תמיכה מפתיעה מגרמניה לחיסון הרוסי: "מתוכנן טוב וכנראה שיאושר"

הדברים נאמרו ע"י ראש ועדת החיסונים הפדרלית בגרמניה על רקע ביקורת שנשמעה מצד סוכנות התרופות האירופית על החיסון והגדרתו כ"רולטה רוסית" • "החוקרים הרוסים מאוד מנוסים בתחום החיסונים, ו'ספוטניק V' בנוי חכם"

חיסון לקורונה מתוצרת רוסיה / צילום: מתאם הפעולות בשטחים
חיסון לקורונה מתוצרת רוסיה / צילום: מתאם הפעולות בשטחים

ראש ועדת החיסונים הפדרלית בגרמניה (STIKO) אמר היום (ד') לתקשורת כי הוא מעריך שהחיסון הרוסי "ספוטניק V" יקבל אישור שימוש באיחוד האירופי בעוד זמן קצר, וכי מדובר ב"חיסון טוב". תומאס מרטנס, העומד בראש הוועדה מטעם מכון רוברט קוך, אמר את הדברים על רקע ביקורת שנשמעה מצד סוכנות התרופות האירופית (EMA) על החיסון, והגדרתו כ"רולטה רוסית" על ידי אחת מהבכירות בו. אירופה נאבקת להשיג חיסונים נוספים נגד קורונה באופן מהיר, בעקבות העובדה שמבצעי החיסון בה משתרכים מאחור בהשוואה לבריטניה, לארה"ב ולישראל.

אתמול הודיעו הרשויות הרוסיות כי חתמו על הסכם ראשון עם חברות שוויצריות לייצור החיסון נגד קורונה, שפותח בזמן שיא במכון גמאליה הממשלתי לאחר "קיצור תהליכים" מבחינת זמני ניסוי. החיסון הרוסי אמור להיות מיוצר לראשונה באירופה באיטליה.

כעת העריך תומאס מרטנס, העומד בראש ועדת החיסונים של גרמניה, כי הוא יאושר לשימוש באיחוד. "מדובר בחיסון טוב, שככל הנראה יאושר באיחוד בשלב כלשהו", אמר מרטנס בראיון ל"ריינישה פוסט" שצוטט בכלי תקשורת רבים בגרמניה, "החוקרים הרוסים מאוד מנוסים בתחום החיסונים, ו'ספוטניק V' בנוי חכם".

מרטנס הביע ביקורת על המצב בגרמניה, שבה ניתנו רק שבע מנות חיסון לכל 100 תושבים ביותר מחודשיים וחצי של מבצע חיסונים אטי, שמוגבל על ידי כמויות קטנות של חיסונים, דעת קהל ציבורית החוששת מהם אך גם "פלופים" ביורוקרטיים כמו ניהול מלאי שגוי ומדיניות תקשורתית לא-ברורה.

ההחלטה של גרמניה לאשר את חיסון "אסטרה-זנקה" רק למבוגרים מתחת לגיל 65, למשל, הביאה לחשש בציבור ממנו, ולהעדפה להתחסן בחיסוני "ביונטק-פייזר" או "מודרנה".

היום מתקיימת במשרד הבריאות הגרמני פגישה שנועדה לקבוע מדיניות חיסון באמצעות המרפאות הקיימות בגרמניה - ולא במרכזי חיסון ייעודיים - צעד שככל הנראה צפוי להתחיל באפריל. שר הבריאות יינס שפאן צינן את ההתלהבות שהשמיע שר האוצר אולף שולץ ואמר כי אינו רואה תסריט שבו גרמניה מחסנת 10 מיליון תושבים בשבוע. הוא אמר כי מאפריל תהיה אספקה מוגברת של חיסונים, אך כי המחסור החריף ייפתר בהדרגה, ולא בבת אחת.

מרטנס אמר כי הוא "אינו מרוצה" ממצב החיסונים הקיים, והוסיף כי הוא "מקווה שלפחות עד הסתיו נוכל לראות את השפעת קמפיין החיסונים בגרמניה". בהיבט החיובי, הוא הצביע על ירידה משמעותית בתחלואה ובתמותה בבתי אבות, שחלק גדול מהדיירים בהם כבר חוסנו.