NFT | ניתוח

ציוצים בטוויטר וסרטוני פוקימון במיליוני דולרים: הכירו את שיגעון ה-NFT שהופך נכסים חינמיים למכרה זהב

טרנד נשכח מ-2017 במסגרתו נמכרו אנימציות חתולים במאות אלפי דולרים קם השנה לתחייה בשם חדש – NFT • מה שהחל כפלטפורמות למסחר באומנות דיגיטלית הדרדר מהר מאוד לשוק של שטויות: ציוץ של ג'ק דורסי קיבל הצעת רכישה ב-2.5 מיליון דולר, ואפילו קטעי יוטיוב עם "שיגועים" מצאו קונים

יצירה דיגטלית של האמן ביפל שנמכרה ב-69 מיליון דולר כחלק מטרנד ה-NFT / צילום: Reuters, CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021/BEEP
יצירה דיגטלית של האמן ביפל שנמכרה ב-69 מיליון דולר כחלק מטרנד ה-NFT / צילום: Reuters, CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2021/BEEP

לפני כארבע שנים, בסוף תקופת ההייפ הקודמת של הביטקוין והבלוקצ'יין, הופיעה לרגע תופעת רשת חדשה. לרשת הבלוקצ'יין את'ריום נמצא שימוש חדש - מסחר באנימציות של חתולים. זה היה מצחיק מאוד אלמלא כל כך הרבה אנשים לקחו את זה ברצינות. המשתתפים במשחק הבלוקצ'יין "קריפטו קיטי'ס", "גידלו" חתולים במערכת, "הפגישו" אותם זה עם זה למטרות הרבעה "ויצרו" כך חתלתולים מונפשים חדשים. בשיא התופעה, נמכרה אנימציה של חתול חמוד במיוחד ב-100 אלף דולר.

קריפטו-קיטי'ס הייתה פינאלה נאה לתקופת ההייפ של 2017. היום, עולם הקריפטו גועש שוב. הביטקוין שוב שובר שיאים, מטבעות חדשים עולים לכותרות, וטרנד המסחר ביצירות דיגיטליות חוזר, והפעם, בענק.

קוראים לזה NFT - פלטפורמות למסחר באומנות דיגיטלית מבוססות בלוקצ'יין. לא עובר כמעט יום בלי סיפור, בדרגות שונות של הזיה, על יצירה או על "סחורה" דיגיטלית כלשהי שנמכרה במחיר מופרך. שיא השיאים נשבר היום, כשיצירה דיגיטלית של האמן מייק וינקלמן, המכנה עצמו BEEPLE (ביפל), נמכרה תמורת 69 מיליון דולר במכירה מקוונת של בית המכירות הפומביות כריסטי'ז. המכירה הפכה את ביפל לאמן החי השלישי הכי יקר בעולם אחרי ג'ף קונס ודיויד הוקני. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי סכום זה היה גבוה מכל סכום שאי פעם הוצע עבור יצירות של אמנים כמו פרידה קהלו, דאלי או גוגן.

בניגוד לטרנד החתולים הדיגיטליים מלפני ארבע שנים, טרנד ה-NFT נראה חזק ויציב. ביפל עצמו החל לסחור באמנות דיגיטלית מגובה ב-NFT כבר באוקטובר, כשמכר שתי יצירות ב-66 אלף דולר לחתיכה. מחירן של אלה קפץ זמן קצר לאחר מכן והן נמכרו ב-6.6 מיליון דולר. בדצמבר מכר ביפל סדרת יצירות בסכום כולל של 3.5 מיליון דולר.

הסכום תמורתו נמכרה היצירה של ביפל, היה גם הסכום הגבוה ביותר ששולם על יצירה שהבעלות עליה מעוגנת באסימוני NFT, שפועלים על רשת הבלוקצ'יין את'ריום. אירוע המכירה אף מאיים לשבור את סף הריגוש שקבעה הידיעה על מכירתו של "נכס דיגיטלי" מסוג אחר לגמרי - הציוץ הראשון שפרסם מייסד טוויטר ג'ק דורסי בטוויטר משנת 2006 למכירה, הועמד על ידי "למכירה", ואף קיבל הצעה לרכישה תמורת סכום של 2.5 מיליון דולר. כשכתב אתר הטכנולוגיה "TheVerge" כתב על מכירת אנימציות קצרות (גיפים) באמצעות NFT הוא התלוצץ שעוד יימכרו בשיטה הזו ציוצים בטוויטר, רק כדי לגלות כמה ימים לאחר מכן שההלצה שלו הפכה למציאות.

הזכות להיות הבעלים החוקי של ציוץ פומבי לחלוטין, התחרתה בקושי עם ההישג של היוטיובר לוגאן פול. כוכב הרשת מכר קטעי וידאו שלו, שבהם הוא מתלהב בהגזמה מפתיחת חפיסות של קלפי פוקימון תמורת סכומים של קרוב ל-20 אלף דולר. בסך הכל מכר לוגאן סחורה דיגיטלית בהיקף של כ-5 מיליון דולר. קטעי הווידאו, חשוב לומר, זמינים לצפייה בחינם לכולם. למרות זאת, היו מי שהיו מוכנים לרכוש אותם.

כך נמכרו להם בתקופה האחרונה ממים, גיפים ושאר תופעות רשת יצירתיות. בזכות ה-NFT יצירות נשכחות קמו לתחייה, ובעליהן קיבלו הכרה, וגם את האפשרות, שלא הייתה קיימת קודם, לעשות מהם קופה. והכל בעזרתו האדיבה של אסימון ה-NFT ורשת הבלוקצ'יין.

חוזה טכנולוגי חדש

השימוש ברשת הבלוקצ'יין את'ריום, לצורך מסחר בפריטי אספנות באמצעות NFT מדגים היטב את השימושים שיכולים להיות לטכנולוגיית בלוקצ'יין, מלבד מטבעות. לצד ביטקוין פועלים שלל מטבעות וטוקנים נוספים המתיימרים לשמש כמטבע, או בתור אסימונים לשירותים מקוונים שונים ומשונים. בהייפ של 2017, המטבעות של רשת את'ריום - האת'ר - שימשו בעיקר כלי לגיוס הון במה שנקרא הנפקת מטבע ראשונית (ICO).

המשמעות של השימוש ברשת בלוקצ'יין היא שלא מדובר בחברה או ארגון כלשהו שמנהלים את ההצגה. כמו ביטקוין, גם רשת את'ריום היא רשת מבוזרת שאין לה ניהול מרכזי אחד. וכמו במקרה של בורסות למסחר בביטקוין, אתרים שונים יכולים להתחבר אליה כדי להציע למשתמשים פלטפורמות מסחר, מרקטפלייס, שבהן יכולו למכור או לרכוש נכסים דיגיטליים מגוביי NFT.

אחד המאפיינים המרכזיים של הבלוקצ'יין של את'ריום, הוא שבניגוד לביטקוין, כל מטבע יכול לשאת עוד מידע רב. היכולת הזו הופכת את רשת את'ריום לכזו שאפשר לעשות בה הרבה מעבר להעברת מטבעות אנונימיים מיד ליד.

NFT (באנגלית - non-fungible token טוקן-בלתי-ניתן-לחיקוי) הוא אסימון יחודי וניתן לסימון ועקיבה. התכונה הזו מנוגדת לתכונה של כסף דיגיטלי, בין אם זה שקל דולר או ביטקוין, שבהם כל יחידה זהה לשנייה. מאחר שכל אסימון NFT מכיל מידע שהופך אותו לייחודי, אפשר למעשה להפוך אותו ל-"שטר בעלות", או "קבלה" דיגיטלית שמעידה על בעלות על נכס דיגיטלי אחר, כמו למשל יצירת אמנות דיגיטלית, סרטון וידאו או ציוץ.

אם משתמש רכש את ה-NFT, ה"מסמך" הדיגיטלי לפיו הוא בעלים של יצירה מסוימת, הוא יכול להציג אותה ולהשתמש בה באופן חוקי. וכמובן, גם להמתין בציפייה לעליית ערכה כדי למכור אותה ברווח בהמשך הדרך.

הבעלים, מצדם, לא חייבים להסתפק במכירה אחת של הנכס. כמו שיצירות אמנות פלסטית מודפסים במספר עותקים מוגבל לאספנים, כך גם ב-NFT. המוכר יכול להחליט על המספר העותקים הדיגיטליים שהוא מוכן למכור. כל המידע הזה, אצור ברשת את'ריום, ומאפשר לעקוב אחר מסע הבעלות של הנכס הדיגיטלי ואחר תנאי השימוש בו.

אסימון ה-NFT הופך בעצם למסמך שמאשר שמי שמחזיק בו הוא הבעלים החוקי של הנכס. אמנם אין מדובר במרשם בעלות רשמי של המדינה כמו הטאבו, אך הוא מקבל את כוחו מכוח החופש של אזרחים לעשות בינם לבין עצמם עסקים ולכרות ביניהם חוזים. ה- NFT מעניק לאזרחי הרשת כלי חוזי טכנולוגי חדש להסדיר ביניהם את המערב הפרוע, שמאפיין חלקים נרחבים מרשת האינטרנט. וכמו מטבע הביטקוין, זהו בעצם גם משחק שמקבל חיים וזכות קיום מתוקף העובדה שכל הרבה אנשים מוכנים להשתתף בו, לקבל את כללי המשחק שלו, ולהשקיע בו את מיטב כספם.