לראשונה: הסכם גלוי בין תעשייה ביטחונית ישראלית לבין איחוד האמירויות

התעשייה האוויריתוקבוצת EDGE מאיחוד האמירויות יקימו מיזם משותף להגנה מפני רחפנים וכטמב"מים בעלות יכולות שיבוש והשמדת רחפנים עוינים • הגופים יפתחו את המערכת בהתאם לצרכים של איחוד האמירויות

מערכת חדשה להגנה מפני רחפנים וכטמב"מים בעלות יכולות שיבוש והשמדת רחפנים עוינים / צילום: התעשייה האווירית
מערכת חדשה להגנה מפני רחפנים וכטמב"מים בעלות יכולות שיבוש והשמדת רחפנים עוינים / צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית הודיעה היום (ה') כי חתמה על הסכם לשיתוף-פעולה בינה לבין קבוצת טכנולוגיות ההגנה EDGE מאיחוד האמירויות הערביות. במסגרת ההסכם החדש, הנמצא במעמד של מזכר הבנות (MOU), יפתחו שני הגופים מערכת נגד רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים (C-UAS). על-פי הודעת תע"א, המערכת החדשה תפותח בהתאם לצרכים של איחוד האמירויות.

תע"א, המתמחה בפיתוח מערכות המשמשות למשימות איתור, זיהוי, סיווג ויירוט מגוון איומים מוטסים וקרקעיים, תפתח את הטכנולוגיה יחד עם קבוצת EDGE, במיזם משותף (Joint Ventire) שבו ייקחו חלק שני גופים נוספים - חברת SIGN4L האמירתית, המתמחה בשירותי לוחמה אלקטרונית וביטחון פנים, וכן החברה הבלגית Belgium Advanced Technology Systems, הפעילה באיחוד האמירויות בזירות הטכנית והשיווקית.

המערכת החדשה שתפותח תכלול מכ"ם תלת-ממד COMINT וטכנולוגיות אלקטרואופטיות המשולבות במערכת שליטה ובקרה אחידה. מערכות ההגנה אנטי-רחפנים הן אוטונומיות וכוללות אמצעים כמו שיבוש אותות ויכולת השמדה, המוצעים, על-פי הודעת תע"א, "בהתאם לרמת האיום וסביבת התפעול של הלקוח". עוד על-פי ההודעה, "המערכות עברו בהצלחה ניסויים בתנאי מדבר קשים הכוללים חום כבד ורוחות חזקות המאפיינים את האזור".

איחוד האמירויות נחשב האב לפעילות עסקית אזורית, והשאיפה היא שהפרסום הגלוי של שיתוף-הפעולה ופרטיו יעודד מיזמים דומים נוספים. איחוד האמירויות, כמו עוד מדינות באזור, נתונים תחת איומים אזוריים מצד מדינות שכנות כמו איראן, ופועלים בין היתר בתימן, שם האיום במתקפות רחפנים הוא איום אסטרטגי ממשי. לצד אלה, לאיחוד האמירויות ומדינות המפרץ יש אתגרים גם בתחום ביטחון הפנים לנוכח ההרכב הדמוגרפי של המדינות הללו, הכוללות שיעור גבוה של תושבים זרים, ולצורך שמירה על הגבולות.

בשיחה עם גלובס הסביר אל"מ (מיל') שרון ביטון, מנהל שיווק למדינות המפרץ בתעשייה האווירית, כי המערכת שתפותח תעניק פתרון כולל להגנה מרחפנים. ביטון הסביר כי ייחודה של העסקה הנוכחית הוא לא במוצר אלא בסוג שיתוף-הפעולה.

לדבריו, "אם עד לפני מספר שנים אפשר היה להגיע לאמירויות, לשים מוצר על השולחן ולסגור עסקה, היום הגישה שונה. האמירתים רוצים העברת ידע ולפתח את המוצרים בבית, כדי לפתח יכולות עצמאיות שאינן תלויות במדינות אחרות".

מנכ"ל EDGE, פייסל אל בנאי, אמר בעקבות ההסכם כי "בהמשך להסכמי אברהם ולשיתוף-הפעולה עם ישראל, העבודה המשותפת עם התעשייה האווירית מהווה רגע מכונן עבור EDGE. אנו שמחים לשתף פעולה עם התעשייה האווירית. כלי טיס בלתי מאוישים הפכו לפתרון המועדף כיום לבניית גמישות ועמידות הדרושות להתמודדות עם לוחמה א-סימטרית. EDGE שואפת להבטיח התאמה בין טכנולוגיה ומבצעים בכל פעולותיה ולהרחיב את יכולותיה להגנת נכסינו". 

מנכ"ל EDGE, פייסל אל בנאי / צילום: התעשייה האווירית
 מנכ"ל EDGE, פייסל אל בנאי / צילום: התעשייה האווירית

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, מסר כי "התעשייה האווירית גאה לשתף פעולה עם EDGE ולספק לאיחוד האמירויות ולאזור פתרון מתקדם וייחודי בתחום מומחיותה של החברה. אנו מאמינים כי שיתוף-הפעולה יסייע לשתי החברות ויכלול העברת ידע ושיתוף מיומנויות. שיתוף-הפעולה מהווה אבן-פינה לבריתות עסקיות ואסטרטגיות בין המדינות, והוא יחזק את שיתוף-הפעולה במחקר ופיתוח ובחדשנות טכנולוגית". 

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית
 מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי / צילום: התעשייה האווירית