האקזיט השני של ד"ר מיכל צור: שותפתו לשעבר של בנט לוקחת את קלטורה לנאסד"ק

קלטורה, המפתחת מערכות לניהול וידיאו לארגונים, מגיעה לוול סטריט לאחר שנת צמיחה בהכנסותיה על רקע מגפת הקורונה • מבקשת לגייס בנאסד"ק כ-300 מיליון דולר • במקביל, בעלי מניות בחברה ימכרו מניות בתמורה ל-98-85 מיליון דולר

מימין: ירון גרמזי, סיגל סרור, נונו סנשז, רון יקותיאל, ד"ר מיכל צור, יחיעם שינדר, סרSergei לחוביצקי / צילום: מיכה לובטון
מימין: ירון גרמזי, סיגל סרור, נונו סנשז, רון יקותיאל, ד"ר מיכל צור, יחיעם שינדר, סרSergei לחוביצקי / צילום: מיכה לובטון

חברות טכנולוגיה ישראליות ממשיכות להגיע לוול סטריט גם שלא באמצעות מיזוגן לחברות SPAC - "קיצור דרך" שהפך לפופולרי לאחרונה, המאפשר להן לקבל שווי דמיוני בשוק המניות האמריקאי.

כך, חברת קלטורה (Kaltura) ממשיכה בהכנות להנפקה ראשונית (IPO) בנאסד"ק, ולפי התשקיף המעודכן שהגישה, השווי שאליו היא מכוונת מגיע לכ-2 מיליארד דולר. החברה, העוסקת בפיתוח ושיווק של מערכות לניהול וידיאו לארגונים עסקיים וחברות מדיה מתכננת להנפיק את המניות במחיר של 14-16 דולר למניה.

במסגרת ההנפקה, החברה תגייס 244-278 מיליון דולר, ולחתמים תהיה אופציה לרכישת מניות נוספות שיגדילו את היקף הגיוס ב-49-56 מיליון דולר; במקביל, בעלי מניות בחברה ימכרו מניות בתמורה ל-85-98 מיליון דולר. קלטורה מציינת בתשקיף כי היא עשויה להשתמש בחלק מכספי הגיוס לרכישת חברות או טכנולוגיות. כמו כן ישמש הכסף לצרכים עסקיים כלליים כגון הון חוזר, השקעות במו"פ, פעילויות שיווק ומכירה ועוד.

בהצעת המכר מצד בעלי המניות משתתפים כל בעלי המניות הבולטים בחברה, בהם המייסדים רון יקותיאל (מנכ"ל), ד"ר שי דוד, ד"ר מיכל צור וערן איטם. בהנחה שמחיר המניה בהנפקה ייקבע על 15 דולר (אמצע טווח המחירים המבוקש), יקותיאל ימכור מניות בתמורה ל-16.3 מיליון דולר, ויישאר עם החזקה בשווי כ-97.2 מיליון דולר.

צור (48) מכהנת כיום כנשיאת החברה, מנהלת השיווק הראשית ומנהלת תחום הטכנולוגיה. זוהי החברה השנייה שהיא שותפה להקמתה, לאחר שבשנת 1999 היא הקימה יחד עם שותפים - שאחד מהם הוא נפתלי בנט - את חברת אבטחת המידע Cyota, שהתמקדה באבטחת תשלומים בכרטיס אשראי אונליין, ושבשנת 2005 נמכרה תמורת 145 מיליון דולר ל-RSA.

בהנפקה תמכור צור מניות ב-9 מיליון דולר, ויישארו בידיה מניות בשווי 77.7 מיליון דולר, דוד ימכור מניות בכ-3.8 מיליון דולר ויישאר עם מניות בשווי 71.8 מיליון דולר ואיטם ימכור מניות ב-3.9 מיליון דולר ויישאר עם מניות בשווי 71.1 מיליון דולר.

בעלת המניות הגדולה ביותר בקלטורה, Point 406 Ventures מארה"ב, תמכור בהנפקה מניות בשווי 13.2 מיליון דולר, ובעלת מניות נוספת, Nexus India, תמכור מניות ב-12 מיליון דולר.

עוד כמה בעלי מניות נוספים, ביניהם אינטל קפיטל (קרן ההשקעות התאגידית של אינטל) ימכרו כל אחד מניות במיליוני דולרים בודדים.

לאחר השלמת ההנפקה, ובהנחה שהחתמים יבחרו לממש את האופציה לרכוש מניות נוספות, יחזיק יקותיאל ב-5% ממניות קלטורה, ובעלת המניות הגדולה תישאר Point 406, עם החזקה של 13.2%.

לפי נתוני חברת המחקר IVC, קלטורה, שהוקמה בשנת 2006, גייסה מאז הקמתה כ-156 מיליון דולר ב-13 סבבי גיוס. הגיוס האחרון בוצע בשנת 2016, לפי שווי של 500 מיליון דולר לקלטורה.

החברה מגיעה לוול סטריט לאחר שנת צמיחה בהכנסות על רקע מגפת הקורונה. בשנת 2020, ההכנסות צמחו ב-23.7% ל-120 מיליון דולר, כאשר בכל רבעון היא צמחה לעומת רבעון קודם. עם זאת, החברה עדיין אינה רווחית, וב-2020 היא רשמה הפסד תפעולי של 8.1 מיליון דולר, בהשוואה להפסד תפעולי של 2.8 מיליון דולר ב-2019.

ההפסד הנקי הסתכם ב-38.7 מיליון דולר, עלייה מהפסד של 15.6 מיליון דולר שנה קודם לכן. לפי התשקיף, קלטורה האיצה בשנה החולפת את התוכניות שלה לעבור מדאטה-סנטרים שלה לתשתית של ענן ציבורי, במטרה לענות על ביקושי הלקוחות שלה, דבר שהוביל לשחיקה ברווחיות הגולמית מ-63% ל-60% וצפוי להמשיך לפגוע ברווחיות הגולמית גם ב-2021.

הכנסות החברה מחולקות להכנסות ממנויים והכנסות משירותים מקצועיים, והרווחיות הגולמית של המנויים גבוהה משמעותית - 72.6% לעומת הפסד גולמי בשירותים המקצועיים (אם כי ההפסד צומצם לעומת 2019). ההכנסות מתחום המנויים צמחו ב-2020 ב-22.8% ל-104 מיליון דולר, ושיעור הצמיחה בשירותים המקצועיים היה גבוה יותר, 29.7%, ל-16.4 מיליון דולר.

לפי התשקיף, בעקבות השפעת מגפת הקורונה, ברבעון השני של 2020 החברה חוותה עלייה בשימוש בפתרונות שלה, בשל העובדה שאנשים עברו לעבוד וללמוד מהבית. עם זאת היא מציינת, שבחוזים מסוימים שלה, בפרט בתחום החינוך, אין הגבלה על השימוש או העלאת מחיר כשהשימוש גדל, והשימוש הגובר שחוותה החברה לא בא לידי ביטוי בעלייה דומה בהכנסות.

Kaltura

מפתחת ומשווקת פתרונות בתחום הווידיאו ● החברה הוקמה בשנת 2006, על ידי רון יקותיאל, שי דוד, מיכל צור וערן איטם ● מנכ"ל החברה הוא רון יקותיאל ● בארץ פועלת החברה מרמת גן, והמטה המרכזי שלה נמצא בניו יורק ● קלטורה גייסה עד היום 156 מיליון דולר ● ההכנסות בשנת 2020 היו 120 מיליון דולר, ואילו ההפסדים הסתכמו ב-38.7 מיליון דולר