תחלואת הקורונה בישראל ממשיכה לדעוך; "אפקט החיסונים יותר גדול ממה שאנחנו חושבים"

אתמול אומתו בישראל 773 חולים חדשים – המספר הנמוך ביותר מאז סוף נובמבר, ואחוז הבדיקות החיוביות עמד על כ-2.9% • פרופ' דורון גזית מהאוניברסיטה העברית: "הציפייה היא שבשבועות הקרובים התחלואה תישאר נמוכה, ונקודת הבחינה הבאה היא כשהאירועים יתחילו להשפיע על האשפוזים, אולי לקראת סוף השבוע הבא"

בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף
בדיקות קורונה / צילום: שלומי יוסף

שבוע לאחר פתיחת המשק, תחלואת הקורונה בישראל ממשיכה לדעוך. אתמול (שבת) אומתו בישראל 773 חולים חדשים - המספר הנמוך ביותר מאז סוף נובמבר, ואחוז הבדיקות החיוביות עמד על כ-2.9% מתוך כ-27 אלף בדיקות שבוצעו ברחבי הארץ.

למרות אירועי הפורים הבלתי חוקיים שהתקיימו ברחבי הארץ ופתיחת המשק הרחבה, מקדם ההדבקה אף הוא מוסיף לרדת ועומד הבוקר (א') על 0.78, ומספר החולים הכללי מצוי במגמת ירידה. לשם השוואה, בנקודת זמן זהה לאחר הסגר השני, מקדם ההדבקה עמד על 1.1.

בבתי החולים מאושפזים 664 חולים במצב קשה, מתוכם 255 חולים במצב קריטי. רק 8% מתוך 880 המאושפזים במצב קשה מאז תחילת חודש מרץ, חוסנו באופן מלא. מבין המחוברים למכונת לב ריאה או החולות במצב קשה בהריון, אף חולה אינו מחוסן.

לפי תמונת המצב היומית של מרכז המידע והידע של אמ"ן, נראה כי מבצע החיסונים נגד קורונה נותן את אותותיו, כך שמספר המאומתים ומספר החולים במצב קשה יורדים בעקביות, אך היקף התחלואה עודנו גבוה, וייתכן כי המשך הקלות יוביל לעלייה מחודשת בתחלואה, בעיקר בקרב לא מחוסנים.

עד כה התחסנו לפחות במנת חיסון אחת כ-5 מיליון ישראלים, ובשתי מנות חיסון כ-4 מיליון. בקרב שכבות הגיל המבוגרות (50 ומעלה), בהן סיכוני המחלה משמעותיים הרבה יותר, לפחות 85% מבני קבוצת הגיל כבר השלימו את הליך ההתחסנות או קיבלו לפחות מנת חיסון אחת. בקרב שכבות הגיל הצעירות, המספרים נמוכים יותר (כ-70% מגילאי ה-20-29 התחסנו).

מטבע הדברים, מאז פתיחת בתי הספר, כ-50% מהמאומתים הם ילדים. חופשת הפסח הארוכה עשויה להוריד את ההדבקות בקרב שכבות הגיל הצעירות, ולא ידוע כיצד - יחד עם פתיחת ענף האירועים המצוי בסיכון גבוה - תשפיע על אפשרות של הדבקה בין-דורית, לאחר התחסנות של שיעורים ניכרים מהאוכלוסייה המבוגרת.

פרופ' דורון גזית מצוות המומחים של האוניברסיטה העברית אומר כי "הציפייה היא שבשבועות הקרובים התחלואה תישאר נמוכה, ונקודת הבחינה הבאה היא כשהאירועים יתחילו להשפיע על האשפוזים, אולי לקראת סוף השבוע הבא. גם אז האפקט יהיה קטן. האירועים יידחפו קצת את המספר כלפי מעלה - בעיקר את המאושפזים, ולא את המאומתים. מחוסנים כמעט ולא הולכים להיבדק".

עדיין מוקדם להכריז על חזרה מלאה לשגרה ללא חששות, אך לפי פרופ' גזית, המגמות הנוכחיות מעודדות. לדבריו, "הירידה הנוכחית בהיקף פתיחת המשק מסמנת את זה שאפקט החיסונים הוא יותר גדול ממה שאנחנו חושבים. יכול להיות להיות שהגענו לנקודת פעולה שמאפשרת הורדת הדבקות ותחלואה, למרות שאנחנו לא בחיסון עדר על הנייר, ויכול להיות שילדים לא משמשים כווקטור הדבקה באותה מידה כמו מבוגרים, וחשיבותם בחיסון עדר היא יותר נמוכה. גם מספר הבידודים שאנחנו רואים כרגע - כ-100 אלף ילדים ועובדי הוראה בשבוע שעבר - ילך וירד ככל שהתחלואה תוסיף לרדת".