למרות התנאים בעסקת מגה אור: ביג תגיש בקשה לאישור רכישת מרכז ישפרו מודיעין מאדיב ודהרי

העסקה, שמותנית בהשלמת העסקה לרכישת חברת ישפרו בידי ירון אדיב וכידן דהרי, טרם נבדקה בידי רשות התחרות ולכן גם לא ניתן לומר שנחסמה בידי הממונה על התחרות

כידן דהרי וירון אדיב, בעלי חברת הנדל"ן המניב תנופורט / צילום: יונתן בלום
כידן דהרי וירון אדיב, בעלי חברת הנדל"ן המניב תנופורט / צילום: יונתן בלום

העסקה למכירת המרכז המסחרי של חברת ישפרו בעיר מודיעין לידיה של חברת ביג מרכזי קניות, חיה וקיימת. העסקה, שמותנית בהשלמת העסקה לרכישת חברת ישפרו בידי ירון אדיב וכידן דהרי, טרם נבדקה בידי רשות התחרות ולכן גם לא ניתן לומר שנחסמה בידי הממונה על התחרות.

לגלובס נודע כי בעקבות החלטת הממונה אתמול לאשר תחת תנאים מחמירים את רכישת דסק"ש בידי מגה אור (כולל תנאים הקושרים את ביג לנושא), פנתה ביג לרשות התחרות בבקשה לקבלת הבהרות בנושא. ברשות הבהירו לביג כי ההחלטה אינה מתייחסת לעסקה שלה עם אדיב ודהרי, ובנוסף הסכימה הרשות להתחיל לבחון כבר כעת את העסקה וזאת למרות שהיא מותנית כאמור בהשלמת רכישת ישפרו בידי אדיב ודהרי תמורת 800מיליון שקל.

אתמול פרסמה כאמור הממונה את החלטתה בנוגע לבקשת מגה אור ושותפיה לרכוש את השליטה בדסק"ש, ששולטת בעקיפין בישפרו. בהחלטה נכתב שכדי שמגה אור תוכל להשלים את רכישת דסק"ש, ישפרו צריכה למכור את הנכסים שלה במרכז קניות עינב במודיעין ואת הנכס שלה בקריית גת.

עוד נכתב כי מכירת הנכסים המועברים תהיה כפופה לאישור זהות הרוכש על-ידי הממונה, מראש ובכתב. אישור כאמור יינתן, רק אם השתכנעה הממונה כי מתקיימים מספר תנאים, ובהם תנאי הקובע כי "הנכסים המועברים לא יימכרו לביג".

ביג היא שותפה של מגה אור במרכז המסחרי בקריית גת ובנכסים נוספים בישראל. במסגרת הצעות הפשרה שהגישה מגה אור לרשות התחרות בתחילת תהליך הבדיקה, הציעה מגה אור כי במידה שמכירת ישפרו לכידן ודהרי לא תצא אל הפועל, היא תמכור את החזקותיה הנוכחיות בנכסים במודיעין וקריית גת לשותפיה הקיימים (ריט 1 בנכסים במודיעין וביג בנכס קריית גת) או לרוכשים אחרים.

עם זאת, ברשות התחרות התקשו להאמין שביג ומגה אור יהפכו למתחרים אמיתיים לאחר הפרדת הנכסים, בגלל השותפות שלהן בנכסים אחרים בישראל. ברשות הגיעו למסקנה, כי מכירה של נכסי מגה אור לביג לא מפיגה את החשש התחרותי ולא מרפאת את הפגיעה בתחרות.

ברשות לא האמינו שביג וממגה אור יתחרו אחד בשני, ולכן נקבע התנאי שלפיו יש למכור את נכסי ישפרו טרם השלמת רכישת השליטה בדסק"ש בידי מגה אור (זאת כמובן רק אם מכירת ישפרו כולה לירון אדיב ולכידן דהרי לא תושלם). עם זאת, הרשות לא התייחסה באופן רשמי ומפורש לעסקה שבמסגרתה ביג תרכוש את הנכסים של ישפרו במודיעין תמורת 425 מיליון שקל, לאחר שישפרו תעבור לידיהם של אדיב ודהרי.

העסקה של ביג עם אדיב ודהרי מותנית באישור הממונה על התחרות. לכאורה, תוכל ביג לפנות לממונה בבקשה לקבלת אישור לרכישת נכסי ישפרו במודיעין רק לאחר שאדיב ודהרי ישלימו את רכישת ישפרו.

עם זאת, על-פי מקורות המקורבים לנושא, מיד לאחר החתימה על ההסכם בחודש דצמבר, פנתה ביג לממונה בבקשה לבחון כבר באותה העת את העסקה, וזאת למרות שמדובר בעסקה עתידית. ברשות התחרות סירבו לבקשה וטענו כי לפי הנחיית הממונה ע"ד מיכל הלפרין, הרשות אינה בודקת עסקאות עתידיות.

עם זאת, בעקבות הודעת הממונה אתמול, פנתה ביג וביקשה הבהרות להחלטה בנוגע לעסקה שלה ובנוסף גם ביקשה להתחיל בבדיקה של הרשות לעסקה שלה. ברשות השיבו כי ההחלטה אינה מתייחסת לעסקה של ביג וכן שבאופן חריג הם מסכימים לביג להגיש את הבקשה לאישור וזו אכן תוגש כנראה בקרוב.

בביג מאמינים כנראה שאין כל סיבה למנוע ממנע לרכוש את הנכס מישפרו, מאחר שאין לה כיום נוכחות משמעותית במודיעין. נכון להיום מחזיקה ביג רק ב-2,500 מ"ר של שטחים מסחריים באזור מודיעין.