בחירות 2021 | פיצ'ר

מי ניצל את המומנטום, מי פספס אותו, ומדוע לא ראינו שום קריאטיב מבריק

לקראת הבחירות, גלובס כינס פאנל של יועצות ויועצים אסטרטגיים שינתחו את התנהלות המועמדים בתקשורת • והפעם: נפרדים ממערכת הבחירות לכנסת ה-24 • המומחים מנתחים

בנימין נתניהו אמש / צילום: יוסי זמיר
בנימין נתניהו אמש / צילום: יוסי זמיר

לקראת בחירות 2021, כינסנו פאנל ייעוץ אסטרטגי שיינתח את הקמפיינים השונים: טל אלכסנדרוביץ'־שגב, מנכ"לית בן חורין אלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת; איתן זליגר, מנכ"ל שותף בזליגר שומרון; נסים דואק, בעלי יוניק; והיועצת מורן עג'מי. למען ההוגנות, דאגנו שיהיה איזון פוליטי בין חברות וחברי הפאנל, ווידאנו שאף אחד מהם לא מייעץ היום לאף מועמד.

צילומים: חגי שכטר, מושיק שמע, אוהד רומנו, ענבל מרמרי
 צילומים: חגי שכטר, מושיק שמע, אוהד רומנו, ענבל מרמרי

21:31 מורן עג'מי: אין ספק שיש מי שלמדו לקח מהמערכות הקודמות (ביבי ששתה את בנט והשקה את סמוטריץ') ויש שחוזרים על הטעויות (העבודה עם ״קמפיין״ שלא מותאם לקהל שלהם). יש מי ששומר על הגוש (ביבי) ויש מי שעושה את עצמו כאילו לא יודע על מה מדובר (לפיד).

21:31 נסים דואק: השחקן הכי משמעותי בבחירות האלה הוא הזיכרון הקצר של הציבור, שנובע אולי ממחזור החדשות המטורף אצלנו. נתניהו הרוויח ממנו, אבל ליברמן, סער ובנט הפסידו בגדול.

21:32 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: ראינו שני קמפיינים - שינוי מול חיסונים. בסוף, המציאות הכתיבה את הקמפיינים. לא ראינו הברקות קריאטיביות גדולות אלא את המציאות. נתניהו - לעצמו - ניהל קמפיין חיובי ועדין. בלי ערבים נוהרים ושמאלנים ששכחו להיות יהודים. הרדים את הקמפיין עד לרגע שהדליק הכול בימים האחרונים.

21:32 נסים דואק: העבודה עשתה אולי קמפיין הכי רחוק ממפא"י של פעם, אבל אחד הנכונים במערכת הבחירות הזאת.

21:32 איתן זליגר: טוב, לא סגור מה יהיו התוצאות בסוף אבל שלושה דברים קרו
1) הקמפיין להחלפת ביבי בימין כשל כשלון חרוץ! 2) השתיקה "הגאונית" של לפיד גרמה לפיזור מנדטים יפה בין כל המפלגות אבל בלי הנהגה לגוש. 3) גנץ, ההפתעה הכי גדולה - הצליח בזכות כושר התמדה, קמפיין ממוקד ובזכות מרב מיכאלי.

21:33 נסים דואק: ליום הבחירות צריך להגיע במומנטום מקסימלי, ונראה שביבי הגיע עם המומנטום הזה. ראינו אחרים שפספסו את המומנטום, או אפילו לא ניסו לייצר אותו. למשל, יאיר לפיד. בנט, שמתגלה כקמפיינר טוב, כל עוד לא מדובר בימים החשובים - הימים האחרונים.

21:33 מורן עג'מי: נסים, לא רק שלעבודה לא היה קמפיין אלא שמה שהיה לא תואם למצב הסוציו-אקונומי של מי שעוד מצביע למפלגה הזו. אותה הטעות של אורלי לוי ועמיר פרץ.

21:33 נסים דואק: למרב מיכאלי היה בידול, והיא נישאה על גל ההעצמה הנשית. זכרי באיזה מצב היא קיבלה את מפלגת העבודה. הדוגמה הכי בולטת לאובדן מומנטום מכאיב: מחאת בלפור ומחאת הצמתים והגשרים, שהגיעה למומנטום מרשים חודשים לפני הבחירות, וסיימו בשריקה דקיקה.

21:35 מורן עג'מי: לא יודעת מה איתך, אבל כל מה שמחאת בלפור עשתה לי ולחבריי זה רצון עז להצביע נתניהו. מעולם לא ראיתי מחאה כזו מפלגת, כזו לא אסטרטגית.

21:35 נסים דואק: ראינו קמפיינים שבהם לא היו רגעים מכוננים, ובהם נקברו לא מעט אמביציות וקריירות, כמו עופר שלח, אבי ניסנקורן, חולדאי. גם מי שהיה אמור להיות ההפתעה של הבחירות, ליברמן, הגיע לקו הסיום במונמטום שלילי.

21:36 איתן זליגר: הכישלון שכתב האישום והמשפט לא היו בקמפיין של השמאל, זה מדהים! וזה עוד בקמפיין רק לא ביבי.

21:36 נסים דואק: שווה לציין את הפער הכמעט בלתי נסבל בין המגזר העסקי והיצרני, לבין המגזר שבשלטון.

21:37 מורן עג'מי: זליגר, איזה קמפיין היה בשמאל? רק בני גנץ עשה קמפיין וזה גם כי היו לו מיליונים לשרוף עליו.

21:37 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: טיימינג ופיניש זה הכול. הכול נבנה עד לסופ"ש האחרון ואז יממת הבחירות. ראינו שוב את האנרגיות והיכולות של נתניהו עד הרגע האחרון. לפיד אסטרטגי ועקבי - הפגין יכולות עמידה, אבל בשבוע האחרון היה צריך להגביר הילוך כמו ביבי. להראות שלא רואה בעיניים (כראוי לתכונה שישראלים רוצים לראות).

21:37 נסים דואק: היעלמותן של מדורות השבט, כמו תשדירי הבחירות, מובילים לכך, שלפליי-מייקרס כמו נתניהו, וגם לגנץ במידה פחותה, יש יתרון גדול על האחרים.

21:38 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: נסים, וגם מי שייצר לעצמו ערוצי תקשורת יעילים וישירים. תראו את הלייב שעשה נתניהו בטוויטר. עובר ישוב ישוב וצועק על האנשים לצאת.

21:37 איתן זליגר: אין ספק שהקמפיין הכלכלי של בנט "לא פרנסה לא מעניין" שהיה נכון לנובמבר-דצמבר, לא היה רלוונטי. אנשים חזרו לעבוד ובזכות דמי החל"ת, לאנשים לא היה פחות כסף.

21:38 נסים דואק: פעם אמרו שקמפיינים בישראל מוכרעים על הסוגיות הביטחוניות. בבחירות האלה נשברה המשוואה הזאת. וגם לראשונה, הצבעה למפלגות קטנות הפכה להצבעה אסטרטגית לא פחות מאידיאולוגית - מרצ, כחול לבן והציונות הדתית.

21:38 מורן עג'מי: באמת רואים תנודה גבוהה של בעלי העסקים אל עבר לפיד וליברמן. כאשר בפועל רק בנט הציע להם פתח דלת. מה שאומר שאנשים מונעים הרבה יותר משנאה מאשר מאינטרסים.

21:39  טל אלכסנדרוביץ'-שגב: קטע היסטורי היה כשנתניהו קירב את המגזר הערבי בלגיטימיות. אבל אחוזי ההצבעה מראים ריחוק וחוסר אמון גובר.

21:40 איתן זליגר: בעולם נורמלי על מבצע החיסונים ביבי היה צריך לקבל 40 מנדטים. בתקשורת ניסו לעמעם את זה ולכן למרות כל ההצלחה הכל צמוד.

21:40 טל אלכסנדרוביץ'-שגב: המגזר העסקי-קמעונאי והתיירות הובילו קמפיין נגד הממשלה בתחילת הדרך, כשהכל היה סגור. עכשיו הכול פתוח עם מודעות בואו לקנות. כולם בחוץ. החיסונים זה היה המסר.