הגיע הזמן להכיר את הזרמים התת קרקעיים בציבור החרדי

בגלל ההתבדלות החרדית לאורך השנים, הציבור החילוני במדינת ישראל אינו חשוף לגיוון בחברה החרדית • כך מתקבלת תמונה מכלילה שמכניסה את כולם תחת כותרות גנריות מצומצמות לנושאים שבמחלוקת בשיח הציבורי כמו: צבא, שבת, רבנות • זה לא המצב בשטח

חרדים בירושלים / צילום: אוריה תדמור
חרדים בירושלים / צילום: אוריה תדמור

השבוע יתקיימו הבחירות לכנסת, אחרי שנה של מגפה שהעצימה את הפערים הקיימים בחברה והציפה את הבעיות ששנים ארוכות טוטאו מתחת לשטיח: מערכת הבריאות הקורסת, הפערים בהשכלה, מערכת החינוך שנותרה מאחור, והמשבר הכלכלי שלפתחינו.

יחד עם המשבר הישראלי המשותף, הציבור החרדי ספג פגיעה כפולה: התפוררות המבנים החברתיים מבפנים והשמצה גורפת ומכלילה מבחוץ. אופן ההתמודדות עם הקורונה גררה מחלוקות עמוקות גם בקרב החברה הישראלית החילונית, אך התגובה להתנהלות החרדית הייתה קיצונית במיוחד. מחלוקות אלו הן לגיטימיות, ובכלל זה לגיטימית המחלוקת בין האתוס החילוני והחרדי.

אולם נראה כי במקרה החרדי, ההתנהלות שלו מושכת ביקורת וטינה קשות יותר. הקורונה פירקה את החיבורים העדינים בין חלקי החברה הישראלית ויצרה חיץ ברור של "הם" ו"אנחנו". כחרדית, זו הייתה שנה קשה במיוחד, חשתי על עצמי את הלחץ הכפול, הצורך להתגונן אל מול השיח השיפוטי מבחוץ וגם לנסות לתקן ולשפר את הליקויים הפנימיים.

החברה החרדית אינה מקשה אחת, הציבור החרדי עובר תהליכי התפתחות טבעיים שמתרחשים מתחת לפני השטח כבר כמה עשורים, שינויים סוציולוגיים המכניסים גיוון בזהות החרדית האחידה. בנוסף לחלוקה המוכרת לשלוש תתי קהילות -ליטאית, חסידית וספרדית - קיים זרם נוסף, שהתגבש מאוחר יחסית, אשר מורכב מחרדים-ליברליים.

זוהי קבוצה הכוללת חרדים מכל הזרמים המרכזיים. אלו הם חרדים-עובדים ברובם אשר מעוניינים לשמור על הצביון החרדי שלהם ועל אורח חייהם יחד עם אימוץ מרכיבים מהזהות הישראלית הכללית.

בגלל ההתבדלות החרדית לאורך השנים, הציבור החילוני אינו חשוף לגיוון זה, ההתייחסות לחרדים מתקבלת מבעד לפריזמה של המשברים הפוליטיים התקופתיים וסיקורם בתקשורת. כך מתקבלת תמונה מכלילה שמכניסה את כל החרדים תחת כותרות גנריות מצומצמות לנושאים שבמחלוקת כמו: צבא, שבת, רבנות.

המציאות מראה כי גם הממשלה משטחת את הגיוון ברחוב החרדי ומתייחסת באופן מכליל ואחיד לקבוצה שגודלה הוא 20% מאוכלוסיית מדינת ישראל. קבוצות חרדיות ליברליות התופסות נפח כמותי משמעותי בחברה אינן מאומצות על ידי הממשלה, ואינן מקבלות מענים הולמים לצרכיהן שיאפשרו להן תורה ועבודה.

המדינה דוחה הקמת בתי ספר ממלכתיים-חרדים כנדרש ולא מקימה מנגנון חלופי הכולל לימודי ליבה וגם לא מקדמת שילוב בעולם התעסוקה. יתר על כן, יוזמות לשינוי המצב נחסמו הן על-ידי ההנהגה החרדית והן על-ידי רשויות המדינה. מטעמים פוליטיים הממשלה מעדיפה להתערב כמה שפחות בשגרת הקיום של החברה החרדית ומאפשרת לעסקנות החרדית לשמר את המצב הקיים - ואת כוחה - באמצעות הגבהת חומות ההיבדלות בין החרדים לשאר החברה הישראלית.

אני קוראת לממשלה החדשה וגם לנבחרי המגזר שלי, להיכנס מבעד לסדקים שפרצה הקורונה, לקדם תהליכים חברתיים, להתקדם לעבר חקיקה שתכיר במגוון הקולות החרדיים ותאפשר השתלבות במרחב הישראלי תוך שמירה על הזהות החרדית הייחודית שכה חשובה לנו.

הכותבת היא יו"ר חרדים לשלטון המקומי וחברה בצוותי המומחים של המשבר