הוועדה המקומית בית שמש אישרה תוכנית שמוסיפה 10,000 יחידות דיור לעיר הוותיקה

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של בית שמש החליטה להעביר לאישור הוועדה המחוזית תוכנית מדיניות להתחדשות עירונית ולעיבוי השכונות הוותיקות בעיר • בית שמש מונה כיום כ-130 אלף תושבים ותוכנית המתאר הכוללנית של העיר קובעת יעד התפתחות של 360 אלף תושבים

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של העיר בית שמש דנה בשבוע שעבר בתוכנית מדיניות להתחדשות עירונית ולעיבוי השכונות הוותיקות בעיר, והחליטה להעבירה אותה לאישור הוועדה המחוזית.

שלד התוכנית מכוון עוצמות פיתוח גבוהות של בניית בניינים עד לגובה של 24 קומות במרקמים הצמודים לרשת הדרכים המרכזית והתחדשות במבני שיכונים וותיקים.

בנוסף, ניתן יהיה גם להרוס מבנים צמודי הקרקע במרכז העיר, ולבנות במקומם מבנים בני 6 קומות. מבחינה מספרית מדובר בתוספת של 10,000 יחידות דיור ל-8,000 היחידות הקיימות.

העיר בית שמש מונה כיום כ-130 אלף תושבים ונמצאת בתנופת פיתוח משמעותית. תוכנית המתאר הכוללנית של בית שמש, שעדיין לא הופקדה ואושרה, קובעת יעד התפתחות של 360 אלף תושבים.

מטרתה של תוכנית המדיניות להתחדשות עירונית, שהוכנה ע"י אדר' ארי כהן, היא חיזוק ופיתוח השכונות הוותיקות אשר הוקמו בעיר החל משנות החמישים ואילך. ההתחדשות העירונית אליה מכוונת מדיניות תכנית זו, כוללת התייחסות לתכניות פינוי בינוי, תמ''א 38, ויוזמות נקודתיות לצד התחדשות המרחב הציבורי.

אדר' ענבר וייס, מהנדסת העיר בית שמש מסבירה: "העיר הוותיקה מחולקת לתתי מתחמים, שאופיינו לפי קריטריונים. למשל, קירבה לציר תחבורה ראשי, הריקמה המבונה הקיימת, ניצפות, מורשת היסטורית והחייאה של מרכזים עירוניים. לפי הקריטריונים האלה ניקבע מה תהיה עוצמת הבינוי. יש חלוקה לשלוש רמות: עד 6 קומות, מ-9 עד 12, ומ-12 ועד 24. לאורך צירי התחבורה המשמעותיים נתנו את הגובה המקסימלי ובשוליים, כדי לייצר ניצפות, עד 6 קומות".

וייס מסבירה שלהתחדשות העירונית בבית שמש הוותיקה יש הגיון כלכלי ברור: "כדי שליזם יהיה כלכלי יש סף של שווי דירה במצב ניכנס. המינימום בבית שמש הוא 1.5 מיליון ליח"ד. יש הרבה מאד דירות בבית שמש, ואני לא מדברת על שכונות רמת בית שמש, שעומדות בסף הזה".

ראש העיר ד"ר עליזה בלוך: "מדובר במהלך היסטורי כהמשך למדיניות לחיזוק השכונות הותיקות והתחדשותן, המהווה את אחד מעגני תוכנית המתאר העירונית המתגבשת ומוביל את התפתחות העיר בשנים הקרובות בתחומי התחבורה, תעשייה ותעסוקה. רק יישום יעדים אלו יאפשר תמיכה בהתפתחות מספר תושבי העיר".