הכיסא החם: מודל ההעסקה החדש של עובדי דלויט

הנהלת פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט הודיעה לעובדים על מעבר לעבודה מהבית ומהמשרד לסירוגין (שלושה ימים במשרד ויומיים בבית) וכן על החלת שיטת "הכיסא החם", במסגרתה לא תהיה לעובדים עמדת עבודה קבועה במשרד • חלק מהעובדים מתלוננים על תנאי עבודה לא נוחים מהבית • בכירים בדלויט: המהלך כולו נבע מבקשות שהגיעו מצד העובדים

רו"ח אילן בירנפלד, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון דלויט / צילום: אביב חופי
רו"ח אילן בירנפלד, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון דלויט / צילום: אביב חופי

"הנורמלי החדש שלנו. מודל העבודה ההיברידי והטמעת מערכת Hoteling": זו הייתה כותרתו של המייל שקיבלו כל עובדי פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט השבוע, ובו הודיעה להם הנהלת הפירמה על שינוי מודל העבודה המוכר להם עד כה, ומעבר לעבודה מהבית ומהמשרד לסירוגין (שלושה ימים במשרד ויומיים בבית), וכן על החלת שיטת "הכיסא החם", במסגרתה לא תהיה לעובדים עמדת עבודה קבועה במשרד, והם ישובצו לעבוד בעמדה שונה בכל פעם שיגיעו למשרדים.

המעבר למודל העבודה החדש נמסר לראשונה לשותפי הפירמה, ראשי החטיבות, בשיחת זום שנערכה לפני כשבוע, ויומיים לאחר מכן נמסרה לשותפי חטיבת המס הודעה כי המודל ייושם תחילה במחלקה שלהם, החל ממאי, ובהמשך ייושם בהדרגה בכל מחלקות הפירמה. זמן קצר לאחר מכן שוגר המייל החגיגי לכלל עובדי הפירמה בו הודיעו שותפי האקזקוטיבה של הפירמה על החלת המודל, מיד לאחר חופשת הפסח.

" בימים אלה אנו מסכמים שנה מאתגרת מאז תחילתו של משבר הקורונה. כעת, עם למעלה מ-5 מיליון מחוסנות ומחוסנים בישראל ועם מה שנראה כמו חזרה לסוג של שגרה, אנחנו בדלויט ממשיכים להתאים את עצמנו למציאות החדשה, כפי שעשינו לאורך תקופת המשבר", נכתב במייל לעובדים. עוד נמסר כי "ברוח זו, ולאחר תהליך חשיבה ארוך, יצרנו את מודל העבודה ההיברידי, לפיו נתחיל לפעול מיד לאחר חופשת הפסח. במהלך השבוע הבא יתקיימו שיחות בפורום חטיבתי, במהלכן יינתנו פרטים נוספים אודות המודל ומעבר לסביבת עבודה גמישה".

למייל צורף סרטון, אשר במהלכו מסבירים ראשי הפירמה - יו"ר הפירמה ומנהל העסקים הראשי רו"ח אילן בירנפלד ושני השותפים המנהלים, רואי החשבון יגאל דור ודן הלפרן - את פרטי המהלך.

מהסברי ההנהלה עולה כי כלל עובדי הפירמה יעברו לעבודה מרחוק, מהבית או מ"חצרות הלקוחות" (המשרדים של לקוחות הפירמה, ככל שיתאפשר) במשך יומיים בכל שבוע ובשלושת ימי העבודה האחרים יגיעו למשרדים. עוד הובהר בסרטון של מנהלי הפירמה כי זה יהיה הנוהל, ורק במקרים חריגים מאוד, "ובמשורה" יתאפשר לסטות ממנו, באישור.

באשר ל"הוטלינג" הוסבר כי מדובר ביצירת סביבת עבודה גמישה באמצעות מערכת לסידור מקומות ישיבה שנתמכת בפלטפורמה טכנולוגית שפותחה במשרד, ומבוססת על מקומות ישיבה לא קבועים במשרד. כלומר: באמצעות המערכת הממוחשבת ישובץ כל עובד במקום ישיבה פנוי בימים בהם הוא יהיה במשרד. המשרדים יעוצבו בהתאם.

המהלך אמור לשפר גם את איכות החיים של העובדים כיוון שהוא יחסוך להם את זמן הנסיעה והשהייה בפקקים, ובוודאי את איכות החיים של אלה שעובדים בפריפריה, ואולם לא כל השותפים והעובדים בפירמה מברכים עליו.

"עבור עובדים מסוימים מדובר בפגיעה קשה"

אל גלובס הגיעו תלונות של עובדים ושותפים צעירים על המעבר לעבודה מרחוק, ובייחוד על העובדה כי הפירמה כופה על העובדים את העבודה מרחוק יומיים בשבוע ולא מאפשרת להם זכות בחירה האם להגיע למשרד בימים אלה. עובדים שונים מתלוננים על קושי לעבוד מהבית בין היתר בגלל שתנאי העבודה שלהם בבית אינם נוחים (חלקם "מפקיעים" את החדרים של הילדים, עובדים בסלון, קשה לעבוד כשהילדים נמצאים בבית, וכדומה), ואחרים אומרים שפשוט יותר נח להם לעבוד במשרד, הם מעדיפים להיפגש עם חבריהם לעבודה ומרוכזים יותר כשהם עובדים מהמשרד. עוד אומרים חלק מהעובדים, כי מנהלי הפירמה הודו בפניהם, כי החיסכון בעלויות הנדל"ן קסמו להם וכי המשרדים יצומצמו.

בנוסף, לדברי אחד העובדים, "שאלות בנוגע לשיפוי העובדים על כך שההוצאות השוטפות עבור היומיים בהם יעבדו מהבית 'נופלות על כתפינו' - בהם עליות חשמל בבית (מזגן, אור וכדומה), קפה, אינטרנט ועוד - בוטלו כלאחר יד על-ידי השותפים שאמרו לעובדים כי 'ההחלטה התקבלה'".

לטענת חלק מהעובדים ששוחחו עם גלובס, במהלך המשבר שכפה עבודה מהבית הושקה תוכנית "דלויט-קר" במסגרתה חילקה הפירמה לעובדים קופון של 500-700 שקל לקניית ציוד משרדי לבית, ולפני כשלושה שבועות חולקו עוד 2,500 שקל לעובדים, כמעין פיצוי נוסף על העבודה מהבית; אך העובדים טוענים כי מדובר בסכומים חד פעמיים בעוד ההוצאה בגין העובדה מהבית פעמיים בשבוע מעתה ואילך היא הוצאה שוטפת, שאף אחד לא ישפה את העובדים עליה.

לדברי אחד מרואי החשבון בפירמה, "יש הבדל אדיר בין לומר 'אני מרשה לך לעבוד מהבית' לבין לאסור על העובדים להגיע לעבודה במשך יומיים בכל שבוע. באפשרות הראשונה זה לתת אפשרות לעובד לבחור את המקום שנח לו לעבוד ממנו, ובנוסח השני מטילים על העובד מגבלה. עבור עובדים מסוימים מדובר בפגיעה קשה".

עוד אומר אותו רו"ח כי "גם העובדה שאין מקום עבודה קבוע ונח לעובדים היותר בכירים, השותפים בדרגים הלא גבוהים, מדרגת סניור מנג'ר וכדומה, מקוממת. זה פשוט לא נח, וזה הרעה בתנאי העבודה שהיו עד כה. היו"ר והשותפים הבכירים לא יחלקו במשרדים שלהם, אבל האחרים? שיסתדרו".

אחד העובדים מספר, כי חלק מהעובדים מתלוננים על כך שמכיוון שבדלויט אין ארגון עובדים יציג (זאת בניגוד לפירמת רואי החשבון EY למשל שעובדיה התאגדו), אז אין לעובדים יכולת להתקומם על מהלכים חד צדדיים מצד ההנהלה, ולכן גם לא שוחחו איתם על הנושא מראש ולא מתחשבים בדעתם. אחרים אומרים שהם כלל לא הביעו את דעתם המתנגדת למהלך, כיוון שהם חוששים למקום עבודתם.

בכירים בדלויט: המהלך כולו נבע מבקשות שהגיעו מצד העובדים

בכירים בפירמה הופתעו מהתלונות שהגיעו אל גלובס, מאחר שלדבריהם המהלך כולו נבע מבקשות שהגיעו אליהם מצד העובדים. במהלך הסגרים שהיו בשנה החולפת פנתה הפירמה לעובדים בסקרים אנונימיים ואחרים על-מנת לברר איתם איך הם רואים את מודל העבודה העתידי בפירמה, פוסט הקורונה, ורבים מהעובדים ביקשו כי יתאפשר להם לעבוד מהבית באופן קבוע, גם כשלא יהיה הכרח בכך.

בנוסף, אומרים גורמים בכירים בפירמה, במחלקות מסוימות בין 30% ל-50% מהעובדים כבר עובדים מהמשרדים של הלקוחות באופן קבוע, כך שעבורם לא מדובר כלל בשינוי של מודל העבודה.

באשר לעובדה כי המודל "נכפה" על העובדים ו"נאסר" עליהם להגיע למשרדים בימים שאינם משובצים לעבודה מהמשרד, אומרים גורמים בכירים בפירמה כי הובהר לכל העובדים כי במקרים חריגים בהם לא יתאפשר להם לעבוד מהבית הם יוכלו לפנות למנהלים הישירים שלהם ולקבל אישור חריג לעבוד במשרד. בפירמה יצרו כללים נוקשים על-מנת להטמיע את המהלך החדש, אך הם אינם מתכוונים לפגוע בעובדים ולכן גם ביקשו לקבל פידבקים מהעובדים ולשמוע על ההסתגלות שלהם לשינוי.

באשר לטענה כי החיסכון בנדל"ן "קסם" לשותפים המנהלים, מהבירורים שערכנו עולה כי הפירמה לא מתכוונת לצמצם אף לא מטר מהנדל"ן שיש לה, ושטח המשרדים יוותר כפי שהוא כיום. להיפך, מושתות על הפירמה עלויות גבוהות בעקבות התאמת המערכות הטכנולוגיות והמשרדים למעבר לעבודה מרחוק. 

דלויט: "תוצאה של עבודת מטה מעמיקה" 

מדלויט נמסר בתגובה: "המעבר למודל עבודה היברידי הוא חלק ממגמה גלובלית אליה מתקדמים הארגונים הגדולים והמובילים בעולם. מודל העבודה ההיברידי שלנו בדלויט הוא תוצאה של עבודת מטה מעמיקה, שערכה מספר חודשים וכללה סקר ארגוני, ראיונות, שולחנות עגולים שערכנו עם אנשינו בכל הדרגים והתייעצות עם המומחים שלנו, שמייעצים בנושא לארגונים המובילים במשק.

"לפיכך, לאחר חופשת הפסח נתחיל לפעול בהתאם למודל, הכולל יומיים בשבוע של עבודה מרחוק, במסגרתה, להוציא מקרים חריגים, אנשינו יעבדו ממשרדי הלקוחות, יקיימו פגישות עבודה מחוץ למשרד וגם יוכלו לעבוד מהבית. בנוסף, אנו נתחיל ליישם במשרדינו גם התנהלות על-פי סביבת עבודה גמישה (Hoteling), כאשר כלל אנשינו, כולל שותפות ושותפים בכירים, יוכלו להזמין חדרים מבעוד מועד בימים בהם הם עובדים מהמשרד.

"כפי שפעלנו לאורך כל המשבר, כמו גם בימות שגרה, נמשיך לשים דגש על שקיפות ושיתוף אנשינו בהחלטות השונות שאנו לוקחים והרציונל העומד בבסיסן, וללמוד ביחד, תוך שאנו מתאימים את עצמנו לצרכים ולמציאות המשתנה".