7 שנים מפרוץ הפרשה: סגן חשב משרד החוץ לשעבר זוכה מכל אשמה

שוקי (יהושע) גבאי, לשעבר סגן החשב של משרד החוץ ויו"ר ועד העובדים של המשרד, הואשם בלקיחת שוחד ובגניבה, כחלק מפרשה שבה נגנבו ממשרד החוץ 150 אלף שקל • השופטת תמר בר-אשר קבעה היום כי לא הוכחה אשמתו של גבאי

החלטת בית משפט / צילום: Shutterstock
החלטת בית משפט / צילום: Shutterstock

בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה היום (ה') זיכוי מהדהד את שוקי (יהושע) גבאי, לשעבר סגן החשב של משרד החוץ ויו"ר ועד העובדים של המשרד, שהואשם בשבעה אישומים, בהם לקיחת שוחד, גניבה וניסיון גניבה בידי עובד ציבור ועוד.

גבאי ואבשלום אשורי, שהיה מנהל מחלקת המשק במשרד החוץ, הואשמו כי פעלו כדי לחייב את משרד החוץ בתשלום על מוצרי מזון שרכש אשורי לצרכיו האישיים בהיקף של כ-150 אלף שקל וקיבלו מוצרי חשמל לצורכיהם האישיים מספק של המשרד. בכתב האישום נטען כי השניים ניצלו את הסמכויות שניתנו להם מתוקף תפקידם כדי לגנוב כספים בדרכים שונות. אשורי הורשע בשנת 2019 לאחר ניהול הוכחות בקבלת דבר במרמה, גניבה בידי עובד ציבור ולקיחת שוחד ונגזרו עליו 32 חודשי מאסר.

השופטת תמר בר-אשר קבעה היום כי לא רק שלא הוכחה אשמתו של גבאי אלא אף עלה בידיו להראות כי לא עבר את העבירות בהם הורשע. בר-אשר מציינת כי לא נדרשה לגרסתו של גבאי ברוב האישומים וכאשר נדרשה - נתנה אמון מלא בגרסתו.

"החקירה התנהלה באופן פוגעני, מבזה ולא ראוי באופן קיצוני"

תחילתה של הפרשה באוקטובר 2013, אז פשטו חוקרי היחידה הארצית להונאה (יאח"ה) על משרד החוץ, עיכבו מספר עובדים ועצרו את גבאי, ששימש באותה העת כסגן החשב הכללי במשרד החוץ, למשך חמישה ימים. החקירה נפתחה בעקבות תלונה של עובדת עמה היה לגבאי סכסוך עמוק ומתמשך. העובדת הופעלה על ידי המשטרה לאתר מסמכים ולהעבירם.

כתב האישום הוגש בנובמבר 2014 על ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. שש וחצי שנים נדרשו לבית המשפט להגיע להכרעה. בתחילתו התנהל התיק בפני השופטת רבקה פרידמן פלדמן, ראש ההרכב בתיקי נתניהו. מאוחר יותר הועבר התיק לשופטת בר-אשר. ביוני 2019 הגישו הצדדים את סיכומיהם ורק היום, שנה ותשעה חודשים לאחר מכן, ניתן פסק הדין.

פסק הדין כולל אמירות קשות כלפי התנהלות המשטרה. בר-אשר קובעת כי החקירה התנהלה באופן "פוגעני, מבזה ולא ראוי באופן קיצוני" כי נעשה "שימוש פסול בנסיבות המצערות של מותה הטראגי של אשתו ואף תוך שימוש פסול ולא ראוי באיום בהשפלת בנותיו, לרבות בתו שבאותה עת עדיין היה קטינה".

גבאי גידל את שלוש בנותיו לאחר שהתאלמן מאשתו במהלך לידת בתם השלישית. במהלך החקירה, לאחר שהחליט לשמור על זכות השתיקה, הטיחה בו חוקרת יאח"ה אושרה אבירם "ברור שאתה שומר על זכות השתיקה בגלל שאתה בן אדם מטומטם וטיפש". בחקירה נוספת הטיחה בו "חתיכת גנב קטן אתה, זה מה שאתה גנב קטן ומלוכלך" והמשיכה "ממי גנבת? מהמדינה שמעסיקה אותך, מהמדינה שמשלמת לך על זה שאשתך נפטרה".

"לנוכח התנהלותה המבישה של חקירת הנאשם, כבר בשלביה הראשונים, עוד בטרם ניתנה לו הזדמנות למסור את גרסתו, אין להתפלא על בחירתו שלא להשיב לשאלות חוקריו", קבעה בר-אשר והוסיפה - "בחירת הנאשם לשתוק בהמשך חקירתו אף הייתה התנהלות הגיונית, לנוכח ניסיונות השפלתו בדרכים שפלות הראויות לגינוי ולביקורת".

השופטת קבעה כי העובדת "מעבר לאיסוף מסמכים הייתה שותפה מלאה לחקירה ובהנחיית חוקרי המשטרה אספה חלק ניכר מחומרי החקירה, עשתה פעולות חקירה רבות, לרבות חיפוש מסמכים, עיבדה את חומרי החקירה ואף פירשה אותם. את כל אלו עשתה כוכבית (העובדת) בהיותה עובדת אשר הייתה כפופה לנאשם ובהיותה, על פי טענותיה שלה, נגועה בניגוד עניינים".

"לא ניתן לקבל מצב שבו מי שעשתה את כל אותן פעולות חקירה היא עובדת אשר הייתה כפופה לנאשם. במיוחד לא ניתן לקבל מצב שבו מי שעשתה את כל אותן פעולות חקירה, הייתה מי שהתלוננה באינספור הזדמנויות על התנכלויות חמורות כלפיה. העובדה כי לא הוכחה אף לא אחת מאותן התנכלויות נטענות וממילא לא הוכח קשר כלשהו של הנאשם לאותן התנכלויות, אשר ככל הנראה כלל לא התרחשו, אינה מעלה או מורידה. די בעצם התלונות כדי לבסס חשש של ממש כי היא הייתה מעורבת בחקירה בעודה נתונה במצב של ניגוד עניינם, אשר פגם באופן ממשי במראית פני הצדק".

השופטת קבעה כי בניגוד לטענת התביעה בין גבאי לאשורי היו קשרי עבודה רגילים ולא חבריים. לגבאי לא היה כל מניע לבצע עבירות עבור אשורי, ביצוע העבירות דרש מאמץ רב ואין בכך היגיון. עוד קבע השופטת כי גבאי לא היה מודע למעשיו של אשורי ולא הוכח שאופן אישור התשלומים היה שונה מאלפי דרישות תשלום אחרות בהן טיפל.

באשר לאישום הנוגע לרכישת מוצרי חשמל עבור בנותיו נקבע כי העובדת כוכבית בנתה "תילי תילים" של פרשנות ולא הוכח קשר בין רכישת המוצרים לבני משפחתו של גבאי.

תגובת הפרקליטות: "פסק הדין ניתן היום ואנו נלמד אותו ונשקול את צעדינו. חשוב להדגיש, כי עניינו של הנאשם הוא חלק מפרשת שחיתות במשרד החוץ, במסגרתה הנאשמים הנוספים הורשעו ואחד הנאשמים אף מרצה עונש מאסר בפועל".

עו"ד דרור מתיתיהו / צילום: שחר פליישמן
 עו"ד דרור מתיתיהו / צילום: שחר פליישמן

עורכי הדין דרור מתתיהו, דנה שול, עומר אבירם ואיתי שמלה ממשרד פישר (FBC & Co) מסרו בתגובה: "לאחר 7 שנים של סבל ועינוי דין, שבמהלכן שילם מר גבאי מחיר כבד ביותר, במישורים שונים, זיכה אותו היום בית המשפט הנכבד מכל האישומים שיוחסו לו וטיהר את שמו לחלוטין. אנו מברכים על הכרעת הדין ומאחלים למר גבאי שיצליח לחזור למסלול חייו".

ת.פ. 55308-11-5