ג'נט ילן: הממשל האמריקאי ישקול אם להטיל מס עושר בארה"ב

בתחילת החודש הציעו כמה חברי קונגרס, בהם אליזבת' וורן, לחוקק חוק שיטיל מס בגובה 3% על "האולטרה-עשירים" במדינה • שרת האוצר של ארה"ב אומרת כי היא מצפה שהממשל יציג הצעות להקטנת הגירעון התקציבי לאורך זמן

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב / צילום: רויטרס, Yuri Gripas
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב / צילום: רויטרס, Yuri Gripas

שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, אומרת כי ממשל ביידן טרם החליט האם לנסות לחוקק מס עושר, אך כי בוודאות יציע הצעות שנועדו לטפל בגירעון התקציבי הפדרלי התופח.

"זה משהו שלא החלטנו לגביו אך אנחנו עשויים לבדוק אותו", אמרה אתמול (א') ילן בראיון לתוכנית "השבוע עם ג'ורג' סטפנופולוס", והוסיפה כי הרעיון לגבות מס עושר אינו של הנשיא ג'ו ביידן, אך הממשל עשוי לשקול בהתאם לנסיבות.

יחד עם זאת, הרעיון לגבות מס כזה אינו זר לגמרי לביידן. ילן הצביעה על כך בראיון והזכירה כי במהלך הקמפיין לנשיאות, ביידן עצמו הציע לגבות מסים גבוהים יותר מתאגידים ומכמה אנשים בודדים וכן מרווחי הון או תשלומי דיבידנד. "אלה אפשרויות הנוגעות.... הדומות בהשפעתן למס עושר", אמרה.

אין מס עושר בכל ארה"ב

כיום אין מס עושר בארה"ב, והממשלה הפדרלית גובה את החלק העיקרי מהכנסותיה ממיסוי - כמחצית בשנת 2019 - ממס הכנסה אישי. המס מגיע לגובה מקסימלי של 37% על הכנסה מעל 518 אלף דולר לשנה.

בתחילת החודש הציעה הסנאטורית אליזבת וורן, שהתמודדה ב־2020 על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, לגבות מס מהאולטרה־עשירים (Ultra-Millionaire Tax Act), בגובה של 2% מהשווי של משקי-בית וקרנות נאמנות ששוויים נע בין 50 מיליון ל־1 מיליארד דולר; ומס של 1% נוסף מאלה שיש להם יותר ממיליארד דולר. ההצעה הזו דומה להצעה שהעלתה וורן ב־2019 כשהתמודדה על המועמדות לנשיאות ארה"ב.

מאמצי הממשלה להילחם במגפת הקורונה והנסיגה הכלכלית שהגיעה בעקבותיה גרמו להוצאה יוצאת דופן של טריליוני דולרים וגרמו לגירעון התקציבי הפדרלי להעמיק ולחוב הציבורי לגדול. על-פי הערכה של משרד התקציב של הקונגרס, גירעונות התקציביים מ־2022 עד 2031 אמורים להגיע לסכום כולל של 12.27 טריליון דולר.

"צריך לרסן את הגירעון בטווח הרחוק"

וורן, שזוכה לתמיכה מגורמים פרוגרסיביים במפלגה, כתבה ב־1 במרץ כי מס כזה הוא קריטי לכלכלת ארה"ב ויסייע "בטיפול בילדים ובחינוך טרום חובה, בתי ספר, תשתיות, וכל הנושאים שהם בסדר העדיפויות של הנשיא ביידן ושל הדמוקרטים בקונגרס".

על-פי הערכות שונות, מיסוי כזה, כפי שמציעים וורן ועוד כמה חברי בית נבחרים, ישפיע במישרין על כ־100 אלף משקי-בית אמריקאים ויכניס בתוך עשור בלבד כ־3 טריליון דולר.

ילן אמרה כי ממשלת ארה"ב צריכה לרסן את הגירעון "בטווח הארוך יותר", וכי היא מצפה שממשל ביידן ינקוט צעדים לשם כך. "במשך הזמן אני מצפה שנציע הצעות שישימו את הגירעונות תחת שליטה", אמרה השרה.

ילן הביעה את חוסר החשש שלה מפני העתיד, ואמרה כי היא לא ישנה פחות טוב בלילה בגלל המצב הפיסקלי של ארה"ב ברגע זה בשל שיעור הריבית הנמוך. "כשאני חושבת על עול החוב, אני חושבת על זה בעיקר במונחים של תשלומי ריבית שהממשלה צריכה לשלם. ולמרות העובדה שהחוב גדל משמעותית, תשלומי הריבית ביחס לגודל הכלכלה נשארו די נמוכים. לא גבוהים ממה שהיו ב־2007".

היוזמה מהקפיטול של חברתי בית הנבחרים אינה יחידה. בית הנבחרים של מדינת וושינגטון שנמצא בחוץ המערבי דן בתחילת השנה בהטלת מס עשירים על אזרחי המדינה, שבה מתגוררים כמה מעשירי ארה"ב, ובהם ג'ף בזוס וביל גייטס. המס המוצע יהיה בגובה של 1% ויושת על מיליארדרים בלבד.

לפי מחלקת הגבייה במדינה, במסגרת המס החדש תוכל וושינגטון לקבל 2.25 מיליארד דולר ב־2023 ו־2.5 מיליארד דולר ב־2024. אם אכן יחוקק החוק, בזוס עשוי לשלם מס שנתי בגובה של כ־2 מיליארד דולר, וגייטס - כ־1.3 מיליארד דולר.