בחירות 2021 | סיקור שוטף

לפיד מתאם עמדות עם סער והורוביץ; בנט קיבל שיחה מלשכת רה"מ

לפי עדכון מדגמי הטלוויזיה, גוש הימין בראשות בנימין נתניהו ביחד עם מפלגתו של בנט לא מגיע ל-61 מנדטים • בני גנץ: "נהיה זהירים, לא תם ולא נשלם" • יאיר לפיד וניצן הורוביץ נפגשו: "נפעל למען עם ישראל" • נכון ל-22:00 הצביעו 67.2% מאזרחי ישראל - הנתון הנמוך ביותר מאז 2013

יאיר לפיד, אתמול / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich/dpa
יאיר לפיד, אתמול / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich/dpa

הבחירות לכנסת ה-24 יצאו לדרך: בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות יצאו אזרחי ישראל לבחור את נציגיהם בכנסת. 67.2% מאזרחי ישראל מימשו את זכותם הדמוקרטית - הנתון הנמוך ביותר מאז 2013.

01:22

בני גנץ, שמסתמן כאחת מהפתעות הבחירות, אמר בתגובה לתוצאות המדגמים כי "נהיה זהירים, לא תם ולא נשלם אבל בכל זאת ממשיכה הדרך. תמיד אתגייס לשרתה, ונשים אותה לפני הכל. כשנלחמים למען המדינה לא שומעים את רעשי הקע ולא עוסקים בתפל. היו מי שהספידו, אנחנו בחרנו להילחם. אמשיך לשרת ולהיות חלק מהנהגתה. התוצאות לא בהירת מספיק וצריך להתאזר בסבלנות. נמשיך להיאבק על אחדות החברה, נמשיך לעבוד על אחדות העם ולהוביל לשלום פנימי".

00:55

קצת לפני השעה 1:00 עלה לבמה בתל אביב יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, כשברקע העדכון במדגם חדשות 12 שחזה לגוש להחלפת נתניהו 61 מנדטים. "פעלנו באחריות כדי שכל מפלגות הגוש יעברו", אמר לפיד והוסיף, "עשינו זאת בלי ללכלך ובלי להכפיש. ויש לנו סיבות רבות להיות גאים בדרך ובתוצאה. נכון לעכשיו לנתניהו אין 61 ולגוש השינוי יש. נכון לרגע זה אנחנו מצליחים למנוע הקמת ממשלה על קולות הכהניסטים הגזענים והחשוכים. התחלתי לנהל שיחות עם מנהיגי גוש השינוי ונעשה כל דבר להקמת ממשלה שפויה במדינת ישראל".

00:22

ראש האופזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד דיבר הערב עם יו"ר מרצ, ניצן הורביץ. השניים קבעו לדבר בקרוב שוב. מהשניים נמסר: "נפעל למען עם ישראל". 

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, בנאום ראשון לאחר פרסום תוצאות המדגמים: "בתנאים לא פשוטים עשינו את המקסימום והראנו לכולם שיש לנו דרך, דרך ייחודית מאוד. הדבר היותר חשוב הוא שאנחנו לא מתכוונים לוותר על הדרך וכל מה שאמרנו לפני הבחירות אנחנו גם אומרים אחרי הבחירות. המטרה שלנו היא להקים ממשלה ציונית וליברלית ועל שני ערכים האלו - לא נוותר. בנוסף אני מציע לכולם לקחת קצת אוויר ולהמתין כמה ימים, בסופו של דבר עדיין מאות אלפי קולות במעטפות הכפולות שמחכים לספירה יכולים לשנות את התמונה מקצה לקצה. כרגע אין הכרעה ברורה.

אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: ישראל ביתנו
 אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו / צילום: ישראל ביתנו

"אני מקווה שנוכל לבסוף להקים כאן ממשלה יציבה וציונית וליברלית. כרגע אין טעם להתעסק בניחושים או חישובים אבל חייבים להבין שמדינת ישראל זקוקה לתפנית. אי אפשר להמשיך עם אותו חוסר ניהול גם בפן הרפואי, גם בפן הכלכלי. אנחנו אופטימיים שנדע תוצאות סופיות שיביאו לדרך אחרת. יהיו התוצאות אשר יהיו, נכבד אותן ונמשיך באותה דרך כי אנחנו מאמינים בצדקת הדרך. תודה רבה לכל המצביעים, התומכים, הפעילים וחברי הסיעה".

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני אמר באירוע סיום הבחירות בבני ברק: "היהדות החרדית ניצחה. היהדות החרדית נשמעת לגדולי ישראל ולמרות כל הכוחות שפעלו נגדנו שמרנו על מספר המצביעים בכל הארץ והמפלגה שחרטה על דגלה להילחם נגדנו מסיימת לפי המדגמים עם 5 מנדטים אי שם בשולי האופוזיציה. שוחחנו אני והשר ליצמן עם ראש הממשלה נתניהו שביקש לברך אותנו ואנחנו נעמוד בתוקף ונדרוש להסדיר מיד בתחילת הקדנציה את נושא בחורי הישיבות, את נושא הגיור, את הגבלת כוחו של בית המשפט העליון ואת תיקצובם של כלל התלמידים שיהיה שווה. לא נהיה בקואליציה שלא תעביר את הדברים הללו".

00:12

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, נשא דברים לפעילי המפלגה: "אקדם את ערכי הימין בכל ממשלה שתקום. אף אחד מאיתנו לא מתכוון לאף אחד להרוס את המדינה הזו. אנחנו נהיה פה לנצח נצחים. מה שפירק את המדינות הקודמות היה שבטיות ומנהיגות מופקרת שלא דאגה לאחד את העם. אנחנו נקדם מדיניות ימין אחראית".

נפתלי בנט, יו"ר ימינה, חוגג בתום הבחירות / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
 נפתלי בנט, יו"ר ימינה, חוגג בתום הבחירות / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

יו"ר המפלגה הכלכלית, פרופ' ירון זליכה, הגיע למטה המפלגה בתל אביב להודות לפעילי המפלגה ולמתנדבים. זליכה אמר: "מכבדים את החלטת הבוחר ומביעים צער על הפקרת גורלו הכלכלי והחברתי בידי אותו מנגון מושחת של הון שלטון".

זליכה התייחס להחלטתו לרוץ עד הסוף ברשימה עצמאית: "ניסיוני ארוך השנים לימד אותי כי במצב חירום, אין מנוס מגיבוי פוליטי עצמאי לשר אוצר. לו הסכמתי לקריאות לחבור, לא הייתי מצליח לשנות את מצבנו הכלכלי ואילו הציבור הזועם היה מכלה בי את זעמו כי הסכמתי להשתתף בהונאתו".

הוא סיכם את דבריו באופטימיות: "תם הקרב הנוכחי, אך המערכה לא הסתיימה. המפלגה הכלכלית תיערך לקרב הבא. הביזה של ההון שלטון במשק הישראלי לא תיארך עוד שנים רבות. לא לנצח תסיפו להרוס את חלומם של מרבית צעירנו לרכוש דירה. לא לנצח יוסיפו שליש מהמשפחות בישראל להילחם מדי חודש על סגירת החודש. תהנו לכם, הברונים והשודדים אך אל תטעו, הביזה הזו עוד תסתיים".

23:50

גדעון סער התייצב במטה מפלגתו לאחר התוצאה המאכזבת במדגמים, אך זכה לתשואות מהפעילים. סער הדגיש כי בשום מצב מפלגתו לא תשב תחת נתניהו. "הכל טוב והכל לטובה", אמר סער.

"לכל הפרשנים אני רוצה להודיע הודעה, לפני 3 וחצי חודשים כשהודעתי על הקמת תנועה פוליטית ידשה לא היה לי שום דבר בכיס, כל מה שעשינו פה ביחד עשינו יש מאין. רצינו וקיווינו לתוצאה טובה יותר אבל כדמוקרטים נכבד את מה שכינה בגין פסק דינו של הוד מעלתו הבוחר. עשינו כמיטב יכולתנו בתנאים לא קלים, התמודדנו בפעם הראשונה, מכל המפלגות החדשות רק תקווה חדשה נכנסה לכנסת. לולא הייתה כמה תקווה חדשה, נתניהו היה עומד על 65 מנדטים אולי יותר". סער הוסיף כי "נעשה כל שביכולתנו להביא לממשלת שינוי ואגו לא ישחק תפקיד. ואם נתניהו יקים ממשלה בגאווה נשרת את העם מהאופוזיציה. נבסס את תקווה חדשה לטווח הארוך כתנועה לאומית ליברלית חזקה, ובבחירות האלה שמנו יתד".

23:45

יו"ר העבודה מרב מיכאלי חגגה עם תומכי המפלגה את ההישג שחוזים לה המדגמים: "ידעתי שזה אפשרי והאמנתי בכך. זה לא יכול היה לקרות בלי אהוב ליבי ליאור שליין. זו רק ההתחלה. הוכחנו שהצליחו לרצוח את רבין אבל לא את הדרך שלו. חזון של ביטחון באמצעות שלום, חברה צודקת שינוי סדר עדיפויות, בית לעם היהודי עם שוויון מלא לכל האזרחיות והאזרחים. לא דיברנו רק על מה לא, קמפיין חיובי שמציב מטרות. לחזון הזה רוב מכריע של ישראלים רוצה. מפלגת העבודה היא זו שמציבה את הקול והייצוג הזה. והפעילים והתומכים יבנו עימנו מחדש את המחנה. ככה ניבנה מחדש למפלגת שלטון".

23:22

ראש הממשלה נתניהו בתגובה ראשונה לתוצאות. בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו כתב נתניהו: "אזרחי ישראל - תודה! הענקתם ניצחון ענק לימין ולליכוד בהנהגתי. הליכוד גדול בפער עצום מול המפלגה הבאה בגודלה - אנחנו בקידומת 3 והבאים בקידומת 1. ברור שרוב מובהק מאזרחי ישראל הם ימנים, והם רוצים ממשלת ימין חזקה ויציבה שתשמור על כלכלת ישראל, ביטחון ישראל וארץ ישראל. זה מה שנעשה".

מטעמו של יו"ר ימינה נפתלי בנט נמסר כי "הוא קיבל כעת שיחת טלפון מלשכת ראש הממשלה. בנט שוחח עם נתניהו ומסר לו כי נמתין לתוצאות האמת וכי רק דבר אחד עומד לנגד עיניו - טובת כלל אזרחי ישראל".

23:22

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, בהצהרה לאחר תוצאות המדגמים: "עברנו קמפיין קשה, אבל לא ויתרנו, עבדנו קשה והפכנו את הקערה על פיה. הצלחנו להעביר את המסר שמדינה שלמה לא יכולה לדמיין כנסת בלי מרצ. שמדינה שלמה לא יכולה להעלות על הדעת שכהניסטים, גזענים ומושחתים חוזרים לכנסת וחוגגים - ומרצ לא תהיה שם. אנחנו נהיה בכנסת כדי להילחם ולהיאבק על הערכים שלנו. תוצאות האמת רחוקות מלהיות ברורות ומי שחוגג ממשלת שחיתות וכהניזם אני מציעה לו להמתין, התוצאות בהחלט יכולות להתהפך".

23:15

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ, מגיב לתוצאות ואומר: "אני מבקש להודות למאות אלפי המצביעים שהביעו אמון בדרך הממלכתית והאחראית של כחול לבן, ולכל שותפיי. הייתי לוחם, ואמשיך להיות לוחם למען החברה הישראלית. החל ממחר, אעשה הכל בכדי לאחד את גוש השינוי. ואם חלילה יגזר עלינו ללכת לבחירות חמישיות, אעמוד כחומה בצורה לשמירה על הדמוקרטיה, שלטון החוק והביטחון".

בני גנץ מצביע / צילום: אלעד מלכה
 בני גנץ מצביע / צילום: אלעד מלכה

22:22

הקלפיות נסגרו וספירת הקולות מתחילה. לפי מדגמי ערוצי הטלוויזיה גוש הימין בראשות בנימין נתניהו מגיע ל-61 מנדטים יחד עם מפלגת ימינה של נפתלי בנט. רע"ם בראשות מנסור עבאס והמפלגה הכלכלית בראשות פרופ' ירון זליכה לא עברו את אחוז החסימה בכל המדגמים.

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, מסר תגובה ראשונה לאחר פרסום תוצאות המדגמים: "אעשה רק מה שטוב למדינת ישראל".

מנסור עבאס, בתגובה למדגמים אמר: המדגמים טועים, אנחנו נעבור את אחוז החסימה.

עבאס מנסור / צילום: Associated Press, Israel Election
 עבאס מנסור / צילום: Associated Press, Israel Election

21:15

נכון לשעה 20:00 הצביעו 60.9% מאזרחי ישראל. מדובר בירידה של 4.7% מבחירות 2020. 

20:10

אחד מארגוני הטרור מרצועת עזה שיגר הערב רקטה לטווח בינוני לעבר באר שבע, וזו נפלה בשטח פתוח בלי שנגרם נזק או היו נפגעים. הרקטה נורתה בעת שראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא בעיר הדרומית במסגרת מסע לדירבון בוחרי הליכוד לצאת לקלפיות. בהנחיית מאבטחיו, נתניהו קיצר את ביקורו בבאר שבע, שהיה חלק מסיור בערי הדרום לרגל יום הבחירות.

מדובר צה"ל נמסר כי זוהה שיגור אחד מהרצועה, ובעקבותיו הופעלה התרעה ומטוסי קרב הוזנקו לאיזור השיגור.

אירוע דומה היה בדצמבר 2019 עת רקטה ששוגרה מהרצועה ויורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. נתניהו עמד לנאום בכנס פעילים של הליכוד, הוא פונה למרחב מוגן, ולאחר כמה דקות שב אל הבמה.

יו״ר תקווה חדשה גדעון סער הגיב בביקורת על התנהלות נתניהו מול חמאס: "במערכת הבחירות של 2009 הבטיח נתניהו למוטט את שלטון החמאס בעזה. עכשיו הוא נתן לחמאס חיסונים אפילו בלי לעמוד על אות חיים מהאזרחים שלנו המוחזקים באופן בלתי חוקי בשבי בעזה ומבלי לקבל גופות חללינו שנפלו בצוק איתן. פלא שהם עושים ממנו ומאיתנו צחוק?".

שר הביטחון בני גנץ הפסיק את התנהלות יום הבחירות וקיים התייעצות ביטחונית בשל הירי. צה"ל עדיין לא הגיב בתקיפה משלו, אך יש אפשרות כי תקיפה כזו תהיה בהמשך, לאחר סיום יום הבחירות בישראל.

19:45

מועצת יש"ע מעדכנת כי נכון לשעה 18:00, שיעורי ההצבעה בקריית ארבע עומדים על 47%, בנווה צוף על 66.9%, בעינב 71% ובשילה 55%.

19:25

עד לשעות הערב התגברו קריאות המפלגות למצביעים להציל דווקא אותם מאימת אחוז החסימה ונדמה שזה הפך להיות המאפיין של הבחירות האלו: הגוועלד מכל פינה. כל זה על רקע אחוזי הצבעה שממשיכים להיות נמוכים במגזר היהודי ב-5% מבחירות קודמות ובאחוזים נמוכים עוד יותר במגזר הערבי.

בימין נמשכת החזית בין יו"ר ימינה נפתלי בנט ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. בזמן שבימינה מנסים להרגיע את השטח ולהגיד לפעילים ומצביעים פוטנציאלים שסמוטריץ' לא בסכנה, יצא סמוטריץ' בקמפיין נגדי והודיע: לבנט מספר דו ספרתי של מנדטים. לא ברור על מה נסמכים לא בציונות הדתית ולא בימינה, אבל זו הדרך שלהם להילחם על כל קול.

גם בשמאל תמונת המצב זהה. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בהצהרה לתקשורת כי כל מפלגות הגוש עוברות את אחוז החסימה כדי לבטל את קמפיין כחול לבן ומרצ וקרא להצביע ל"יש עתיד גדולה". מנגד יו"ר העבודה מרב מיכאלי, שאישרה את דבריו, קראה להצביע למפלגתה כעת שאין אף מפלגה בסכנה.

במרצ עברו בשעות האחרונות לפעול במגזר הערבי שם עובדת בשעות אלו ח"כ תמר זנדברג בניסיון לאסוף קולות נוספים.

בכחול לבן הגיבו בחריפות ללפיד ואמרו כי "אחרי שהפקיר את הגוש ולא דאג לחיבורים, לפיד החל להפיץ פייק ניוז. זה לא משנה אם ללפיד יהיו 20 מנדטים או 22 מנדטי - זה כן משנה אם כחול לבן לא תעבור את אחוז החסימה, ולא יהיה מי שיעצור את שלטון היחיד של ביבי בממשלת המעבר. הציבור חייב לדעת - אם כחול לבן או מרצ לא יעברו את אחוז החסימה יש סכנה אמיתית שלנתניהו יהיו 61 מנדטים וממשלת חסינות. פתק ליש עתיד, הוא פתק לביבי".

19:07

נכון לשעה 18:00, שיעור ההצבעה עומד על 51.5% - נמוך ב-4.8% משיעור ההצבעה באותה השעה בבחירות הקודמות. עד כה הצביעו 3,384,482 מבעלי זכות הבחירה. 

17:28

ירידה של ממש באחוז ההצבעה: נכון לשעה 16:00, אחוזי ההצבעה הינם 42.3% (כלומר, 2,782,010 מצביעים). מדובר בירידה של 4.7% מהבחירות לכנסת ה-23, ושל 2% מהבחירות הראשונות ב-2019.

בנתב"ג הצביעו עד עתה 200 מצביעים.

16:34

בנט, סמוטריץ', סער וגם במפלגת העבודה - כולם מפרים את החוק ומדברים מהבוקר על הסקרים שברשותם. אם בבוקר ההפרות האלו זכו לעתירות מהירות ליו" ר ועדת הבחירות, בשלב הזה של היום נראה שכבר לאף אחד לא ממש איכפת. על פי החוק נאסר להפיץ סקרים מיום שישי האחרון שלפני הבחירות בחצות ועד לסגירת הקלפיות, בפועל זה קורה כל הזמן במערכת הבחירות הזו על ידי לא מעט ראשי מפלגות. המטרה כמובן ברורה: לבלום את קמפיין הגוועלד של המתחרים.

ממפלגת ימינה שולחים בשעה האחרונה הודעה לבוחרים פוטנציאליים שבה הם כותבים כי כל מפלגות הימין עוברות את אחוז החסימה. אצל סמוטריץ' כפי שדיווחנו ערכו אתמול שיחות שבהם הזהירו שהם לא יציבים מעל אחוז החסימה, והבוקר בנט עצמו פרסם סרטון שבו הוא אומר שלסמוטריץ' בין 6 ל-7 מנדטים.

לחגיגה הזו הצטרפו בצהריים שניים: סער שבסרטון שהפיץ אמר "שאף אחד לא יעבוד על המצביעים שלנו שהוא לא עובר את אחוז החסימה. כולם עוברים". ומיקי רוזנטל, מנהל הקמפיין של מפלגת העבודה, שהפיץ סרטון שבו הוא טוען כי מרצ עברה מזמן את אחוז החסימה.

15:35

נכון לשעה 14:00, 2,278,032  אזרחים הצביעו. שיעור ההצבעה בבחירות עומד על 34.6% - ירידה של 3.5% לעומת הבחירות הקודמות.

15:05

מפלגת תקווה חדשה בראשות גדעון סער שלחה מכתב דחוף לוועדת הבחירות המרכזית בעקבות מה שהיא כינתה - הטעייה מכוונת בין הפתק של תקווה חדשה "ת'" לפתק "רנ".

במכתב נכתב כי "בשעות האחרונות פעילי ליכוד מחליפים בקלפיות את סדר הפתקים כך שיהיו צמודים זה לזה (ס'6) או לחילופין מוציאים את הפתק ת' מכוורת הפתקים (ס'4). זאת כדי להטעות ולבלבל את המצביעים במכוון. בנוסף הפעילים מפיצים בקבוצות הליכוד הודעות לפיהן הפתק "רנ" שייך למפלגת תקווה חדשה בראשות גדעון סער".

14:50

החרפה בעימות בין המפלגות החרדיות ליו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. ח"כ ליברמן היה הבוקר בביקור בכיכר דיזינגוף בתל אביב ושם אמר: "החרדים נוהרים לקלפיות, עכשיו תורם של החילונים ללכת ולהצביע. אני מקווה שכל האנשים שיושבים כאן כבר הצביעו או שבדרך להצביע, הכי חשוב שציבור החילוני יצא להצביע. בבחירות האחרונות כ-1,200,000 איש בערים עם רוב חילוני מובהק לא הגיעו לקלפי. אני קורא לכם תלכו להצביע. רק כאן בתל אביב כמעט 5 מנדטים בבחירות הקודמות לא באו להכריע".

המפלגות החרדיות קפצו על המציאה ובתוך זמן קצר יצאו ראשיהן בהצהרות נגד האמירות של ליברמן והאשימו אותו באנטישמיות. יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני אמר כי "אנחנו נמחוק היום את החיוך של האנטישמי הזה - נשים עוד ועוד ג בקלפי!"

בד בבד הוכנו סרטונים ומודעות עם תמונת ליברמן כדי לדרבן עוד מצביעים לצאת לקלפיות. בבני ברק הסתובבו מכוניות של יהדות התורה וברמקולים ניגנו בלופ את דבריו, לצד קריאות של רבנים לצאת ולהצביע.

ביהדות התורה מודים כי דברי ליברמן יסייעו, אבל אומרים, כי זו אמירה אנטישמית וכי הצביעות של השמאל והתקשורת זועקים, שכן כאשר נתניהו אמר ש"הערבים נוהרים" האשימו אותו בגזענות.

אצל ליברמן מנגד, פרסמו אמירות של חרדים כלפיו ברשתות החברתיות שהוא נאצי ואנטישמי.

נתוני הצבעה לפי דיווח המפלגות

נתוני ההצבעה בחברה הערבית נראים נמוכים מאוד ביחס לשאר החברה: כ-12.5% בממוצע עד לשעה 14:00 - זאת לפי נתוני מטה הרשימה המשותפת. שם אומרים כי שיעורי ההצבעה הנוכחיים בישובים הערבים דומים למרץ 2019 שהגיעו בסוף היום לכ- 49%.

בסכנין שבה יש קרב פוליטי ממשי בין רע"מ למשותפת הצביעו 20% אבל ביתר היישובים נרשם שיעור נמוך יותר. נצרת, העיר הערבית הגדולה ביותר, עם 17%; באום אל פאחם רק 9%; ברהט 15%; וכך גם בישובים הדרוזים.

שיעור הצבעה נמוך מקטין את סיכוייה של רע"מ לעבור את אחוז החסימה, ואת כוחה של המשותפת ככלל. המפלגות הערביות ביחד ולחוד השיגו בבחירות הראשונות 10 מנדטים, 12 - בספטמבר 2019 ו-15 לפני שנה.

וגם בליכוד חוששים בשל שיעור הצבעה נמוך בישובים ובקלפיות המזוהים עימם. לפי נתונים של המערכת הפנימית של הליכוד, שיעורי ההצבעה במקומות אלה מפגרים ב-5% עד 8% מאלו הכלליים.

עם זה ראוי לציין כי בכל מערכות הבחירות האחרונות שיעורי ההצבעה בערים ה"ליכודיות" נמוכים מהממוצע הארצי, כאשר בזו האחרונה לפני שנה שיעור ההצבעה שם עלה וצמצם את הפער.

14:40

‏אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה הודיע כי יבדוק את התנהלות מזכיר הממשלה צחי ברוורמן בקלפי. זאת לאחר שמזכיר הממשלה העלה הבוקר לרשתות החברתיות תמונה שלו בקלפי מחזיק בפתק מחל של הליכוד. עוד כתב ברוורמן בפוסט שפרסם: "כולם מצביעים, משפיעים ומנצחים. גאה בראש הממשלה בנימין נתניהו. בע"ה נעשה ונצליח". לאחר הפרסום הגיעו אל נציבות שירות המדינה תלונות על כך, עם צילומי מסך והתקבלה החלטה מיידית על בדיקת הנושא באגף המשמעת של הנציבות.  

הפוסט והתמונה הוסרו בינתיים אולם לפי חוק הבחירות והנחיות היועמ"ש נאסר על עובדי מדינה להשתתף בתעמולת בחירות. מלשכת מנכ"ל משרד רה"מ נמסר: "התמונה הוסרה".

מנציבות שירות המדינה נמסר כי "הנושא אסור על פי התקשי"ר, והוא ייבחן על ידי אגף המשמעת". התקנות אוסרות על עובדי מדינה בכירים לעסוק בתעמולה פוליטית. לצד האיסור כללי, על תעמולת בחירות במתחם הקלפי.

13:20

ועדת הבחירות המרכזית עדכנה כי אחוזי ההצבעה, נכון לשעה 12:00 עמדו על 25.4%, לשם השוואה בבחירות הקודמות עמד נתון זה על 27.6%.

11:45

מאבקי סמוטריץ'-בנט עולים שלב: יו"ר ועדת הבחירות השופט עוזי פוגלמן הודיע הבוקר על החלטתו לקנוס את מפלגת הציונות הדתית בעקבות טלפונים שעשה יו"ר המפלגה סמוטריץ' למצביעים ובהם עדכן אותם בדבר סקרים שבהם המפלגה עדיין בסכנה ליפול מתחת לאחוז החסימה, זאת בתגובה לטענות של ימינה שהיא כבר יצאה מסכנה.

הבוקר שעה קלה לאחר מכן, יו"ר ימינה נפתלי בנט בעצמו פרסם סרטון שבו הוא מדווח על סקרים שבהם סמוטריץ' עומד על 6 מנדטים ובציונות הדתית מיהרו לעתור גם הם לוועדת הבחירות המרכזית על הפרת חוק דרכי תעמולה.

מדובר בשידור חוזר של בחירות 2019 מועד א' שגם בהם נאבקו סמוטריץ' ובנט על קולות הציונות הדתית בקמפיין גוועלד הדדי. כל מפלגה פנתה לבוחרים בבקשה שיצילו אותם מאימת אחוז החסימה. אז הייתה זו הימין החדש שלבסוף נותרה מחוץ לכנסת.

עתירה נוספת לוועדת הבחירות הוגשה הבוקר בשם מפלגת ישראל ביתנו נגד ש"ס. במוקד העתירה דרישה להסרת פרסום בדבר ברכה "כל אישה שתקבל על עצמה להביא אישה נוספת לקלפי להצביע ש"ס בפעם הראשונה, תזכה עוד השנה לראות את הישועה שהיא זקוקה לה". לטענת ישראל ביתנו מדובר בעבירה חמורה על חוק דרכי תעמולה.

11:30

ועדת הבחירות המרכזית עדכנה כי אחוזי ההצבעה, נכון לשעה 10:00 עמדו על 14.8%. לשם השוואה בבחירות הקודמות עמד נתון זה על 14.5%.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע ואמר כי "זה יום חג למדינת ישראל, אנחנו יוצאים החוצה סוף סוף. זה מרגש אותי לבוא הנה (בית ספר בית חינוך בירושלים -ד.ז) סמוך לכיתה א' שבה למדתי, ולבריכת ירושלים שבה שחיתי עם אחיי יוני ועידו.

"אני קורא לכולם לצאת ולהצביע למממש את זכותם, הדמוקרטית, ולחזור לחייך. מה שיהיו התוצאות אל תישארו בבתים לכו להצביע, אפשר ללכת לים למסעדות ולבתי הקפה, תלכו תיהנו ותזכרו להצביע. עברנו שנה של הקרבה ושל אחדות אבל כעת אנחנו יוצאים מהדבר הזה ביחד ואנא צאו להצביע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעיתו שרה מצביעים / צילום: לע"מ
 ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעיתו שרה מצביעים / צילום: לע"מ

רפאל פרנקו, לשעבר סגן ראש מערך הסייבר הלאומי והאחראי לשעבר על ההגנה של ועדת הבחירות המרכזית: "יש חשש שקיצוניים יערערו על תוצאות הבחירות בטענה להתערבות זרה במערכות, והתרחיש הקיצוני שאליו מתכוננים בגופי הביטחון הוא התפרעויות ומהומות שראינו כבר כמותן בעולם.

"חשוב לומר שהמערכות של ועדת הבחירות המרכזית עמידות למתקפות סייבר והסיכויים להצלחה של התערבות זרה כמעט לא קיימים, ההגנה היא עצומה וכמו כן צריך לזכור שבישראל עדיין מצביעים בפתק ולא במערכת דיגיטלית, כך שתמיד ניתן לספור פיסית את ההצבעות כפי שעשו פוליטיקאים אחדים במערכות הבחירות הקודמות.

אסור לאפשר מתקפה על ועדת הבחירות המרכזית - יש פה סכנה לכאוס. השחקנים הפוליטיים חייבים לגלות אחריות ולא להיגרר לאמירות בעייתיות שעלולות להוביל לקיצוניות. כצעד מניעה להתערבות חיצונית בהשפעה על הציבור - חשוב להזכיר לכולם להתייחס רק להודעות רשמיות של ועדת הבחירות המרכזית בכלי התקשורת המרכזיים, ולא להאמין לפייק ניוז ברשתות החברתיות ואפילו בהודעות אסמס שמגיעות אליכם".

10:25

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הצביע הבוקר ואמר כי "בסוף הכול מתנקז לשתי אפשרויות, ושתי אפשרויות בלבד - או יש עתיד גדולה או ממשלה של חושך, גזענות והומופוביה שתיקח את הכסף של אנשים עובדים ותעביר אותו לאנשים שלא עובדים. שלא תעבוד בשביל הציבור האמיתי שמחזיק את המדינה הזאת בחיים - האנשים שעובדים, משלמים מסים , משרתים בצבא".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מצביע / צילום: אלעד גוטמן
 יו"ר יש עתיד יאיר לפיד מצביע / צילום: אלעד גוטמן

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ' גם הצביע הבוקר ואמר בקלפי כי "ביבי מתפלל שמרצ לא תעבור". זה הצ’אנס היחיד שלו להגיע ל-61. אסור לתת לו את זה. זה צמוד ויוכרע על קולות בודדים. מצביעי מרצ יקבעו את תוצאות הבחירות. אלה הבחירות הכי צמודות שהיו פה כבר שנים. אם מרצ תהיה בפנים, לנתניהו לא תהיה ממשלה עם החשוכים. זאת ההכרעה הכי דרמטית שהייתה בבחירות בישראל מזה שנים רבות".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ' מצביע / צילום: רענן כהן
 יו"ר מרצ ניצן הורוביץ' מצביע / צילום: רענן כהן

יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הצביע ואמר כי הוא "קורא לצאת להצביע לגוש השינוי - אחרת יהיה פה משטר אחר ולא נצליח להגיע אפילו לבחירות חמישיות".
לדבריו, "בחירות הן חגיגה דמוקרטית, אבל היום אנחנו לא בחגיגה כי מדינת ישראל נמצאת במצב בריאותי, כלכלי וחברתי חמור והבחירות האלו היו צריכות להיחסך. חשוב שכולם ילכו להצביע, ישימו את הפתק הנכון, יצביעו לגוש השינוי ולכחול לבן כי אחרת לא נגיע אפילו לבחירות חמישיות. יהיה פה משטר אחר. אני קורא לשמור על הסדר, להימנע מאלימות ולכבד כל אחד ואת זכותו הדמוקרטית".

יו"ר כחול לבן בני גנץ מצביע / צילום: אלעד מלכה
 יו"ר כחול לבן בני גנץ מצביע / צילום: אלעד מלכה

10:00

לראשונה בבחירות אלו הוצבה קלפי בנתב"ג. הבוקר סיימה ועדת הקלפי להכין את קלפיות ההצבעה בזרוע E בנתב"ג. הקלפי מיועדת לנוחתים המיועדים לבידוד. שאר הנוחתים בהם מחלימים ומחוסנים שפטורים מבידוד לא יצביעו בנתב"ג, וגם צוותי האוויר לא יורשו להצביע בקלפיות הללו.

קלפי בנתב"ג / צילום: סיון פרג'
 קלפי בנתב"ג / צילום: סיון פרג'

בטיסה הראשונה שנחתה הבוקר מקייב היו שני נוסעים בלבד שהורשו להצביע. טיסות נוספות ינחתו בהמשך מברלין ומפרנקפורט (ישראייר). עוד ינחתו טיסות מדובאי ומארה"ב.

בתחילת השבוע בעקבות פסיקת בג"ץ בוטלו המגבלות על התעופה בהן היעדים מהם ניתן להפעיל טיסות לישראל ומכסת הנוסעים היומית שהוגבלה ל-3,000. ביומיים האחרונים עמדה תנועת הנוסעים על 7,000-8,000 איש ביום. ב-21.3 נכנסו לישראל 3,072 איש ויצאו ממנה 4,605 איש.

ביום 22/3 נכנסו לישראל 3,340 איש ויצאו ממנה 3,370 נוסעים. היום צפויים לעבור  בנתב"ג כ-7,700 נוסעים - כ2,600 ינחתו וכ-5,100 ימריאו.

מיכל רז-חיימוביץ'

9:55

תקווה חדשה הגישה תלונה דחופה לוועדת הבחירות המרכזית בגין פעולה שיטתית להוצאת פתקי הצבעה ת' בכל רחבי הארץ ובפרט בקלפיות בחיפה, יבנה, רמלה ושדרות.

תקווה חדשה הוציאה רכבים ייעודים עם תוספת של פתקי הצבעה לאור מגמה ארצית גורפת לטענתם של פעילי הליכוד שמוציאים פתקים של תקווה חדשה מהקלפיות.

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר ביציאה מהקלפי כי "תקווה חדשה מתייצבת פעם ראשונה למבחן ולבחירה של אזרחי ישראל עם דרך ברורה ותקווה גדולה לעתיד. זה יום מרגש ומאוד חשוב לאזרחי ישראל כי היום יש לנו אפשרות לצאת ממבוי סתום של שנתיים עם ארבע מערכות בחירות ולעשות שינוי.

"השינוי תלוי בהצבעה לפתק ת׳ לתקווה חדשה. כל שאר הפתקים לא עשו שינוי בשנתיים האחרונות ולא יכולים לעשות שינוי. רק תקווה חדשה יכולה לאחד ולחבר ולהוציא את ישראל לעתיד טוב יותר".

יו"ר תקווה חדשה מצביע / צילום: יואב דודקביץ, קמפיין תקווה חדשה
 יו"ר תקווה חדשה מצביע / צילום: יואב דודקביץ, קמפיין תקווה חדשה

9:00

יו"ר סיעת ימינה, ח"כ איילת שקד הצביעה הבוקר בקלפי הסמוכה לביתה וקראה לאזרחים לצאת ולהצביע. לדבריה, "אנחנו יכולים הפעם לשים סוף ללופ הבחירות האינסופי הזה.
תצביעו ימינה ונקים ממשלת ימין טובה שאכפת לה מהאזרחים".

איילת שקד מצביעה / צילום: דוברות ימינה
 איילת שקד מצביעה / צילום: דוברות ימינה

8:30

במסיבת עיתונאים שקיימה יו"רית מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי בכיכר רבין היא אמרה כי "היום אנחנו מתחילות ומתחילים לבנות מחדש את מפלגת העבודה ומדינת ישראל. כל כך הרבה אכזבו אותנו בשנים האחרונות. אפשר להחזיר את האמת לפוליטיקה. בואו נבנה את העתיד שלנו יחד. באתי לכאן כי אני מתחייבת להמשיך את דרך רבין".

יו"רית מפלגת העבודה מרב מיכאלי הבוקר בכיכר רבין / צילום: מפלגת העבודה
 יו"רית מפלגת העבודה מרב מיכאלי הבוקר בכיכר רבין / צילום: מפלגת העבודה

יו"ר מלפגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הצביע הבוקר וקרא למבצעים הצעירים לצאת ולהצביע.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן יחד עם רעייתו אלה ליברמן הבוקר בקלפי הסמוך לביתם בנוקדים / צילום: ישראל ביתנו
 יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן יחד עם רעייתו אלה ליברמן הבוקר בקלפי הסמוך לביתם בנוקדים / צילום: ישראל ביתנו

יו"ר מפלגת ימינה ממשיך את המאבק על הקולות במגזר הדתי לאומי וצייץ בבוקר תמונה שלו מניח תפילין.

בשל הקורונה: נוספו מאות קלפיות

מאז הבחירות לכנסת ה-23 נוספו עוד 124,829 אלף בוחרים, יחד עם כל אותם בוחרים ש"נתקעו" בארץ בחסות הקורונה ויוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית. בשל הקורונה נוספו עוד מאות קלפיות הפעם, ובכל רחבי הארץ נפתחו הבוקר בסך הכל 13,685 קלפיות, מתוכן כ-340 קלפיות לחולים ולמבודדים.

חולה הקורונה הראשון מצביע באמצעות מונית, בקלפי באיצטדיון טדי / צילום: מירי שמעונוביץ
 חולה הקורונה הראשון מצביע באמצעות מונית, בקלפי באיצטדיון טדי / צילום: מירי שמעונוביץ

מרבית הקלפיות פתוחות למצביעים החל מהשעה 07:00 בבוקר ועד השעה 22:00 בלילה. ביישובים קטנים בהם יש עד 350 מצביעים (בהתאם לקבוע בחוק), בבתי חולים, בבתי סוהר ובבתי אבות, הקלפיות פתוחות החל מהשעה 08:00 בבוקר ועד השעה 20:00 בערב.

בחירות 2021: פתקי ההצבעה בקלפי / צילום: בר לביא
 בחירות 2021: פתקי ההצבעה בקלפי / צילום: בר לביא

בוועדת הבחירות המרכזית מעריכים כי יצביעו היום כ-12 אלף חולים ו-39 אלף מבודדים. בנוסף נפתחו הפעם קלפיות בבתי אבות ובדיור מוגן לצד הקלפיות המיוחדות בבתי הכלא ובבתי החולים, 38 מהם במחלקות קורונה. ככל הנראה יוצבו גם ארבע קלפיות בארבעה מלונות קורונה וכן ארבע קלפיות בנתב"ג.

ועדת הבחירות המרכזית בשיתוף משרד התחבורה יעניקו במהלך כל יום הבחירות שירותי נסיעה בתחבורה הציבורית הבין-עירונית ב-630 קווים, וברכבת ישראל, בחינם לכלל הציבור הרחב. הנסיעות חינם החלו כבר אמש (ב') החל מהשעה 20:00 ועד לתום פעילות התחבורה הציבורית היום. לרשימת קווי האוטובוס הבינעירוניים הפתוחים לנסיעה בחינם, ניתן לפנות למוקד המידע של משרד התחבורה במספר 8787*.

אריה דרעי מצביע / צילום: יעקב כהן
 אריה דרעי מצביע / צילום: יעקב כהן

בבחירות האחרונות נקבע אחוז הצבעה גבוה במגזר היהודי, ומומחים מעריכים כי הוא יישאר דומה גם הפעם. לעומת זאת, ביישובים הערביים אחוז ההצבעה צפוי הפעם להיות נמוך יותר, מה שמשאיר למפלגות זמן במהלך היום לנסות ולשכנע את הבוחרים לצאת ולהצביע ואולי לנסות ולהרים את אחוז ההצבעה.

איתמר בן גביר מצביע / צילום: דוברות איתמר בן גביר
 איתמר בן גביר מצביע / צילום: דוברות איתמר בן גביר

הנשיא ראובן ריבלין צפוי להצביע בשעה 10:30 הבוקר, ומיד לאחר מכן ילך לעקוב אחרי עבודת ועדת הבחירות המרכזית בכנסת.