המניות של תשובה בקשת 12 שוב על המדף: החברה המרכזית למשקאות טרפדה את המכירה לקרן רקיע

בעלת השליטה בערוץ, החברה המרכזית למשקאות, טרפדה את עסקת המכירה שהתגבשה למכירת מניותיו של תשובה לקרן רקיע תמורת 50 מיליון שקל • הסיבה: הקרן רואה בקשת 12 השקעה כלכלית בלבד ולא מתכוונת ככל הנראה להחזיק בה לאורך זמן

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

המניות של יצחק תשובה בערוץ הטלוויזיה קשת 12 שוב על המדף, זאת לאחר שבעלת השליטה בערוץ, החברה המרכזית למשקאות, טרפדה את עסקת המכירה שהתגבשה למכירת מניותיו של תשובה לקרן רקיע תמורת 50 מיליון שקל.

נראה כי הסיבה המרכזית להתנגדותה של החברה המרכזית לעסקת המכירה נובעת מאופייה של הקרן ולמשמעות שיש לזה על ההתנהלות העתידית של קשת: רקיע היא קרן השקעות שהאינטרס שלה בקשת היה בעיקר פיננסי.

המחיר שבו ניתן היה לרכוש את המניות של תשובה היה על פי ההערכות בשוק רחוק מלשקף באופן ריאלי את שוויה של קשת. עוד העריכו בחברה המרכזית כי הקרן איננה רואה עצמה כמשקיע אסטרטגי.

המשקיעים בקרן הם חברות עסקיות - ביניהם הפניקס ואיש העסקים דוד פתאל שמטרתם למקסם את התשואה על המניות. כלומר להמתין מספר שנים שערכה של קשת ימשיך לעלות ואז למכור את המניות ברווח נוסף, כמקובל בשוק ההון או הנדל"ן.

קשת היא אמנם חברה יציבה ונחשבת לשחקן המדיה הגדול בישראל, אלא שהדרך לשם לא הייתה פשוטה ודרשה השקעות כספיות גדולות שנדרשו הבעלים להזרים. אמנם בישראל, מעצם היותה שוק קטן מבחינת עוגת הפרסום, יש לקשת תקרת זכוכית, אבל הקבוצה כבר שנים רואה עצמה כבית תוכן ולא רק כערוץ טלוויזיה, ומתוקף כך משקיעה כל העת בפיתוח עוגני רווח חדשים כמו למשל הפעילות של קשת אינטרנשיונל בחו"ל.

ההסתכלות הזאת של קשת מבטיחה כי גם בעתיד ידרשו השקעות כספיות וניהוליות, וסביר להניח שבעלי המניות לא הניחו שקרן שמטרתה למקסם רווח, בנויה להתנהלות עסקית כזאת, ולכן הסיקו שכניסתה של רקיע לעלולה לפגוע ביציבות של קשת.

בשלב הזה מסתמן כי העסקה לא תצא לפועל: משפחת ורטהיים בעלת השליטה בחברה המרכזית מחזיקה 51% ואילו תשובה מחזיק 22% ולכן הסבירות שייכנס בעל מניות מיעוט בניגוד לרצונה של בעלת השליטה איננו גבוה.

עם זאת סביר שתשובה ימשיך לחפש קונה אחר למניותיו, שיצטרף  לבעלי המניות האחרים כמשקיע אסטרטגי לטווח ארוך. בעת ההחלטה למכור את מניותיו העריכו בשוק כי המניע של תשובה למהלך הוא כלכלי נטו ונעשה כחלק מהניסיון לממש נכסים בגלל מהמשבר בקבוצת דלק שהיה אז בעיצומו.

אולם נראה כי הסיבות של תשובה היו מורכבות יותר: כמו עידן עופר כשמכר את מניותיו ברשת, הניסיון של תשובה למכור את מניותיו נועד כדי להתמודד עם סוגיית הריכוזיות שאיימה לאיים את התפתחותו בשוק -קבוצת דלק שבבעלותו שואפת לקבל זיכיונות נוספים לשאיבת גז.

זמן קצר קודם להחלטה למכור את המניות' התפרסמה המלצת הוועדה לצמצום הריכוזיות שלא להעניק לקבוצת דלק ולשברון רישיון נוסף לחיפוש גז, וההחלטה התייחסה ישירות להחזקותיו של תשובה בקשת באמצעות ביתו גל נאור.

זמן קצר לאחר מכן סוכם על מכירת מלוא המניות (22% ) תמורת 50 מיליון שקל ו-70 מיליון שקל נוספים שאמורה הייתה רקיע להעמיד כערבויות לקשת. העסקה הזאת אולי לא תצא לפועל אבל הסיבות לרצונו של תשובה לצאת עדין קיימות, ולכן סביר להניח שכעת יפתחו מחדש החיפושים אחרי רוכש, אבל הפעם ינסו לוודא כי מדובר במשקיע אסטרטגי, שבא להישאר לטווח ארוך.

בקשת ובחברה המרכזית למשקאות סירבו להתייחס לשאלה.