בחירות 2021 | ניתוח

פריפריה היא לא רק גיאוגרפיה: מה שכחו במפלגות בניסיון לצמצם פערים

המפלגות מרוכזות במשבר הקורונה, אך גם הוא פגע יותר באזורים מוחלשים • כיצד הן מתכוונות לקדם את הפריפריה? רובן מתמקדות בצד הגיאוגרפי ומתמקדות בהוזלת קרקעות ובקידום תשתיות תחבורה • תוכניות אחרות כוללות עידוד השקעות והגדלת תקציבי חינוך ורווחה

בני גנץ, בצלאל סמוטריץ', ניצן הורביץ, גדעון סער / צילום: אורון בן חקון, יוסי זמיר, דוברות הכנסת
בני גנץ, בצלאל סמוטריץ', ניצן הורביץ, גדעון סער / צילום: אורון בן חקון, יוסי זמיר, דוברות הכנסת

במסגרת המדור אנחנו מעבירים למפלגות המתמודדות לכנסת בבחירות הקרובות ועברו את אחוז החסימה בממוצע בין חמשת סקרים האחרונים, שאלה זהה בנוגע לעמדותיהן בנושא שעל הפרק

במערכות בחירות קודמות הציבו מפלגות שונות למטרה מוצהרת למזער את הפערים בין המרכז לפריפריה בשירותי החינוך, הבריאות והתחבורה. בבחירות הנוכחיות - משבר הקורונה הוא נקודת הייחוס המרכזית של המפלגות, אך גם הוא יצר נזקים קשים יותר באזורים המוחלשים. היום ביקשנו לשאול את המפלגות כיצד הן יפעלו כדי לצמצם את הפערים בין מרכז לפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל?

רוני פלמר מנכ"ל תנועת אור ליישוב הנגב והגליל, שביצעה את הסקר: "הנגב והגליל הם כבר מזמן המרכזים הנוספים של ישראל. משם תפתח הצמיחה של הדור החדש. כל ממשלה שתקום צריכה להבין שפיתוח המרכזים החדשים בגליל ובנגב היא משימה לאומית ראשונה במעלה. מצפים מנבחרי הציבור להתחייב ליישום של מסקנות הסקר ולטעת את התשתיות למרכזים החדשים בנגב ובגליל".

רוני פלמר, מנכ"ל תמונת אור / צילום: תמונה פרטית
 רוני פלמר, מנכ"ל תמונת אור / צילום: תמונה פרטית

תקווה חדשה: חיזוק מטרופולינים, התחדשות עירונית

בתקווה חדשה אמרו כי היא תפעל בכמה מישורים לטיפול בבעיה: האחד - חיזוק המטרופולינים בפריפריה: עם יעד להתחדשות עירונית של כ-5,000 מבנים תוך חמש שנים, בדגש על הפריפריה. "נייצר פתרונות אפקטיביים לפרויקטים שאינם כלכליים על ידי השקעה בקרנות ופריסת רשת ביטחון ליזמים. נפעל להאריך את חוק הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, שא"כ) כך שהתחדשות עירונית מסיבית תאושר, נפעל להוריד את האחוזים הנדרשים לאישור פרויקטים", כתבו בתוכנית הדיור.

עוד אמרו במפלגתו של גדעון סער כי יפעלו להקמת אוניברסיטה תשיעית בישראל בגליל, וכן להשוואת רמת השירותים הרפואיים ללא תלות במקום המגורים. בתקווה חדשה רוצים ליצור אזורי התמחות לאומיים במטרופולינים שבדרום ובצפון הארץ. ולסיום הם מציעים טיפול בתשתיות התחבורה כדי לקצר את זמני ההגעה מהפריפריה למרכז.

כחול לבן: שיפור תשתיות, הוספת מקומות תעסוקה

בכחול לבן אומרים כי יפעלו לחיבור הפריפריה למרכז, באמצעות שיפור תשתיות התחבורה והדיור, הוספת מקומות תעסוקה והשקעה בחינוך, בתרבות ועוד - במטרה להפוך את הפריפריה הגיאוגרפית לאטרקטיבית. "כשמערכת החינוך בפריפריה תהיה טובה כמו במרכז, כאשר שירותי הרפואה יהיו טובים באותה מידה, כאשר התשתיות יהיו נוחות, כאשר תהיה תעסוקה איכותית גם בפריפריה - הפערים יצטמצמו, ויתרונותיה של הפריפריה (ישובים פחות צפופים, טבע ועוד) יבואו לידי ביטוי", אמרו.

הרשימה המשותפת: שיפור החינוך, עצירת הפרטת בתי חולים

ברשימה המשותפת מציעים הגדלת תקציבים ומדברים על כך שיש צורך להשוות תנאים בין הפריפריה למרכז.

הם מציעים תוכנית לשיפור החינוך הציבורי בישראל: הבטחת חינוך חינם בכל המסגרות החינוכיות-לימודיות; חקיקת חוק זכויות הילד; ניהול מדיניות של העדפה מתקנת לקבוצות המקופחות בקרב הילדים והנוער; הגדלת התקציבים לחינוך בדרך שתקטין פערים בתנאי הלימוד ובהישגים הלימודיים; שיפור התנאים הפיזיים ופתרון בעיות הבטיחות בבתי הספר; כולל פתרון למגבלות הקורונה והענקת מחשבים לתלמידים משכבות מוחלשות; העלאת שכר המורים ושיפור תנאי עבודתם; ובלימת תהליכי המסחור במערכת החינוך.

בנוסף מבקשים ברשימה המשותפת לעצור את תהליך הפרטת בתי החולים וכן לאשר חוקה דמוקרטית.

הציונות הדתית: הנחות על קרקע, קידום תחבורה ציבורית

לעומת זאת, בציונות הדתית מבקשים לקדם הסרת חסמים לחיזוק ועידוד ההתיישבות באמצעות חקיקה. במפלגה מציעים לפעול להגדרת הגליל כולו כאזור עדיפות לאומית א’ ולהוזיל את ערך הקרקע ל-31% עד למיליון שקלים הראשונים.

בנוסף מבקשים בציונות הדתית לקדם החלטת ממשלה לחיזוק ועידוד התעסוקה באזורים אלו ולקדם רשת תחבורה ציבורית יעילה, מהירה ונגישה מהפריפריה למרכז. ולסיכום גם הם מדברים על מימוש אותה הבטחה עתיקה להקמת אוניברסיטה בגליל בהתאם להחלטות הממשלה.

העבודה: שירותים חברתיים, תחבורה ציבורית בשבת

במפלגת העבודה סיפקו תשובה כללית לפיה הם מבקשים לקדם פעולות כראוי למדינת רווחה. "על המדינה לספק רשת ביטחון סוציאלית שנמצאת שם בשבילנו כשקשה, ושירותים חברתיים שעובדים בשביל כולם. אנו מאמינים בשוק עבודה שמבטיח חיים ראויים ואיזון בריא בין עבודה לבית, במשק שעוזר לעצמאים ובעלי עסקים לשגשג, בזכויות עובדים, ובצדק חברתי". עוד מציינים במפלגה כי תוכנית המפלגה לדת ומדינה תאפשר תחבורה ציבורית בשבת, וכן יישום תוכניות העבודה לחיזוק הצווארון הוורוד והחזית החברתית לצד שוויון למשפחה.

ישראל ביתנו: פרויקטי תשתיות, עידוד הקמת מפעלים

בישראל ביתנו מבקשים לפעול לטובת הפריפריה באמצעות פרויקטים של תשתיות שייבנו בשיטת בנה-הפעל-העבר (BOT), לצד רשת תחבורה ציבורית מפותחת ועידוד הקמת מפעלים ועסקים בפריסה ארצית. בנוסף מבקשים במפלגתו של ליברמן לעדכן את מפת הטבות המס ובמקביל, בדומה לציונות הדתית מבקשים להוזיל קרקעות בנגב ובגליל לטובת חיילים משוחררים.

ש"ס: תקציבים חברתיים, הכשרה מקצועית

בש"ס אומרים כי יש להגביר את ההשקעה בתקציבים חברתיים, בחינוך ובבריאות בכלל ובפריפריה בפרט, בתקציבי רווחה, קצבאות נכים, תמיכה במשפחות חד הוריות ובמשפחות ברוכות ילדים. במקביל יש להשקיע ביצירת מקומות עבודה ראויים בפריפריה ובהכשרה מקצועית מותאמת לאוכלוסיות מוחלשות (ובהן חרדים וערבים) כדי לסייע להשתלבותם המוצלחת במקצועות נדרשים במשק.

מרצ: חלוקה מחדש של קרקעות, ביטול הסללה בחינוך

אחד העקרונות המובילים של מרצ הוא חיזוק הפריפריה הגיאוגרפית והתרבותית. הפעולות המרכזיות במצע חוזרות על ההשקעה בתשתיות, בתעסוקה ובבריאות. בנוסף מציעים לקדם רפורמה מקיפה בחוק עידוד השקעות הון, כדי לעודד השקעה בפריפריה. בנוסף הם מבקשים לפעול לביטול הסללה לחינוך המקצועי/טכנולוגי. במקום מבקשים שם להפנות תקציבים לשיפור המצב הפיזי של מוסדות החינוך ביישובי הפריפריה, בישובים הערביים וביישובי הבדואים בנגב.

למרצ מציעה להקים ועדה שתבחן חלוקה מחודשת של הקרקעות בישראל עבור קבוצות שנשלחו לפריפריה בתהליך קליטתם (בפרט אם הדבר נעשה בכפייה). כמו בעבודה גם במרצ מבקשים הפעלת תחבורה ציבורית שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה.

ימינה: חיבור הפריפריה למרכז יהיה אחד מיעדי הליבה

כדי לצמצם פערים, ימינה תפעל בשני מישורים מרכזיים: יצירת כדאיות לחברות עסקיות להתמקם בפריפריה - המפתח של עידוד חברות עסקיות הוא תמרוץ. הנוסחה: כגודל המרחק הגיאוגרפי - גודל התמריצים. בהקשר של חברות עסקיות, הטבות מיסוי עדיפות על מענקים. המישור השני הוא השקעה משמעותית בתחום החינוך - הסיטואציה שבה ילד מהוד השרון מקבל הזדמנות טובה יותר מאשר נער ברהט צריכה להיפסק, אומרים במפלגה.

יש עתיד: ליצור מרכזי תעסוקה עם שכר גבוה

ביש עתיד דורשים להקים ולתמרץ הקמה של מפעלים בנגב ובגליל וליצור מרכזי תעסוקה איכותיים עם שכר גבוה. במקביל מבקשים להשקיע בתשתיות תחבורה ולהמשיך לתת הטבות במס לאנשים הגרים בפריפרייה החברתית והכלכלית. במפלגה רוצים להקים עוד בית חולים בנגב ובקריות.

גם יש עתיד מדברת על הקמת האוניברסיטה הנוספת בגליל וכן על חיזוק היישובים הקיימים על יד הקמת שכונות חדשות ואטרקטיביות ביישובים קיימים מתוך הסתמכויות על תשתיות עירוניות קיימות.