השמיים נפתחים, אבל הרכבת לא מגיעה לנתב"ג

מאז מרץ 2020 רכבת ישראל לא עוצרת בתחנת נתב"ג • וגם: סמנכ"ל הכספים של חברת "חוצה ישראל" שלמה זומר הודיע על פרישתו מהתפקיד והחברה

שערי הרכבת בנתב”ג. לא עוצרים בתחנה / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
שערי הרכבת בנתב”ג. לא עוצרים בתחנה / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

השמיים נפתחים, הרכבת לא. מזה שנה, מאז מרץ 2020, רכבת ישראל לא עוצרת בתחנת נתב"ג. שני קווי הרכבת שחולפים במקום (הקו החשמלי הרצליה-ירושלים והרכבת מנהריה למודיעין) לא עוצרים בתחנה והירידה והעלייה אינה מתאפשרת. עובדי רשות שדות התעופה וחברות התעופה מלינים כי כעת, כשהם סוף סוף חוזרים מחל"ת עם ההתעוררות היחסית בפעילות - הם נאלצים למצוא פתרונות תחבורה נוחים פחות לשיטתם לעומת היכולת להגיע לעבודה ברכבת.

השבוע בוטלה מגבלת היעדים מהם חברות התעופה מורשות לטוס לישראל, ועל פי החלטת בג"ץ בעקבות עתירות שהוגשו נגד המדינה - מכסת הנוחתים היומית העומדת כיום על כ-3,000, תבוטל ביום ראשון ה-20.3 עם פקיעת התקנות. חברות התעופה כבר משבצות טיסות בלו"ז, מחזירות עובדים מחל"ת והצורך ברכבת לא פוסח על הנוסעים. גם אם מספרם קטן דרמטית מימי השגרה של פעם. אלא שבינתיים, מפניית חברות תעופה שונות לגלובס, חלק מהעובדים הודיעו למעסיקים שלא יוכלו לשוב ולעבוד, עד שהרכבת תחזור לפעול.

עצירת הפעילות של הרכבת בתחנת נתב"ג לא הגיעה יש מאין: עוד בימים שבהם פורסמו חקירות אפידמיולוגיות של החולים שאף זוהו על פי מספרים, לא מעט מקרים תועדו ברכבת. אז, יכול היה להיות מצב שבו חולים שנסעו ברכבת הכניסו 1,000-1,200 איש, כלומר את כל הנוסעים והעובדים ששהו באותה תחנה לבידוד. מאות פקחים ועובדי הרכבת שנאלצו להיכנס לבידוד וחלקם גם חלו - אף הובילו להשבתה של קווים אחרים שלא היה מי שיפעיל.

וזה לא נגמר. תופעה אחרת יוחסה לנוסעים שחזרו מחו"ל ונדרשו לסור לבידוד. רבים מהם, על אף האיסור, נסעו ברכבת אחרי שנחתו בנתב"ג וסיכנו את הנוסעים סביבם. רכבת ישראל העבירה בשעתו המלצה למשרד התחבורה האמון על פעילותה, לסגור את הפעילות בתחנה, יחד עם הצניחה בפעילות התעופתית - וכך היה.

אלא שכיום התמונה שונה: בישראל יש כ-5 מיליון אנשים שפטורים מבידוד עם שובם מחו"ל, מדובר במחוסנים ומחלימים שאחרי שהם נוחתים הם יכולים להמשיך לביתם (אם, בדיקת הקורונה שביצעו לאחר הנחיתה תתברר כחיובית - הם יידרשו להיכנס לבידוד). במקביל, בוטלה מגבלת היעדים שמהם ניתן להמריא לישראל כך שהצפי הוא להתעוררות מסוימת בפעילות התעופתית, זו שכאמור מובילה להחזרת עוד ועוד מועסקים בנמל התעופה לעבודתם, וגם הם צרכנים קבועים של הרכבת שחסרה להם עכשיו.

ב-2019 נסעו ברכבת כ-270 אלף נוסעים מדי יום. כיום, רכבת ישראל פועלת במתכונת התו הסגול עם תפוסה של 50%-75% בקורונותיה ועל סמך נסיעות המוזמנות מראש. האם אותו משרד שדאג לפתוח את השמיים ידאג גם להשלמת הנסיעה על הקרקע? ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אנחנו נערכים לפתיחת התחנה בקרוב".

מצנח הזהב

קרן ההון סיכון JVP מתחדשת בשותפים חדשים: איש ההייטק שי שילר מונה לשותף כללי; שמרית קניג, מנהלת האופרציה בקרן הופכת לשותפה ו-COO ; יוליה קגן, מנהלת השקעות בכירה, קודמה ומונתה לשותפה; וגם אלכס דיקמן, מנהל השקעות בכיר במרכז הסייבר של הקרן בניו יורק מונה לשותף. עוד הודיעה JVP על הצטרפותם של שותפים עצמאיים: שרה תומאס, מומחית בבניית קבוצות הנהלה בינלאומיות בחברות טכנולוגיה, ודניאל כהן, מומחה בתחומי הפודטק, אגריטק ובריאות דיגיטלית.

----

בתום 15 שנה, הודיע שלמה זומר, סמנכ"ל הכספים של חברת "חוצה ישראל" על פרישתו מהתפקיד והחברה. נוסף על תחום הכספים, זומר אחראי בחוצה ישראל גם על מערכות המידע. קודם להצטרפותו לחברה שימש זומר במשך שש שנים כמנהל הכספים של ברליץ בישראל ובצ'כיה, ולפני כן היה אמון על גיוסי חוב בחברת אלבר.

חדשות טובות

אשטרום נכסים הציעה משרדים בפארק ההייטק בהוד השרון, ללא עלות לתקופה של עד חצי שנה, לעמותות Science Abroad ושיקום אחר (להעסקת אנשים עם מוגבלות נפשית).

----

במרכז לבריאות הנפש גהה נפתחה יחידת הל"ב למענה מהיר שאינו אשפוז לפונים חדשים. היחידה הוקמה הודות למריאן ודורון לבנת שתרמו מיליון שקל לעמותת ידידי גהה.