האם ח"כ אלעזר שטרן מעכב פרסום דוח נגד ועדת הבחירות?

בין דוחות הממתינים לאישורו של שטרן לפרסום נמצא דוח העוסק בביקורת על תפקוד ועדת הבחירות המרכזית במערכות הבחירות האחרונות • לדברי גורמים הבקיאים בפרטים - שטרן מנסה לעכב את פרסום הדוח עד לאחר יום הבחירות

ח"כ אלעזר שטרן / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת
ח"כ אלעזר שטרן / צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) מכהן מחודש ינואר כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה במקום עפר שלח שפרש מהכנסת. שטרן מכהן גם כיו"ר ועדת המשנה לענייני חיסיונות, שתפקידה להטיל חיסיון על דוחות מבקר המדינה.

בימים אלה מונחים על שולחנו של ח"כ שטרן מספר דוחות לצורך אישור ועדת המשנה לפרסום. בין הדוחות נמצא דוח משמעותי העוסק בביקורת על תפקוד ועדת הבחירות המרכזית במערכות הבחירות האחרונות.

עד כה שטרן לא כינס את ועדת המשנה לצורך אישור הדוחות, ולדברי גורמים הבקיאים בפרטים - שטרן מנסה לסנדל את פרסום הדוח בטרם יום הבחירות ב-23 למרץ. בשל המאבק סביב הדוח על ועדת הבחירות, מעוכבים יחד איתו עוד כ-15 דוחות אחרים שעוסקים בשלל נושאים, כגון מעבר צה"ל לנגב, מינויים בתעשייה האווירית ועוד.

לגלובס נודע כי ועדת הבחירות מתנגדת נחרצות לפרסום הדוח לפני הבחירות, בטענה כי הדבר יפגע באמון הציבור בטוהר הבחירות ובוועדת הבחירות. שטרן גם הוא אימץ את עמדת ועדת הבחירות וטען כי אין לפרסם את הדוח לפני הבחירות.

הדוח צפוי למתוח ביקורת משמעותית על ועדת הבחירות, ולטעון כי מערכות המיחשוב של הוועדה מיושנות ואף חשופות לסכנת איומי סייבר. עוד נמתחת ביקורת משמעותית על כך שההצבעה ממשיכה להתקיים באמצעות פתקים פיזיים חרף ההתקדמות הטכנולוגית ועל האינפלציה בשימוש במעטפות הכפולות שגורמת לשיבוש ספירת הפתקים ותוצאת הבחירות.

יש לציין כי דוח המבקר לא טוען כי הבחירות האחרונות זויפו או הטיל פקפוק בנכונות תוצאות הבחירות.

הדיון שהיה אמור להתקיים היום בוועדת המשנה בוטל על ידי שטרן בטענה כי הדיון לא מתאפשר עקב דיון מקביל במליאת הכנסת. לגלובס נודע כי יו"ר הכנסת יריב לוין דווקא אישר את קיום הדיון בועדת ביקורת המדינה, אולם שטרן לא קיים את הדיון. לדברי גורם הבקיא בפרטים, אם ועדת המשנה לא תתכנס עד מחר (יום ה') הדוחות לא יוכלו להתפרסם לפני יום הבחירות.

כזכור, סמוך למועד הבחירות באפריל 2019 פרסם מבקר המדינה דאז, יוסף שפירא, דוח עם ביקורת משמעותית על התנהלות משרד התחבורה שהיה תחת אחריות השר ישראל כ"ץ.

מח"כ אלעזר שטרן נמסר בתגובה: "בימים האחרונים מופעל לחץ חריג ובלתי מוסבר לפרסם את דוח מבקר המדינה על ועדת הבחירות המרכזית. כיו"ר ועדת ביקורת המדינה, ולאחר שעיינתי בדוח מספר פעמים וקיימתי התייעצויות עם גורמים מקצועיים שונים על מנת להבין את דחיפות העניין, לא מצאתי סיבה עניינית לעסוק בנושא שבועיים לפני הבחירות.

"עצם העיסוק בנושא עלול להתפרש כהטלת ספק באמינותה של עבודת ועדת הבחירות המרכזית. קיימים נושאים רבים ודחופים בהרבה בביקורת המדינה שעדיין לא ראו אור, כמו דיוני הקורונה, משבר אכיפת החוק וענייני רווחה. אקבע דיון בוועדת ביקורת המדינה מיד לאחר הבחירות. אני שב ומביע הערכה ואמון מלא בעבודתה ובאמינותה של ועדת הבחירות המרכזית הפועלת ללא לאות להשתפר ולקדם את פעילותה למען בחירות דמוקרטיות".