דיווח: ישראל תקפה מיכליות שמבריחות נפט מאיראן

לפי דיווח בלעדי ב"וול סטריט ג'ורנל", ישראל ביצעה לפחות תריסר תקיפות על ספינות בדרכן לסוריה הנושאות בעיקר נפט איראני, מתוך חשש כי רווחי הנפט מממנים קיצונים במזרח התיכון • ישראל לא התייחסה לתקריות הללו וסירבה להגיב להאשמות

מיכלית נפט איראנית עוגנת סמוך למפרץ גיברלטר / צילום: Associated Press, Marcos Moreno
מיכלית נפט איראנית עוגנת סמוך למפרץ גיברלטר / צילום: Associated Press, Marcos Moreno

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מפרסם סיפור בלעדי ולפיו ישראל תקפה מיכליות נפט איראניות שהבריחו נפט בדרכן לסוריה. מערך ההברחות האיראני עוקף העיצומים נגדה ונגד סוריה וכולל נתיב שיט לסוריה, שם המיכליות המגיעות מאיראן מעבירות את הנפט למיכליות אחרות כדי להלבינו ומשם למדינות או חברות שרוכשות אותו.

לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ישראל ביצעה לפחות תריסר תקיפות על ספינות בדרכן לסוריה הנושאות בעיקר נפט איראני, מתוך חשש כי רווחי הנפט מממנים קיצונים במזרח התיכון. הדיווח מסתמך על גורמים אמריקאיים, ולפיו, מאז סוף שנת 2019, ישראל השתמשה בנשק, כולל מוקשים ימיים כדי לפגוע בספינות איראניות או בכאלה שנשאו מטענים איראניים במהלך הפלגתם לעבר סוריה בים סוף ובאזורים אחרים.

על פי הגורמים האמריקאיים, חלק מההתקפות הימיות כוונו גם כלפי המאמצים האיראניים להעביר מטענים אחרים כולל נשק דרך האזור.

תקיפות המיכליות שנשאו נפט איראני לא נחשפו בעבר. בכירים איראנים דיווחו על חלק מהמתקפות בעבר ואמרו כי הם חושדים במעורבות ישראלית.

ישראל לא התייחסה לתקריות הללו וסירבה להגיב להאשמות.

"וול סטריט ג'ורנל" מנתח כי חשיפת הקמפיין הישראלי בים מסמנת מימד חדש במערכה שלה נגד ההתבססות הצבאית והכלכלית של איראן ותמיכתה בקבוצות פרוקסי באזור. הוא מזכיר כי מאז 2018 ביצעה ישראל מאות תקיפות אוויריות, בעיקר בסוריה, בכדי לנתב קבוצות, נשק והשפעה הנתמכות על ידי איראן ברחבי האזור.

הגילוי נובע גם על רקע המתיחות המתגברת באזור וככל שממשל ביידן שוקל את גישתו כלפי איראן והאפשרות לחזרה להסכם הגרעין.

מטעני הנפט האיראניים הקשורים לסוריה נשלטים על ידי גורמים ממשמרות המהפכה באיראן, כך טענה ארה"ב בתיקים בבית משפט שהוגשו לתפיסת האוניות. מטרת הפעולות האיראניות היא לעקוף את הסנקציות הן על איראן והן על סוריה למימון משמרות המהפכה, כך נכתב בתיקים אלה בבית המשפט. מיכליות כאלה נושאות לעיתים קרובות נפט בשווי מאות מיליוני דולרים.

המובילים מכריזים לעיתים קרובות על יעדים כוזבים, משתמשים במיכליות ישנות וחלודות כדי להימנע ממשיכת תשומת לב, ולעתים מעבירים נפט מספינה אחת לאחרת בלב ים כדי להימנע מגילוי.

שורה של האשמות ישראליות נגד איראן

ישראל האשימה בפומבי את איראן בתחבולות וחבלה. נתניהו האשים בשבוע שעבר את איראן בפיצוץ בספינה הליוס ריי, ספינת משא בבעלות ישראלית. משרד החוץ של איראן הכחיש כי הוא עומד מאחורי המתקפה. בכירים אמריקאיים האשימו את איראן בשורה של תקיפות מיכליות ב- 2019 באזור המפרץ הפרסי, חלק מהתקיפות היו בעזרת מטענים.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, האשימה בשבוע שעבר גם את טהרן כי היא עומדת מאחורי האסון האקולוגי של דליפת נפט של מאות טונות של זפת שכיסתה את קו החוף של ישראל לאורך כ-100 מייל בחודש שעבר. שר הביטחון של ישראל, בני גנץ, אמר כי לישראל אין כל ראיות המצביעות על כך שאיראן גרמה במכוון לשפיכת הנפט.

בדיווח מצוטטים מומחים הטוענים כי ההתקפות נגד מיכליות איראניות נבעה מחוסר מעש של הקהילה הבינלאומית, במיוחד לאחר שאיראן הפרה את ההבטחה שלא להעביר נפט לסוריה ממיכלית שנתפסה.

אמש (ה') פרסם ערוץ טלגרם המקורב לחיל הים האיראני תמונות המתיימרות להראות אש על סיפונה של כלי שיט איראני, שאהר קורד, ליד לטקיה, סוריה. נאמר כי הספינה הותקפה על ידי טילים. לא ניתן לקבוע אם האירוע קשור לתקיפות אחרות על ספינות איראניות.

ההתקפות המיוחסות לישראלים לא הובילו לדיווחים על ספינות שטבעו, אך הפיצוצים אילצו לפחות שתי ספינות לחזור לנמל באיראן, ובכך עיכבו את מסירת הדלק על הסיפון, בדיווח נאמר עוד כי וושינגטון קיבלה בהסכמה שבשתיקה את התקיפות כפי שעשתה בעבר לגבי רוב התקיפות הישראחיות כלפי איראן בסוריה ובמקומות אחרים. "אין שום אינדיקציה שארה"ב תעמוד בדרכה של ישראל", אמרו אנליסטים.