הנפקת התעשייה האווירית מתקדמת: החתמים ייבחרו בשבועות הקרובים

הערכות השווי של החברה הן סביב 12 מיליארד שקל ולפי זה ההנפקה הצפויה של 25% ממניותיה אמורה להניב 3 מיליארד שקל

בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית
בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית

הוועדה למכירת מניות המדינה, שמונתה על ידי שר הדיגיטל הלאומי, חה"כ דודי אמסלם אישרה היום, יום לפני הבחירות, את המשך הליך הנפקת התעשייה האווירית ולצד זה גם את הפרטת הדואר.

הוועדה אישרה את המעבר של שישה חתמים לשלב הריאיונות, ובשבועות הקרובים הוועדה תבחר את החתמים הסופיים שיובילו את ההנפקה של התעשייה האווירית בבורסה של תל אביב. ההנפקה צפוייה להיות מההנפקות הגדולות ביותר שנעשו במשק הישראלי בשנים האחרונות.

לדברי שר הדיגיטל הלאומי, חה"כ דודי אמסלם "מדובר במימוש המדיניות שהובלתי במסגרת תפקידי כממונה על רשות החברות הממשלתיות, להשבחת החברות ונכסי המדינה. התהליכים מתקדמים בלוחות הזמנים שצפינו, ואני רוצה לברך את רשות החברות הממשלתיות על מימוש המדיניות שלי והובלת התהליכים ואת ההירתמות של כל הגורמים הנוגעים בדבר, על הצד הטוב ביותר. מדובר בהישגים יוצאי דופן שיתרמו רבות למשק ולחוסנה של כלכלת ישראל".

הנפקת התעשיה האווירית אושרה בסוף השנה שעברה, ובשבוע שעברה הציגה החברה דוחות חיוביים שהראו על גידול של 48% ברווח הנקי ב-2020, למרות שנת הקורונה, וזה נזקף לזכות העברת מוקד הפעילות לאמצעי לחימה על חשבון התעופה. הערכות השווי של החברה הן סביב 12 מיליארד שקל ולפי זה ההנפקה הצפויה של 25% ממניותיה אמורה להניב 3 מיליארד שקל. ההערכות האלה נתקלו בחשש מה במהלך שנת הקורונה, אבל התוצאות בדוחות עשויות לאושש אותן.

לצד זה, בחודש ינואר הודיע יו"ר הדירקטוריון הראל לוקר על פרישתו הצפויה, בעיצומו של תהליך ההנפקה, והשלמת המעבר לתפקיד יו"ר חברת פז. בראיון לגלובס בשבוע שעבר אמר לוקר "ההנפקה כבר יצאה לדרך, הדברים מתגלגלים בדיוק כמו שצריך. שום חברה בסדר גודל כזה לא מנפיקה תוך חודש. הצפי שזה יקרה כנראה רבעון שלישי בסתיו, אבל יתכנו שינויים שכן יש הרבה בעלי ענין וגורמים שעשויים להשפיע. הרוביקון נחצה, עכשיו זה עניינים טכניים ופרוצדורליים בעיקרם ואני סומך מאוד על ההנהלה ורשות החברות שיעשו זאת. אני הייתי אחראי למהלך האסטרטגי והשינוי התפיסתי של אישור ההנפקה בממשלה והבאת כל בעלי העניין להסכים למהלך. עכשיו זה ההנהלה ורשות החברות" .

ההודעה מתפסמת כאמור יום לפני הבחירות, ותוצאותיהן עשויות להשפיע גם על ההנפקה. השרים הממונים בני גנץ, שר הביטחון ודודי אמסלם שר הדיגיטל יתחלפו קרוב לודאי, ואם לא תהיה הכרעה בבחירות, עשויים להיות עיכובים הן בתהליך ההנפקה והן במינוי מחליפו של לוקר.

בעיה אחרת המעיבה על התהליך, היא "גרירת רגליים" של משרד המשפטים בנושא סוגיית החיסיון האמורה לפטור את החברה מדיווחים על פעילויות מסווגות, מכירות לערב הסעודית, אם יהיו כמשל. משרד המשפטים מאשים גורמים אחרים ובהם הממשלה ככלל האמורה לקדם חקיקה בנושא. עמירם ברקת דיווח בגלובס כי סוגיה זו לצד סוגיית החתימה על הסכם קיבוצי חדש, מעכבות את כתיבת טיוטת התשקיף של החברה שהייתה אמורה להסתיים בחודש שעבר.

השלימה סדרת ניסויים מוצלחת

ובתוך כך, התעשייה האווירית הודיעה כי השלימה הבוקר סדרת ניסויים מוצלחת במערכת ההגנה האווירית 'ברק' במסגרתה בחנה את יכולותיה במגוון רחב של מתארים ואיומים ובכלל זה ביירוט מטרה בליסטית תוקפת. הניסויים נועדו להגדיל את הטווח של הטיל המיירט ברק ER, שפותח בתעשייה האווירית וכבר פעיל בכמה וכמה צבאות בעולם, לרדיוס של 150 ק"מ. עד כה הטיל פעל בטווחים של 35 ו-70 ק"מ.

הרחבת הטווח הופכת אותו לטיל יעיל במיוחד לאיומי טילים המצויים בשימוש באיזורנו. לישראל למשל, הוא עשוי לספק שכבת הגנה נוספת לכיפת ברזל נגד טילי חיזבאללה, ובעיקר אלה המדוייקים, וכן לטילים לטווח הבינוני שבידי ארגוני הטרור ברצועת עזה. ומעניין לא פחות הוא עשוי לשמש להגנה אקטיבית במלחמה קיימת במפרץ, ובעיקר עבור ערב הסעודית הסובלת ממתקפות טילים תכופות של המורדים החות'ים, הנתמכים על ידי איראן. מתקפות אלה פוגעות ביעדים אזרחיים לרבות מתקני נפט. עוד מדינות במפרץ ובהן האמירויות ובחריין מגלות לאחרונה עניין במערכות הגנה מפני טילים של התעשיות הבטחוניות הישראליות.

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי: "האיומים האוויריים בעולם, בשילוב התמורות הגיאופוליטיות מצריכים מערכת הגנה אווירית מתקדמת, גמישה, וורסטילית. מערכת ברק שהוכחה מבצעית, נבחנה אל מול אינספור איומים, כולל המאתגרים ביותר. סדרת ניסויים זו הוסיפה עוד נדבך ליכולות המערכת בטווח הארוך וכנגד מגוון איומים רחב יותר ומצטרפת אל עשרות רבות של ניסויים שבוצעו במערכת ברק על כלל נגזרותיה. ניסוי מורכב זה מביא לידי ביטוי את החדשנות, היכולות הטכנולוגיות, ניסיון רב שנים בפיתוח מערכות הגנה אווירית בתעשייה האווירית. שילוב מספר מיירטים במשגר אחוד יחד עם המודולריות המובנית של מערכת ברק מספקת מענה מיטבי לשדה הקרב העתידי ומאפשרת גמישות מבצעית ותפעולית לחיילות וצבאות שונים".