נתניהו סיפר שביקר ברהט. ראש העירייה הכחיש. מי צודק?

האם רה"מ היה בחוות גמלים וחשב שהוא במשטרת רהט? האמת יותר מורכבת • המשרוקית של גלובס

למסעו לדרום של ראש הממשלה, ביום א' בשבוע שעבר, היה ספיח מביך. בערבו של אותו יום פורסמה ב"חדשות 12" כותרת מוזרה - "נתניהו טוען: ביקרתי ברהט, ראש העיר: מדובר בשקר". כתב הערוץ פוראת נסאר סיפר שנתניהו והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה "הוציאו הודעה שהם היו ברהט והבטיחו להעביר מיליארד שקל לטפל בפשיעה ובאלימות". אלא שחוץ מהכסף, שעוד לא עבר, השניים היו בכלל בחוות גמלים באזור הכפר טראבין. "או שהייתה טעות, או שהם לא ידעו איפה הם נמצאים". עובדה, ראש עיריית רהט פאיז אבו צהבאן (סהיבאן) התעקש שנתניהו לא ביקר אצלו.

הדיווח בנושא ב"ערוץ 20", המקורב לנתניהו, אכן היה מתעתע. הטקסט קבע: "רה"מ נתניהו הגיע היום לעיר רהט שבנגב, וחנך תחנת משטרה עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה". אבל תמונה הציגה את רה"מ שותה קפה באוהל בדואי, ובסרטון נשמע קולו החגיגי של כרוז: "אנו שמחים לראותך אצלנו ביישוב טראבין".

מצד שני, קשה להאמין שרה"מ לא מבחין בין תחנת משטרה לחוות גמלים. נסאר הציע אחר כך הסבר אחר: כמה ימים לפני הנסיעה הפציר אבו צהבאן בנתניהו לא להגיע לביקור בחירות, אז הוא העדיף ביקור בחווה.

איפה בכל זאת היה ראש הממשלה? "נתניהו השיב שהוא בכלל לא רצה להיפגש עם ראש העיר. הוא רק בא לחנוך תחנת משטרה", סיפרה דפנה ליאל באולפן. אבל הגרסה הכתובה של הדיווח ייחסה לנתניהו תגובה אחרת: הוא "מתכנן" לבקר בעיר ולחנוך תחנת משטרה.

נתוני האיכון של נתניהו

מה קורה כאן? חנך או לא חנך? ביקר או לא ביקר? השידורים החיים שהעלה נתניהו בפייסבוק מאפשרים לשחזר את אירועי אותו יום. ב-09:38 הוא מסייר עם משה ליאון בירושלים. כעבור שעה הוא בדרכו דרומה. ב-12:17 הוא מעביר לדבריו "שידור חי מרהט", ניצב עם אוחנה בשדה פתוח כשברקע כביש ובאופק עיר כלשהי.

כעבור עשרים דקות הוא שוב במכונית, ובאותה עת משגרים אנשיו לעיתונאים את תמצית דבריו בשידור. "ראש הממשלה נתניהו ברהט, יחד עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ומפקדי המרחב: מתחייב להעביר מיליארד שקל כדי לחסל את הפשיעה בחברה הערבית בישראל", לשון ההודעה. "באתי לראות את ההתקדמות העצומה בשטח בפעילות למיגור הפשיעה והאלימות בארץ בכלל ובחברה הערבית בפרט. היו כאן כמה מקרי פשע בימים האחרונים, כולם פוצחו מיד" - וכן הלאה והלאה.

באחת בצהריים נתניהו כבר מופיע בשידור מטראבין. מתי הוא הספיק לחנוך תחנה? "כלי תקשורת שדיווחו על תחנת משטרה טעו בוודאות", אמר לנו דוברו של אוחנה. זאת הייתה "מפקדה משימתית", מעין חמ"ל זמני שממנו מתאמים מבצעים שמצריכים כוחות מיחידות שונות. לפני כחודש פורסם שמפקד מחוז דרום במשטרה הורה להקים מפקדה כזו למשמר הגבול, שתטפל באכיפה ובאיתור אמצעי לחימה באזור רהט.

ואכן, אוחנה פרסם בפייסבוק תמונות מאוהל גדול שבו הוא ונתניהו מאזינים לסקירות של המפכ"ל יעקב שבתאי וקציני משטרה אחרים. מהצילומים מתקבל הרושם שהאוהל ניצב סמוך לנקודת השידור של נתניהו. חברנו דני זקן בדק עם מקורותיו ואישר - "נתניהו ואוחנה לא נכנסו לרהט אלא קיבלו תדרוך מקצין משטרה, ושם נתניהו צילם את הסרטון, בכביש המשיק לעיר". אבל איפה זה היה? הדובר לא היה סגור על המיקום.

משקיפים מבחוץ

מקץ חיפושים רבים ב"גוגל סטריט ויו" אחרי תוואי הנוף שהופיע בשידור, מצאנו את האתר המדויק: "משטרת הרוכבים" ההיסטורית על כביש 264, דרומית לקיבוץ שובל, שמשקיפה על רהט ממרחק של כחצי ק"מ. סוג של תחנה, אבל לא חדשה. "משטרת שובל", בשמה האחר, הייתה מעשר "משטרות מדבר" שהקימו הבריטים בנגב בשנות ה-20 של המאה העשרים, ובהם שירתו רוכבי גמלים בדואים בפיקודם של סמלים בריטים.

 
  

משטרת הרוכבים מזוהה עם השם "ביר זבאלה", שאין לו קשר לזבל, אלא הוא שיבוש של "סובילה", שמה של עיר עתיקה שמופיעה כבר במפת מידבא ושנגזר אולי מ"שובל" במקרא. אף על פי כן, היא לא נמצאה בתוך יישוב אלא נבנתה על גבעה שחלשה על השטח מלמעלה - כמו שעושה נמפקדה החדשה וכמו שעשו נתניהו ואוחנה כשצפו על בתי רהט.

על כל פנים, בניגוד לדברי נתניהו, הוא לא היה ברהט בשבוע שעבר. ובניגוד לדיווח היצירתי של "ערוץ 20" - שאין לו בסיס גם בהודעה של נתניהו - הוא לא חנך תחנה, אלא אוהל מפקדה, ולא של המשטרה, אלא של מג"ב. לנתניהו אולי היה נוח לייפות את המציאות, אבל אחרי כמה ימים, כשהתראיין ביום שישי לרדיו דרום, הוא כבר נזהר יותר. "הייתי לא מזמן ב… ליד רהט", הוא אמר.

בשורה התחתונה: דברי נתניהו לא נכונים ברובם, ודברי אבו צהבאן נכונים ברובם. נתניהו ביקר באוהל מפקדה משימתית של מג"ב, במשטרת הרוכבים ההיסטורית על הכביש הצופה על רהט, אך לא נכנס לעיר.

תחקיר: יפתח בריל