הסינית או מגדל אייפל, נקטו בשיטת ההזמנה מראש - על מנת לווסת את הקהל המגיע אליהם. "הקורונה האיצה תהליכים, וכל המקומות יתנהלו באופן הזה בגלל מכסת המבקרים המוגבלת. הפארקים של דיסני, למשל, צפויים להיפתח עם קיבולת של 10%-15%, וכל מבקר יתאם את הביקור שלו מראש".

איך מחירי הכניסה לאתרים יושפעו מהקורונה?
"לאורך זמן המחירים יתייקרו, כי הפרוצדורות מייקרות את העלויות. כשהביקוש גובר על ההיצע, שמוגבל במכסת מבקרים, המחיר יעלה וגם התחשיבים משתנים. אם בפארק שעשועים התחשיב היה שאנשים ישלמו 10 דולר בכניסה, אבל יוציאו עוד 20 דולר על גלידה ומזכרות, היום התחשיב אחר. במקום להישען על האקסטרות, יסתמכו על מחיר הכניסה.

"בפארק שהיה מכניס 1,000 איש ביום, בתחשיב של 30 דולר לאדם ההכנסות עמדו על 30 אלף דולר. כעת פארק כזה יכול להכניס 100 איש, והוא לא יוכל להתקיים מהכנסה יומית של 3,000 דולר. גם כרטיסי ה"פס" לכמה אטרקציות ישתנו. יהיו בהם פחות מקומות, ובכלל יהיו פחות מודלים של הנחות.

"ייקח זמן לאמץ את נוהלי העבודה החדשים. יש דיליי טבעי, אבל בסוף המציאות תכתיב לבעלי המקומות לזרוק את התוכנית העסקית הישנה לפח, ולגבש מודל עבודה חדש. אין לי ספק שהרבה מאתרי הבילוי גם ייסגרו".

מצד שני, ההכנסה הפנויה נפגעה. מקומות שייקרו את המחירים יפסידו אורחים.
"לא רק המתפעלים ייצרו מציאות חדשה, גם המבקרים. הם ישמחו לשלם יותר ולהיות במקום פחות עמוס. מצד שני, במקום לנסוע שלוש פעמים בשנה, משפחות ייסעו לחופשה אחת מסודרת ומאורגנת.

"יש לזה יתרון: באופן הזה הנוסעים יידעו מראש כמה עולה הטיול באמת. עד כה נהגו לקחת בחשבון את עלות הטיסה והמלונות, אבל כשהכול מוזמן מראש, אפשר לדעת את עלות המימון הכולל. בגלל זה ייכנסו מודלים חדשים, שיכללו בניית מסלולים לפי תקציב.

"המודלים האלה יחלחלו לניהול האתרים עצמם. היות שהספונטניות לא רלוונטית, את הקופות בלובר תכסה צמחייה. הכול יעבור להיות אוטומטי. אלה תהליכים שהתחילו לפני הקורונה, כמו שבבתי מלון במקום לפגוש פקידים בלובי מבצעים צ'ק אין אוטומטי. כל המכניזם ישתנה, ועבור המלונות זה יחסוך בעלויות כוח האדם. גם האטרקציות ייראו אחרת, שעות הפתיחה יורחבו. יהיו מודלים חדשים בכל תחום".

צימר במקום מלון

את ההחלטה לכתוב מדריכים קיבל שיחור לפני 43 שנים. "הייתי בן 17.5, אחרי הטיול הארוך הראשון שלי בארה"ב, קנדה ומקסיקו. שם החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות. אחרי הצבא טיילתי שנה וחצי בדרום אמריקה, ופיתחתי את הקונספט.

"חשבתי שזה יהיה עיסוק צדדי, ונרשמתי ללימודי משפטים אבל נשאבתי לעולם הזה. את המדריך הראשון כתבתי בגיל 23, באנגלית, 932 עמודים שהיו בעיקר מאמרים עם מידע. לאחר מכן הוא תורגם לעברית. כתבתי מאז 50 ספרים שתורגמו ל-13 שפות.

"המהדורות הכי גדולות שנמכרו במאות אלפי ספרים היו בצ'כית. היום נשארו 12 מהדורות של היעדים הפופולריים ביותר, כמו פריז, לונדון ורומא. כל מהדורה מותאמת לנקודת מבטו של התייר. למשל, במדריך ירושלים - שהוא הכי נמכר עם יותר מ-1.25 מיליון עותקים, רובם בעברית - בגרסה באנגלית לא אמליץ לבקר בגבעת התחמושת, לעומת המלצה שתהיה במדריך שבעברית.

"במדריך לונדון שבעברית יש פרק עצום על קניות, ובצרפתית בכלל לא. ממוציא לאור הפכתי לספק תוכן. ב-1995 הוצאתי מדריכי טיולים על גבי תקליטורים בכל מיני שפות, והיום המדריכים מותאמים לצרכים הדיגיטליים המשתנים".

עם חכמת ההמונים באינטרנט, מי זקוק למדריכי טיול?
"הלקוח שלי היא גברת כהן מחדרה שנוסעת לרומא, ורוצה שאגיד לה מה לעשות בצורה יעילה, שאתן לה חוויה הוליסטית שמרכיביה משתלבים זה בזה. יש שלושה דברים שאף פעם אין בטיולים: זמן, כוח וכסף. כך שבבניית מדריכים הרעיון הכללי הוא לבנות מסלול שיהיה יעיל בזמן, חסכוני בכוח (ללכת בירידה ולא בעלייה) והכי חסכוני בכסף (ביקור בכמה אתרים סמוכים, רכישת כרטיסים בהוזלה)".

שיחור מעריך שבטווח הקצר הנופשים יעדיפו את אתרי הטבע על פני נופש עירוני. "אנשים יעדיפו צימר מבודד במקום חדר במלון עם 300 חדרים. אבל בטווח הרחוק אנשים יחזרו ליעדים העירוניים, אחרי שיראו שגם במקומות שבעבר היו הומים יש פחות אנשים.

"התור למונה ליזה ייראה אחרת - אנשים לא יתקהלו סביבה אלא יהיה תור נע, בדומה למוזיאון של תכשיטי המלכה בלונדון. בסוף יהיה איזון. ערים שסבלו מ'אובר תיירות' כמו ונציה או ברצלונה יוכלו לתייג את התקופה הזו בדפי ההיסטוריה".

הריבאונד של התיירות

לשאלת השאלות, מתי תחזור התיירות לממדים של לפני הקורונה, משיב שיחור כי "מוקדם ממה שחושבים. היסטורית, בני אדם נסעו וטיילו בגלל שילוב של כלכלה וסקרנות אינטלקטואלית. אחרי כל משבר, היצרים הללו עוררו מחדש את התיירות. זה כמו דיאטה, מישהו שמוריד 10 ק"ג ואז מעלה 12.

"מאז מלחמת העולם השנייה התיירות יודעת לעשות ריבאונד ולחזור מהר וחזק יותר. זה קרה אחרי אסון התאומים ב-2001 - אמרו שאנשים לא יסעו כי הבידוק הביטחוני נמשך שעות לפני הטיסה, אבל פיגוע הטרור הזה נתן דחיפה לתעשיית הביטחון בתיירות, והם חזרו לטוס.

"המשבר הזה שונה, משום שהוא פחות פוגע בצעירים, אז לכאורה הוא פחות מאיים. חלפה שנה ולא סיימנו עם הקורונה, וגם לא נראה לי שנסיים. לא מדובר באירוע עם תאריך תפוגה, ולכן מפתחים היום בתיירות צעדים שיאפשרו לנו להיות ערוכים להתפרצות ויראלית.

"נגיע למספרים של 2019 יותר מהר ממה שנדמה לנו. לא כי התגברנו על הקורונה, למרות שהחיסונים יצמצמו את הנזק יחד עם הרגלי ההתקהלות - אלא כי נלמד לחיות ליד נגיפים ונפתח הרגלים כפרטים וכחברה. ב-2019 כ-10.5% מהתל"ג העולמי הגיע מתיירות. ביוון זה כ-20%, ויש מדינות שיותר. בכלכלות שתלויות בתיירות, יהיו פתוחים לקבל תיירים מוקדם יותר".

יש מדינות שסבורות שתיירים הפנים תאושש את הענף.
"לצערי, בארץ תיירות הפנים היא ברירת המחדל של רוב הישראלים. זה קשור למחיר ולרמת השירות. ברגע שהשמיים ייפתחו, אנשים ייצאו לחו"ל. נראה פחות גיחות לסופי שבוע, כי לפני טיסה הם יצטרכו לעשות בדיקות קורונה ועוד אחת לפני החזרה, זה יקר וזה מסורבל. החופשות יתרחשו בתדירות נמוכה, יותר אבל הן יהיו ארוכות יותר".

לאן אתה טיילת בפעם האחרונה, ולאן תיסע ברגע שהשמיים ייפתחו?
"הייתי באוקטובר בצפון יוון, וחזרתי בטיסה האחרונה לארץ. ביעד הראשון אסע ללונדון, ולאחר מכן לאי בסוף העולם, אולי בפולינזיה".

מיכאל שיחור

בן 61 מתל אביב, גרוש ואב לשלושה ● כתב 50 מדריכי שיחור לטיולים בעולם, שתורגמו ל-13 שפות ● כיום ישנן 12 מהדורות ליעדים הפופולריים ביותר, כמו לונדון, פריז ורומא ● המדריך הנמכר ביותר הוא לעיר ירושלים