ועדת הכלכלה צפויה לבטל החל ממחר את מגבלת היעדים לטיסות לארץ

בדיון אמש דרש בג"ץ מהמדינה להמציא נתונים באשר למספר הישראלים שתקועים בחו"ל ועלולה להישלל מהם הזכות להצביע, כאשר נמתחה ביקורת קשה על התנהלות המדינה והיערכותה עם התשובות הנדרשות בנושא

נתב"ג ריק במל הקורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב"ג ריק במל הקורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

עוד לפני שיתכנס היום (ב') בג"ץ שוב כדי לדיון בעתירות נגד סגירת השמיים, תתכנס ועדת הכלכלה לאשר תיקון בתקנות: הסרת מגבלת היעדים שמהם אפשר לטוס לישראל, וזאת מ-16 למרץ.

בדיון אמש (א') דרש בג"ץ מהמדינה להמציא נתונים באשר למספר הישראלים שתקועים בחו"ל ועלולה להישלל מהם הזכות להצביע, כאשר נמתחה ביקורת קשה על התנהלות המדינה והיערכותה עם התשובות נדרשות.

יצוין כי מגבלת מספר האנשים היכולים להיכנס מידי יום לישראל עומדת כרגע על 3,000 ובג"ץ צפוי לדון בכך היום גם.

ד"ר שרון אלרעי פרייס ממשרד הבריאות סיכמה את התמונה העגומה באומרה כי אילו כל הנדרשים לבידוד היו מקפידים על כך "הייתי מאפשרת לכולם להיכנס". מדבריה משתמע שקיימת מעין ענישה קולקטיבית שמונעת מישראלים לשוב לביתם, היות שהציבור לא מקפיד אחר ההוראות והאכיפה הרופפת של המדינה מאפשרת זאת.

כיום פועלות טיסות ממספר יעדים עיקריים: ניו יורק, פרנקפורט, פריז, לונדון וקייב. אליהם הצטרפו גם הונג קונג וטורונטו, לרנקה, אדיס אבבה, מוסקבה ועוד - לטיסות חד פעמיות בעיקר.

ועדת הכלכלה תתבקש לאשר כי מ-16 במרץ לא תהיה עוד מגבלה של יעדים כשטיסות יאושרו בכפוף לעמידה בתנאי תהליכי כניסת נוסעים לישראל בהסתמך על הקצאת של חלונות המראה ונחיתה (סלוטים) שיאפשרו לרווח בין תנועת הנוחתים, וזאת גם "באופן שוויוני בין המפעילים האוויריים הפועלים לאותם יעדים".

בדברי ההסבר לתיקון מצוין אף כי "נמצא כי עדיף להסיר כבר עתה את מגבלת היעדים". זאת גם לאור הסכמי התעופה של ישראל מול מדינות אחרות והעובדה כי "התמשכות ההגבלות על יעדים מעוררת קשיים מול מדינות מתקשרות ואף עלולה להביא להטלת מגבלות על התעבורה האווירית לישראל מצד מדינות".

תיקון נוסף שמגיע בבחינת מוטב מאוחר מאשר לעולם לא, יאפשר לטיסות שמגיעות עם מטען להמריא מכאן עם נוסעים ולהיפך. עד כה התעקש משרד התחבורה שלא לאפשר טיסות כאלה ומי שנפגע הם כמובן הנוסעים, כאשר מטוסי נוסעים המריאו ריקים מתל אביב לניו יורק למשל מדי יום.