ביומד | פיצ'ר

הכירו את חברת הענק הסינית הראשונה שמפתחת תרופות חדשניות

חברת Beigene, המפתחת תרופות לסרטן, צמחה בתוך עשור לחברה שמעסיקה יותר מ-5,000 עובדים ושווה כ-27 מיליארד דולר, יותר מפי שניים מטבע • אחרי שהתבססה כחברה בינלאומית לתרופות מקור, היא רוצה לעזור לחברות תרופות סיניות חדשניות אחרות להפוך לגלובליות

המייסדים וונג ואוילר (במרכז) בהנפקת החברה בהונג קונג, 2018 / צילום: Reuters, Gcmt
המייסדים וונג ואוילר (במרכז) בהנפקת החברה בהונג קונג, 2018 / צילום: Reuters, Gcmt

בעשורים האחרונים נהגו לומר בתעשיית הביומד הישראלית שסין פיתחה יכולות בתחום ייצור התרופות, הודו פיתחה יכולות בתחום התרופות הגנריות, וכאשר הן יפנו משאבים רציניים לפיתוח תרופות מקור כשחקניות בשוק העולמי - הן ישאירו את ישראל מאחור. במהלך אותם עשורים הביומד הישראלי זינק אמנם קדימה, אבל לא הצלחנו עדיין לבסס חברות תרופות מקור מובילות מקומיות. בסין, כבר צמחה לפחות אחת כזאת - BeiGene (שילוב של "בייג'ין" ו"גן"), חברת תרופות בינלאומית הפועלת בתחום הסרטן.

החזון: להנגיש תרופות סרטן לסינים

ב-2019, קיבלה התרופה הראשונה של Beigene לסרטן אישור FDA, לאחר שכבר קיבלה כמה אישורים לתרופות מקור בסין. היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 27 מיליארד דולר (פי שניים ויותר משווייה של טבע, וקרוב לחברות ביוטק עצמאיות מוכרות כמו ביוג'ן, אלקסיון, אסטלס, אסאי ואחרות).

החברה, שהוקמה על ידי האמריקאי ג'ון אוילר והסיני ד"ר סיידונג וונג, הגיעה למעמדה הנוכחי אף שנוסדה בסך הכול לפני עשור, פרק זמן קצר מאוד לפיתוח חברת תרופות אינובטיבית עצמאית שמצליחה להביא מוצר לשוק.

"וונג הוא ביולוג בתחום הסרטן, אפשר לומר שהוא מדען בעל שם בתחום", מספר ד"ר טוד ינסי, סמנכ"ל לעניינים רפואיים ופיתוח שווקים חדשים בחברה. "אחרי 25 שנה בארה"ב, הוא חזר לסין עם חזון: ליצור משרות מחקר מתקדמות למדענים שיצאו ללימודים בחו"ל. מדענים רבים עזבו את סין, כפי שהם עוזבים מדינות אחרות, כדי ללמוד בארה"ב ובאירופה, וקשה להם לחזור, וד"ר וונג רצה ליצור את החברה שתפתה אותם לחזור".

אוילר היה אז אחרי קריירה קלאסית בעולם הפארמה של ארה"ב. הוא עשה תארים ב- MIT וסטנפורד, הקים חברה בתחום התקשורת בימי בועת ההייטק הראשונה, ולאחר שזו נמכרה, הקים חברת ביוטק בתחום הסרטן על בסיס מוצרים שפותחו ב-MIT. לאחר מכן גויס לנהל חברת מחקרים קליניים בסין, והתגורר במדינה.

"הוא היה מתוסכל מהיעדר הנגישות של האוכלוסייה הסינית למוצרים טובים בתחום הסרטן", אומר ינסי. "רק מספר קטן של מוצרים מהשוק הבינלאומי היו זמינים לקהל המקומי". החברה נולדה מהמפגש בין אוילר לוונג, אחרי שחברת הניסויים הקליניים של אוילר נרכשה.

ינסי עצמו הגיע לחברה לפני ארבע שנים, אחרי קריירה כרופא פנימאי וכמנהל בכיר בחברות ביוטק. הקשר נוצר, באמצעות מכרים משותפים, עם ענקית הביוטק ג'ננטק (היום חלק מרוש), שבשלב זה כבר עסקה בפיתוח מוצרים משותף עם Beigene הצעירה.

"החברה נוסדה רק לפני עשור, אבל אנחנו אוהבים להשתמש במונח 'מהירות Beigene'. יש לנו מוסר עבודה גבוה, ואנחנו רוצים להביא לשוק שלנו ולעולם תרופות לסרטן. מי שלא חי במספר קטן של מדינות עשירות, אין לו שום גישה לתרופות שהן חלק ממהפכת הסרטן של העשור האחרון. רוב העולם מקבל פחות מחלקו במה שקיים".

חברה בצמיחה מהירה

אף שהחזון היה נגישות, אומר ינסי, היה ברור לחברה שהיא תפתח תרופות בעצמה. "וונג הכיר מנגנונים בבסיס הפעילות של התאים הסרטניים, שכבר זוהו ונוצלו כדי לפתח לפחות תרופה אחת בעולם, אבל הוא גם ידע שאת המוצרים האלה אפשר לשפר כדי להביא את התרופות של הדור הבא".

 
  

המייסדים השקיעו את סכומי הכסף הראשונים וקיבלו תמיכה מחברת התרופות האמריקאית מרק. בתוך שנה עבדו בה 60 חוקרים סינים, מהם 20 "מוחות חוזרים" מארה"ב. החברה הקימה סניפים בכמה מדינות באירופה ובארה"ב, וב-2016 - כשבצנרת המוצרים שלה היו כמה מוצרים עצמאיים בניסויים קליניים מתקדמים - היא גייסה 182 מיליון דולר. במרץ 2018 כבר גייסה 758 מיליון דולר. הנפקה נוספת גם בבורסה של הונג קונג הניבה עוד 903 מיליון דולר.

היום החברה מעסיקה 600 מדענים, בשני מכוני מחקר, מתוך 2,000 אנשי מו"פ, ועוד כ-2,000 אנשי שיווק. רובם משווקים את מוצרי החברה בסין. סך הכול מעסיקה החברה 5,400 עובדים. "ואנחנו בצמיחה", אומר ינסי.

המוצרים המובילים של החברה הם zanubrutinib ממשפחת הטירוזין קינז, שכבר קיבל אישור FDA, לטיפול בסרטן מסוג לימפומה של תאי המעטפת, ומוצר אימונותרפי בשם Tislelizumab, שעבר לאחרונה ניסוי שלב III המכין אותו להגשה ל-FDA. לחברה מספר רב של מוצרים נוספים בצנרת, ועוד כמה מוצרים שכבר משווקים לסין.

"יש לנו מוצרים עצמאיים לסרטן, וגם שיתופי פעולה עם סלג'ין, אמגן ולאחרונה חתמנו על הסכם שת"פ עם נוברטיס. לא מדובר בהסכמים להפצה בסין של המוצרים המוגמרים שלהם, אלא ממש בפיתוח משותף. אנחנו משתפים פעולה גם עם חברות ביוטק קטנות יותר, למשל סיאטל ג'נומיקס. אלה שיתופי פעולה שבעקבותיהם אנחנו אמורים לקבל בלעדיות על שיווק המוצרים הללו באסיה למעט יפן".

הצעד הבא יהיה קידום של חדשנות פנים-סינית בעולם. "אנחנו מקבלים פניות מחברות סיניות שמעוניינות בעזרה שלנו להפוך את המוצרים שלהן לגלובליים".

מדוע הנגישות לתרופות לסרטן הייתה נמוכה בסין כשהחברה נוסדה?

"כדי לטפל בחולי סרטן במוצרים המתקדמים, צריך לזהות את המטופלים המתאימים, ובסין היה צריך לבנות תשתית של מערכת בריאות שמאפשרת את זה. בנוסף, סין עברה מהפכה מבחינת ההשתתפות שלה בניסויים קליניים. במקום לומר לחברות, 'אחרי שסיימתם לפתח מוצר עבור שאר העולם תביאו וננסה אותו בסין', מערכת הבריאות הסינית החלה להיות פעילה בניסויים בינלאומיים וכך המוצרים מגיעים הרבה יותר מהר. סין הצטרפה ל-OECD, ארגון המדינות המפותחות, וגם ל-ICH, ארגון שמנסה ליצור האחדה בתקנים של חברות פארמה ברחבי העולם. היא היום חלק מהאקוסיסטם של החדשנות העולמית בפארמה. כשסינים מחליטים להשקיע במשהו, מדהים מה הם יכולים להשיג.

"בשנים האחרונות גובש בסין סל בריאות המנגיש תרופות מתקדמות לכל רוחב סין, וזה עניין גדול אם אנחנו חושבים על מספר האנשים שבהם מדובר כאן. אבל עד שסין התקרבה לעולם והעולם התקרב לסין, התפתחה Beigene כגורם מתווך חדשני".

היתרון של סין: להגיע להרבה אנשים מאוד מהר

נראה שהטיפול של סין בתדמית שלה כיצרנית של מוצרי חיקוי לא איכותיים וכמפרה של קניין רוחני עזרה גם היא לקרב אליה את עולם הפארמה האינובטיבי.

"אני דווקא מוצא שביחס לארה"ב ולאירופה, סין לפעמים קשוחה יותר ברגולציה ואיכות. הביאו את זה בחשבון כשאתם חושבים על רישום של מוצר בסין", אומר ינסי. "אבל זה גם כדאי. באונקולוגיה, כ-20% מהחולים בניסויים בינלאומיים באים מסין. מאוד קשה לעשות פיתוח עסקי לתרופה שלך אם לא עשית ניסויים רלוונטיים בסין. חוץ מזה, זמן הוא כסף ולשלב סינים בניסוי זה להגיע להרבה אנשים מאוד מהר".

כיצד התרבות הסינית משפיעה על אופי החברה? הבחירה להיות גדולים מאוד נראית סינית באופייה, למשל.

"אני אוהב לעבוד רק בחברות בינלאומיות. זה משהו שקיבלתי מהבית, כי כך גם אבא שלי עבד. הייתי באמג'ן ובג'ננטק ובחברות אחרות, ואני חושב ש-Beigene היא חברה בינלאומית אמיתית. צירפנו 5,000 איש ו-30 מוצרים חדשים לפיתוח בתוך ארבע שנים ואנשים שואלים איך זה יכול להיות. זה קורה כי אנחנו עובדים כצוות בינלאומי אמיתי כל היום. יש לנו 25 משרדים, אף אחד מהם אינו המטה. תמיד היינו אומרים 'המטה שלנו הוא ייונייטד איירליינז', היום המטה שלנו הוא זום. זה נותן לנו ארגון מאוד שטוח".

הפוך מסטריאוטיפ החברה הסינית ההיררכית. 

"נכון. הגישה הזאת מאוד ייחודית ל-Beigene. אנחנו מגייסים בעיקר אנשים מאוד מנוסים, שכל אחד מביא יכולות מהחברה הקודמת שהוא עבד בה, ועושים הכול כדי לאפשר ליכולות האלה לבוא לידי ביטוי. אנחנו מגייסים אנשים באמצעות חברים ומשפחה, כך שמייד נוצרת תחושה של היכרות והתאמה. ואם יש לי אפשרות לקחת מישהו שהוא גם עובד מדהים וגם, נניח, פסנתרן, אז אקח את הפסנתרן. אין שום דבר דומה לזה בסין".

מה מערכת היחסים שלכם עם המדינה?

"אני לא יכול לדבר בשם הממשלה, אבל כולם יודעים שסין היא כלכלה בינלאומית ויש הרבה עדות לכך שהממשלה רוצה אותנו בינלאומיים".

יצמחו בסין חברות נוספות כמוכם בשנים הקרובות?

"יש חברות שמנסות לחקות אותנו אבל זה לא קל. צריך באמת להבין את הזירה הבינלאומית ואת המצופה בכל מדינה. דרושה השקעה אדירה בפיתוח של המוצרים העצמאיים ובמפעלי ייצור עוד לפני שיודעים אם יהיה אישור. בעיקר צריך מאוד לרצות את זה. עבור חברות סיניות רבות השוק הבינלאומי הוא מחשבה שנייה ולא הראשונה, וזה הבדל גדול".

נציגתה של Beigene בישראל היא חברת מדיסון, אחת המשווקות הגדולות של תרופות וציוד רפואי בארץ. כיום, החברה הסינית עושה צעדים ראשונים בשיווק המוצרים שלה בישראל. המוצר Zanubrutinib (ברוקינזה בשם המסחרי) נכלל בסל הבריאות למספר קטן של חולי לימפומה של תאי המעטפת, וניתן לקבלו גם לסוגי סרטן אחרים במסלול הנגשה מיוחד. "אנחנו מקווים שנשווק מוצר נוסף בישראל בכל שנה. שוחחתי עם מובילי דעה ישראלים והם נלהבים מהמוצר".

ושואלים אותך "חיקוי של איזה מוצר זה?" או "איזו חברה פיתחה אותו"?

"לא. האמת, חשבתי שזה יקרה יותר, אבל נראה שאנחנו די ידועים ומוכרים כחברה בינלאומית".

Beigene
הוקמה ב-2010 על ידי ג'ון איילר וד"ר סיידונג וונג ● מפתחת תרופות חדשות בתחום הסרטן ● מעסיקה 5,400 עובדים בכמה מדינות, עם בסיס בסין ● שווי שוק: 27 מיליארד דולר ● מוצר ראשון אושר על ידי ה-FDA ומוצרים נוספים נמכרים בסין ● הכנסות ב-2020: 309 מיליון דולר ● מוטו: "לסרטן אין גבולות וגם לנו אין"