ראשת העיר חיפה מודה: מצב הוצאת ההיתרים ומחלקת הרישוי בעיר "קשה ביותר"

נתוני מחלקת הרישוי בחיפה מדברים בעד עצמם - מספר היתרי הבנייה שאושרו על ידי מינהל ההנדסה בעיריית חיפה ירד בתקופת כהונתה של עינת קליש-רותם מ-2,034 ב-2018 ל-821 ב-2020 • אדריכל חיפאי: "הכול ב-hold. ברשויות אחרות לא היו עיכובים. בעיריית חיפה הם נותני שירות מהרמה הנמוכה ביותר"

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש־רותם / צילום: רמי זרנגר
ראשת עיריית חיפה, עינת קליש־רותם / צילום: רמי זרנגר

בשבוע שעבר פרסמה התאחדות האדריכלים בפייסבוק סיכום של פגישה שהתקיימה בתחילת השנה בין יו"ר סניף חיפה של התאחדות האדריכלים, מור שטרוזנברג, וראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בנושא "חסמים הקיימים בהליכי הרישוי בחיפה". ראשת העיר, שהיא אדריכלית בהכשרתה, הודתה ששמעה על הבעיה מחבריה והיא מודעת לכך ש"המצב הוא הקשה ביותר". הנתונים מדברים בעד עצמם - מספר היתרי הבנייה שאושרו על ידי מינהל ההנדסה בעיריית חיפה ירד בתקופת כהונתה של קליש-רותם מ-2,034 ב-2018, לפני שנכנסה לתפקיד, ל-821 ב-2020.

בסיכום הפגישה של התאחדות האדריכלים דיווחו אנשי ההתאחדות כי ראשת העיר אמרה שהיא מודעת למצב הבעייתי מאוד של המערכת העירונית, שהסבירה שהוא קשור לכך שמנהלים עזבו את הצוות ושיש למערכת קשיים תפקודיים. עוד הוסיפה כי היא עושה מאמצים מיידים לגיוס צוות בזמן קצר, שיחליף את בעלי התפקידים שפרשו. מהנדס העיר חיפה, האדריכל אריאל ווטרמן, אישר את תחושתה הקשה של קליש-רותם והסביר שמינהל ההנדסה עובר ארגון מחדש בעזרת יועץ ארגוני, שהמליץ על שיטות עבודה ומערך אגפים נכון ושינוי בסמכויות שיפתור את צווארי הבקבוק שתוקעים את הרישוי. על-פי הדוח, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מיכאל אלפר, הצטרף אף הוא לחוסר שביעות הרצון מהתנהלות המערכת.

יש לציין כי על-פי נתוני הלמ"ס ביחס להיתרים לדירות, שהתפרסמו ב-14.3.21, בחיפה ניתנו בשנת 2018 2,134 היתרים, ב-2019 391 היתרים ובשנת 2020, 821. על פניו, מדובר בירידה משמעותית בכמות ההיתרים, שמקבילה לכניסתה של ראשת העיר לתפקיד. יש לזכור שקליש-רותם הצהירה בתחילת כהונתה על הקפאת אישורן של תוכניות בנייה גדולות עד גיבוש מדיניות תכנונית חדשה ועדכונה של תוכנית המתאר.

"אין מספיק כוח-אדם, ואף אחד מהפקידים לא לוקח אחריות"

כשמשווים את נתוני הנפקת ההיתרים ב-2020, שנת פרוץ הקורונה בחיפה, לעומת ערים אחרות, מגלים שבנתניה אושרו 1,763 היתרים, בירושלים 2,636 ובתל אביב-יפו 4,037. במילים אחרות, בחיפה ניתנו מעט היתרים לעומת ערים גדולות אחרות, והבעיה היא לאו דווקא הקורונה.

ר', אדריכל חיפאי עם ניסיון של 20 שנים, העומד בראש משרד עם כעשרה עובדים, חושש להזדהות כי "אני לא יכול להרשות לעצמי": "אין מספיק כוח-אדם, ואף אחד מהפקידים לא לוקח אחריות. תמיד הם מעלים את זה למעלה, למהנדס העיר ואז זה חוזר למטה. יש סחבת אדירה והתעללות אמיתית. אנחנו כמשרד מסוגלים להוציא תוכנית להיתר בתוך שלושה חודשים ואז מתחילים להיתקע במחלקת הרישוי. בקורונה היינו צריכים להוציא אנשים לחל"ת ולא בגלל שלא הייתה עבודה. הכול ב-hold. ברשויות אחרות לא היו עיכובים. בעיריית חיפה הם נותני שירות מהרמה הנמוכה ביותר".

אדריכל הנוף אריאל קלימי מתאר מצב של קיפאון: "בשנה האחרונה לא מאשרת מחלקת הנוף בעירייה תוכניות כי אין להם תקן לעובד שיבדוק תוכניות נוף בפרויקטי תמ"א 38. אין אישור מחלקת נוף, אין היתר. הכול תקוע. מת".

יו"ר התאחדות האדריכלים, רם מרש, לא היה מעוניין שמור שטרוזנברג, חיפאית ונציגת ההתאחדות בצפון, שנכחה בפגישה עם קליש-רותם, תתראיין. את תגובתו למתרחש במינהל ההנדסה של עיריית חיפה הוא מסר לגלובס בכתב: "ההתאחדות מודעת לבעיות הקיימות בהתנהלות עיריית חיפה בכל הקשור לתכנון והיתרי בנייה. ההתאחדות נמצאת זה זמן מה בהידברות עם עיריית חיפה והעומדת בראשה מתוך תקווה שמהלך זה יישא פרי בקרוב. אין בכוונתנו לאפשר לבעיות אלה להימשך יותר ממה שכבר נמשכו".

מעיריית חיפה לא נתקבלה תגובה לפנייתנו.