בחירות 2021 | ניתוח

מי נמצא במקום ה-120 ברשימות של המפלגות לכנסת?

כמו התרנגול של בני יהודה, מספרי 120 מגלמים את רוח המפלגות. בדקנו מי הם • המשרוקית של גלובס

רוני סומק, משה נסים / צילום: קובי גדעון-לע"מ, תמר מצפי
רוני סומק, משה נסים / צילום: קובי גדעון-לע"מ, תמר מצפי

יותר ממיליון ישראליות וישראלים צפויים לתמוך השבוע במועמד משה נסים, שר האוצר והמשפטים לשעבר שהשנה מלאו לו 86. נסים, תאמינו או לא, מתמודד רשמית במקום 120 ברשימת הליכוד. לכל מפלגה יש מועמדי מעמקים כאלה: לא תשמעו אותם כמעט מתראיינים ואין להם שום סיכוי ריאלי, אבל הם יכולים למלא תפקיד של קמע, מעין נציגים אמיתיים של רוח המפלגה. בדקנו את מי בחרו המפלגות להציב הפעם במקומות האחרונים.

 
  

זקני השבט. ב-13 הרשימות שמקבלות בסקרים סיכוי ריאלי, שישה מהמועמדים האחרונים עברו את גיל 80, ועוד אחד הוא בן למעלה מ-70. לשם השוואה, בכל הכנסת הנוכחית יש רק שישה מועמדים שעברו את הגיל הזה, לפי בדיקה של מכון ירושלים למחקרי מדיניות. שמירת המקום ה-120 לזקני המפלגה אופיינית למפלגות הוותיקות.

נסים למשל היה צעיר חברי הכנסת כשנבחר ברשימת הליכוד בסוף שנות ה-50. הוא עדיין פעיל ציבורית, וב-2017 מונה בידי נתניהו לרכז ועדה שבחנה את הסדרת הגיור. כשבג"ץ פסק לפני כמה שבועות שיש להכיר בגיור רפורמי בישראל, נסים הטיל את האחריות לפסיקה על הרבנים הראשיים שהתנגדו למתווה שהציע. מקום אחד לפני נסים נמצאת מרים גלזר-תעסה בת ה-91.

מבוגר משניהם הוא אהרון ידלין, בן 95, איש הקיבוץ המאוחד ושר לשעבר, אחרון ברשימת העבודה. הוא נמצא במקום 71, כי המפלגה לא טרחה הפעם לרשום 120 שמות. לפניו נמצא השר לשעבר משה שחל. שלישי מהסוף היה שלמה הלל, אלא שהוא נפטר כמה ימים אחרי הגשת הרשימה, ולמקומו נכנס רענן כהן. עוד בתחתית הרשימה ניתקל בשמו של שמעון שטרית, שהכריז זה מכבר על מועמדותו לנשיאות המדינה, כשיתפנה המקום בקיץ הקרוב. ב-2015 הציבה המחנה הציוני במקום האחרון את הנשיא לשעבר יצחק נבון, שנפטר כמה חודשים אחרי הבחירות.

מקום 120 ברשימה המשותפת הוא מוחמד נפאע, בן 81, שייצג את חד"ש בכנסת בתחילת שנות ה-90 והיה בעברו מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית.

פורשים טריים. שמונה מהמועמדים האחרונים הם נבחרי ציבור לשעבר: ארבעה שרים, שני ח"כים, ראש עיר וסגן ראש עיר. אבל לא כולם פרשו כל כך מזמן. שני האחרונים במרצ הם חיים אורון (ג'ומס) וזהבה גלאון, אחריהם יוסי ביילין, שבנו גיל מתמודד השנה מטעם העבודה. בעשירייה האחרונה ברשימה המשותפת נמצאים ג'מאל זחאלקה, עפו אגבריה, אנטאנס שחאדה ודב חנין, שכולם כיהנו בכנסת בשנים האחרונות.

אנשי מפלגה ועסקנים. מתן המקום האחרון לעסקנים מאפיינת את המפלגות הדתיות. ש"ס בחרה בחיים אהרון בעדני, בנו של חבר מועצת חכמי התורה הרב שמעון בעדני. יהדות התורה - בחנוך זייברט, מזכ"ל אגודת ישראל וסגן ראש עיריית בני ברק. במקום 19 ואחרון ברשימת הציונות הדתית - חיים גולדמן, סגן ראש עיריית רעננה.

ביש עתיד הוצב במקום 100 הדר סגל, המוכר היטב מקרבות הבוץ ברשתות החברתיות, שבהם הוא מגן על לפיד ועל שותפיו המתחלפים.

אמנים. מקום ה-120 ברשימת יש עתיד שמור תמיד למשורר רוני סומק, חבר ותיק של היו"ר יאיר לפיד שהיה ממייסדי המפלגה. סומק קיבל את המקום גם כשיש עתיד הרכיבה רשימה עם חוסן לישראל של בני גנץ ותל"ם של בוגי יעלון.

מרצ מובילה בשילוב אמנים ואנשי רוח במקומות לא-ריאליים. צלם "הארץ" אלכס ליבק למשל נמצא במקום 96. ב-2015 היו לצדו גם המחזאי יהושע סובול (111), הפסל דני קרוון (108) והשחקנית אסתי זקהיים (94).

נשים. לעומת רבע מחברי הכנסת הנוכחית, רק אחת מ-13 המועמדים במקומות האחרונים היא אישה - פעילת ישראל ביתנו אנה גורביץ', בת 28. אפילו ברשימת העבודה כל האחרונים גברים.

היסטוריה. המסורת להציב מקורבים למפלגה בתחתית הרשימה אינה חדשה. בשנים שאחרי קום המדינה קבע החוק שיש לציין ברשימות את גיל המועמד, יישוב מגוריו ועיסוקו. כך אנחנו יודעים שבכנסת הראשונה העשירייה התחתונה ברשימת מפא"י הורכבה מיו"ר הנהלת הסוכנות ועוד שני חברי הנהלה, עובד משרד הביטחון, מנהל חברת העובדים (שמנהלת את נכסי ההסתדרות), חבר הוועד הפועל של ההסתדרות, מנהל בנק הפועלים ועורכת "דבר הפועלת". העורכת היא רחל כצנלסון, שהייתה נשואה למספר שמונה ברשימה ועורך דבר, זלמן שזר, ואחותו של מספר 52 אברהם קצנלסון.

תחקיר: ארן רונדל