כתב אישום חמור נגד בכיר לשעבר באגד בגין שוחד ועבירות מס

נתן פורמן, לשעבר מנהל אגף המשק באגד, מואשם בקבלת שוחד בסך של כ-5.5 מיליון שקל מחברת EvoBus GmbH הגרמנית וכן בעבירות מס בהיקף של 26 מיליון שקל ועבירות הלבנת הון • סנגוריו: "פורמן כופר באישומים ומאמין בחפותו המלאה"

שוחד / צילום אילוסטרציה: shutterstock
שוחד / צילום אילוסטרציה: shutterstock

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתב אישום בגין עבירות שוחד והעלמת מס נגד בכיר לשעבר בחברת אגד. נתן פורמן, לשעבר מנהל אגף המשק באגד, מואשם בקבלת שוחד בסך של כ-5.5 מיליון שקל מחברת EvoBus GmbH הגרמנית וכן בעבירות מס בהיקף של 26 מיליון שקל ועבירות הלבנת הון.

על-פי הנטען בכתב האישום, פורמן קיבל לידיו את כספי השוחד בין היתר תמורת קידום פתרון מחלוקת שהתגלעה בין EvoBus, ששיווקה לאגד אוטובוסים מסוג מרצדס בנץ, ובין אגד. כן מייחס כתב האישום לפורמן עבירות הלבנת הון, לפיהן הוא קיבל את כספי השוחד בדרך עקיפה, באמצעות מתווכים, במטרה להסתיר את השוחד.

בנוסף, לפי עובדות האישום השני בכתב האישום, פורמן הפיק הכנסות ממקורות שונים, חלקם בלתי ידועים, העומדים על למעלה מ-26 מיליון שקל, עליהם לא דיווח לרשויות המס.

כתב האישום מתאר מחלוקת לפני כ-20 שנה שהתגלעה בין EvoBus לאגד, בעקבות תקלות שהתגלו באוטובוסים של מרצדס. שתי החברות ניהלו מגעים לפתרון המחלוקת, כאשר מטרת EvoBus בפתרון המחלוקת הייתה, בין היתר, לחדש את היחסים העסקיים עם אגד.

לאחר שכשלו ניסיונות ההידברות בין אגד לEvoBus לפתרון המחלוקת, פנתה אגד להליך בוררות בשווייץ. במאי 2004 נחתם הסכם פשרה. מטעם אגד חתומים על הסכם הפשרה פורמן, אשר כיהן כמנהל אגף המשק באגד, ואריה פלדמן, יו"ר מזכירות אגד דאז.

במסגרת הסכם הפשרה התחייבה EvoBus לשלם לאגד סך של 3.4 מיליון אירו. במסגרת ההסכם התחייבה אגד להנפיק לחברת EvoBus כתב אשראי בסך 2 מיליון אירו לרכש 25 שלדות אוטובוס, וכן התחייבה לרכוש מEvoBus לפחות 100 שלדות בין-עירוניות, כולל 25 השלדות האמורות, וזאת במשך שלוש שנים ובכפוף לאישור ממשלתי. על-פי הנטען בכתב האישום, פורמן הגיע להסכמות הכלולות בהסכם הפשרה ללא התייעצות עם גורמים משפטיים, טכניים או כלכליים באגד. 

כתב האישום מספר כי במקביל לניהול הבוררות, פנה פורמן לחבר הנהלת EvoBus והציע לו לקדם מטעם אגד את פתרון המחלוקת ואת המשך ההתקשרות העסקית בין אגד לEvoBus, בתמורה לקבלת שוחד בסך של כ-3 מיליון אירו. EvoBus אישרה בתגובה רק מיליון אירו כתשלומי שוחד. לצורך הסוואת תשלום כספי השוחד, נטען, התקשרה EvoBus ביולי 2004 בהסכם ייעוץ. לפי הנטען, כספי השוחד הועברו בפועל לפורמן באמצעות חברה שלישית.

מעבר לכך, על-פי הנטען, בין השנים 2004 -2013 הפיק פורמן במקביל לעבודתו באגד הכנסות בסכום של 17 מיליון שקל, זאת בנוסף להכנסה השוחדית בסך 5.6 מיליון שקל, ובסך-הכול הכניס מעל 26.5 מיליון שקל.

על-פי האישום, פורמן פעל במרמה, עורמה ותחבולה ובכוונה להתחמק ממס, וזאת בכך שלא הגיש לפקיד שומה דוח שנתי על הכנסותיו לשנים 2005-2004 ,2010-2007 וכן לשנת 2012. גם בדוחות לשנים 2006 ו-2011 פורמן לא הצהיר על מלוא הכנסותיו. כמו כן נטען כי הוא לא ערך רישומים על הכנסותיו ואף ניהל לכל הפחות 12 חשבונות בנק בשווייץ לאורך התקופה הרלוונטית לאישום, אשר חלקם על שם בני משפחתו.

"במעשים אלה, הנאשם השמיט הכנסות בסכום שאינו פוחת מסך של 26,676,384 שקל עליהן לא דיווח לרשויות המס, תוך שימוש במרמה, עורמה ותחבולה".

כתב האישום הוגש על-ידי עורכות הדין דנה נקר מונצ'יק ורינת ברנדל מפרקליטות מיסוי וכלכלה. 

באי-כוחו של נתן פורמן, עורכי הדין נתי שמחוני, יואל גולדברג ואסף קליין, מסרו בתגובה: "מר פורמן כופר באישומים המיוחסים לו בכתב האישום ומאמין בחפותו המלאה. אנו חדורי אמונה כי לאחר ניהול התיק בבית המשפט, הוא יזוכה מכל אשמה". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, נתן פורמן מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.