לראשונה ברשות המסים: מס הכנסה ומע"מ תחת קורת גג אחת

כפי שנחשף בגלובס, איחוד אגפי מס הכנסה ומע"מ יצא לאחרונה לדרך, לאחר שנים של עיכובים • המהלך הדרמטי החל עם פתיחתו של המשרד הראשון שבו יאוחדו האגפים תחת קורת-גג אחת - מה שאמור לאפשר מתן שירות טוב ולהקטין את הבירוקרטיה

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: איל יצהר

הפיילוט הראשון לאיחוד אגפי מס הכנסה ומע"מ של רשות המסים במשרד אחד יצא לדרך: בסוף השבוע (ה') נערך ברעננה טקס חניכת משרד רשות המסים אזור השרון, בו מאוחדים תחת קורת-גג אחת אגפי מס הכנסה ומע"מ, שהיו מפוצלים במשרדים שונים זה כמה עשורים.

משרד זה הוא החלוץ הראשון מסוגו ברשות, המאחד ומשלב בין פעילויות מס הכנסה ומע"מ בתחומי הגבייה והשומה, ומעניק במקום אחד שירות כולל לציבור בכל התחומים הקיימים היום במשרדי מס הכנסה ובמשרדי מע"מ.

באירוע, שנערך במתכונת מצומצמת במגבלות הנחיות משרד הבריאות, השתתפו חברי ההנהלה הבכירה של רשות המסים בראשות מנהל הרשות, ערן יעקב, ראש העיר רעננה חיים ברוידא, ראש מינהל הדיור הממשלתי ערן הראל, ראשי הלשכות המקצועיות ומאות משתתפים נוספים שעקבו אחר האירוע באמצעות הזום.

משרד רשות המסים אזור השרון, בראשות מנהלת המשרד מירב צדיקריו, הוא פורץ דרך בכל הקשור לגביית מסים משולבת תוך מתן מענה מקצועי ויעיל בשני מערכי המס. המשרד יערוך ביקורות ושומות משולבות, המביאות לידי ביטוי את הערך המוסף הנובע משילוב המערכים ויפעל למתן שירות כולל שישפר את הממשק בין הרשות ללקוחותיה - נישומים ועוסקים.

המשרד מונה כ-100 עובדים, שגויסו מתוך רשות המסים ממערכי מס הכנסה וממע"מ, וכן עובדים חדשים, וכולם עברו הכשרה מקיפה וייחודית של שני מערכי המס.

שטח השיפוט של המשרד כולל את היישובים רעננה, הרצליה, טירה, ג'לג'וליה, חורשים, נירית, שדה חמד ומתן. מכתבים נשלחו לנישומים והעוסקים המשויכים למשרד המיידעים אותם על העברת תיקם למשרד רשות המסים אזור השרון.

טקס חניכת המשרד נערך בהמשך לתחילתו של הפיילוט ופתיחת המשרד בינואר השנה, כפי שנחשף בגלובס. מדובר בפיילוט הראשון של רשות המסים בדרך לאיחוד מלא של אגפי מס הכנסה ומע"מ, במטרה לייעל את עבודת הרשות, להוריד בירוקרטיה ולספק תחת קורת-גג אחת שירותי מע"מ ומס הכנסה הקשורים לאותו נישום, מבלי שיצטרך להתרוצץ בין משרדים שונים.

בהמשך, המטרה היא לאחד את אגפי מס הכנסה ומע"מ בכל הארץ.

האיחוד יחול על כלל הפעולות בתיקו של נישום בזירות המע"מ ומס ההכנסה: כל פעולות האכיפה, החקירות של חוקרי מס הכנסה ומע"מ, המשא-ומתן בנוגע לשומות ועוד ייעשו על-ידי אותו צוות ותחת אותו גג. אף שמבחינה רשמית אגפי מס הכנסה ומע"מ ברשות המסים אמורים להיות מאוחדים, בפועל קיימת הפרדה ביניהם - הם ממוקמים במשרדים שונים. קרה לא פעם כי משרדי השומה השונים, מס הכנסה ומע"מ, הוציאו שומות סותרות לנישומים, ומנגד הנישומים עצמם יכלו לנצל את ההפרדה כדי לטעון טענות שונות בכל משרד.

האפשרות ליישם את האיחוד נפתחה בדצמבר 2017, כאשר לאחר משא-ומתן שנמשך כשנה, נחתם הסכם חדש בין האוצר לעובדי רשות המסים, שבמסגרתו הוסכם כי שכרם של העובדים יעלה ב-9%, תוך התייחסות, בין היתר, לתנאי העסקה אשר יחולו על העובדים במסגרת הסכם עבודה חדשני, ככל שיבוצע איחוד של פעילויות אגפי רשות המסים בעתיד. הצדדים התחייבו להמשיך לנהל משא-ומתן בדבר ההשלכות של האיחוד, והאוצר ורשות המסים הודיעו כי בכוונתם לצאת לפיילוט של משרד חדש מאוחד ברשות, אשר יוקם בעיר שבה אין שירותי מס. הפיילוט הזה קרם עור וגידים, ובשלהי 2019 שכרה רשות המסים משרדים ברעננה לצורך הרצת הפיילוט.

במהלך השנה האחרונה, בצל משבר הקורונה, בוצעו מהלכים שיאפשרו את התחלת הפיילוט.