סאגת גיימסטופ גורמת ל־SEC לשקול בחינה של נוהל התשלום על הוראות הזרמה

סאגת גיימסטופ גורמת ל־SEC לשקול בחינה של נוהל התשלום על הוראות תשלום באפליקציה, שהייתה אחראית לזינוק במחיר של קמעונאית משחקי הוודיאו הוותיקה

הרגולציה קמה אל מול שיגעון הגיימסטופ / צילום: Shutterstock
הרגולציה קמה אל מול שיגעון הגיימסטופ / צילום: Shutterstock

יו"רית ה-SEC (רשות ני"ע האמריקאית) הביעה תמיכה בבחינה מחודשת ונרחבת של הנוהל שמתעל פקודות לפעולות במניות של סוחרים קטנים המיושמות על ידי חברות סחר במהירות גבוהה.

המערכת של "תשלום עבור הזרמת הזמנות" היא בת כמה עשורים, אבל כעת נדרשת בדיקה קפדנית כשיותר ויותר סוחרים יומיים משתמשים באפליקציות מסחר דוגמת זו של רובין הוד ואחרות. חברות מסוג זה עושות כסף ממכירת ההוראות של הסוחרים לחברות כמו Citadel Securities ו־ Susquehanna International Group LLP, הסוחרות בהן.

במכתב שפורסם ביום שלישי, היו"רית בפועל אליסון הרן לי כתבה כי רגולטורים צריכים לבחון את ההסדרים הללו ולוודא שהם נעשים תוך גילוי מלא והם "תואמים את מחויבויות הביצוע הגבוהות ביותר". בדיקה כזו תוודא אם לקוחות מקבלים מחיר טוב יותר ממה שמצוטט בשוק באותה עת, את מהירות הביצוע ואת הסבירות שההוראה אכן תקוים.

במכתב של הרן לי, שנשלח בתגובה לשאלה שהפנתה הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן (מסצ'וסטס), לא נאמר איך או מתי ה־SEC תתחיל בבחינת נוהל התשלום עבור הזרמת הזמנות.

וורן פנתה ל־SEC בינואר אחרי שהמסחר במניות גיימסטופ ושאר "מניות הממים" גרמו לתנודתיות כה רבה עד שחלק מתוכנות הבורסה נדרשו להפסיק לסחור על מנת לעמוד במגבלות יכולת הסליקה שלהן.

 
  

47% מנפח המסחר בני"ע בינואר התבצע מחוץ לבורסות

בעבר, ה־SEC נתנה ברכתה שוב ושוב לנוהל התשלום עבור הזרמת הזמנות, באומרה כי בורסות מנטרות ניגודי עניינים ושלעתים קרובות הנוהל מספק למשקיעים קטנים מחירים טובים יותר.

בכל זאת, הנוהל הזה שנוי במחלוקת זמן רב, ועליית אפשרות המסחר ללא עמלות שמה אותו באור הזרקורים. חברות כמו רובין הוד ו־Charles Schwab לא גובות עמלה על מסחר ואת כספן הן מקבלות ממקורות אחרים כמו תשלום על הוראות הזרמה.

מבקרי הנוהל אומרים שהוא מביא לתמריצים רעים, שכן בורסות עשויות להתפתות לשלול את הוראות הלקוחות למרכז עשיית השוק שמשלם להם הכי הרבה. תומכי הנוהל, כולל חברות סחר וסוחרים רבים, אומרים שהנוהל לא מובן כהלכה ועוזר למשקיעים ליהנות ממסחר ללא עצירות וממחירים טובים.

עלייה במסחר מצד משקיעים קטנים תרמה לכך שחלק גדול יותר במסחר מתרחש מחוץ לבורסות שיש עליהן רגולציה. שיא של 47.2% מנפח המסחר בני"ע בינואר התבצע הרחק מהבורסות, עלייה לעומת 39.9% שנה קודם, כך לפי נתוני Rosenblatt Securities, חברת מסחר במניות.

במכתב של יו"רית ה־SEC צוין גם כי הרשות אמורה לשקול תקנות חדשות, כמו גילוי רב יותר על מכירות בחסר וצעדים שיבטיחו שסוחרים קטנים יבינו איך פועלות אופציות. הוול סטריט ג'ורנל דיווח בחודש שעבר כי רשות ני"ע החלה לשקול אם לנסח כללים חדשים הנוגעים לגילויים בנושא מכירות בחסר (שורט).

לוודא שהלקוחות מבינים את המסחר באופציות ואת המוצרים השונים

אחד התנאים ברפורמת דוד־פרנק משנת 2010 דרשה שה־SEC תקבע תוך שנתיים חוקים שיגבירו את כמות המידע הציבורי לגבי השאלה או הלוואה של ני"ע. בסעיף אחר נדרשת הסוכנות לדווח באופן פומבי, לפחות אחת לחודש, כמה ממניותיה של חברה מסוימת נמצאות במכירת חסר.

הרן לי סבורה גם שרגולטורים צריכים לשקול לבקש מחברות ברוקרים לספק יותר מידע על האופן שבו מסחר באופציות עובד, ולבחון אם לקוחות קמעונאיים מבינים את המוצרים שמאפשרים לעשות ספקולציה על מניות יותר בזול, בלי לקנות אותן.

מנכ"ל רובין הוד, ולאד טנב, אמר בחודש שעבר בשימוע בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים כי החברה הרחיבה את כמות החומר הלימודי באפליקציה לגבי מסחר באופציות והחמירה את הקריטריון לעמידה בתנאים עבור לקוחות חדשים המבקשים לסחור בסוגים מסוימים של אופציות.

ה־SEC מנהלת בחינה נרחבת של המסחר במניות גיימסטופ, כולל האם נעשתה במהלכו מניפולציה על השוק והאם כל חברות הבורסה פעלו לפי הכללים. "אנו ממשיכים לנתח את האירועים האחרונים בשוק, והתוצאה עשויה להוביל אותנו בסופו של דבר למדיניות אחרת או צעדים נוספים", כתבה היו"רית הרן לי.