האיחוד מאיים לעצור יצוא חיסונים: גם ישראל עלולה להיפגע

מנהיגי האיחוד האירופי יתכנסו לפסגה שבה יוחלט אם למנוע יצוא של מנות חיסון למדינות אחרות • לפי הניו יורק טיימס ההחלטה עשויה להיות מיושמת גם נגד מדינות כמו ישראל ואוקראינה, שלהן יחסים קרובים עם האיחוד, אך כי היעד העיקרי להחלטה הוא בריטניה

אנשים מחכים בתור לחיסון של אסטרהזנקה בבלגיה / צילום: Associated Press, Francisco Seco
אנשים מחכים בתור לחיסון של אסטרהזנקה בבלגיה / צילום: Associated Press, Francisco Seco

עד כה הייתה ישראל ברשימת המדינות המוחרגות מאיסור יצוא חיסוני קורונה, שמכוון בעיקר נגד הממלכה המאוחדת. כעת, לפי גורמים באיחוד האירופי, יבוטל סטטוס זה, בין השאר בשל שיעור החיסון הגבוה שכבר הושג בישראל. "זה לא אומר שהן לא יקבלו חיסונים", אמר מקור אירופי לאתר France24, "אלא שהן לא יוחרגו אוטומטית מאיסור היצוא מעתה והלאה".

האיחוד האירופי מאיים "לשבור את הכלים" ולאסור על יצוא חיסונים המיוצרים באירופה למדינות אחרות. מחר (ה') יתכנסו מנהיגי האיחוד האירופי לפסגה וירטואלית שבה יוחלט אם לאמץ הצעת החלטה, המעניקה לאיחוד את הבסיס החוקי למנוע יצוא של מנות חיסון למדינות אחרות ואף "להחרים" אותן.

ה"ניו יורק טיימס", שדיווח כי ראה עותק ראשוני של ההחלטה, אמר כי באופן היפותטי היא עשויה להיות מיושמת גם נגד מדינות כמו ישראל ואוקראינה, שלהן יחסים קרובים עם האיחוד, אך כי היעד העיקרי הוא בריטניה.

במסגרת חקיקה שכבר התקבלה באיחוד האירופי, על חברות התרופות להגיש לאישור מראש כל יצוא של חיסונים לקורונה. האיחוד העביר את ההחלטה לאחר שחברת "אסטרהזנקה" הודיעה לו כי תספק 30 מיליון מנות ברבעון הראשון של 2021, במקום 90 מיליון המנות שהבטיחה.

העובדה כי החיסונים מיוצרים בשלל מתקנים אירופיים, כולל באיטליה, בגרמניה, בצרפת ובהולנד, הביאה את הנציבות האירופית לאיים "להחרים" את מנות החיסון המיועדות לבריטניה, כדי להבטיח את האספקה לאיחוד קודם לכן.

בנאום שהעיתונים הבריטים כינו "הכרזת מלחמה" אמרה נציבת האיחוד האירופי אורסולה פון דר-לאיין בשבוע שעבר כי "אנחנו אפילו מייצאים חיסונים רבים למדינות שמייצרות אותן בעצמן", וכיוונה את דבריה לממלכה המאוחדת, שבה נהנים התושבים גם מהחיסונים שמגיעים מאירופה וגם מייצור עצמי. ההאשמות באיחוד הן שבריטניה "אוגרת" חיסוני אסטרהזנקה במקום לשתף את העודפים שיש לה עם האיחוד האירופי, ממנו פרשה באופן פורמלי רק לפני שלושה חודשים.

לא שוללים שום צעד שיבטיח חיסון לתושבי אירופה

"אנחנו נמצאים במשבר היסטורי", אמרה פון דר-לאיין, "ואיני שוללת שום צעד משום שעלינו להבטיח שהתושבים האירופאים יקבלו חיסון כמה שיותר מהר". אסטרהזנקה טוענת כי החוזים עם האיחוד האירופי נוסחו כך שהחברה התחייבה "לעשות כמיטב יכולתה" לספק מיליוני מנות, אך אינה מחויבת לכך מבחינה חוזית.

מעבר לחיסוני "אסטרהזנקה", הנמצאים במוקד העימות, ישנם גם מיליוני חיסונים של "ביונטק-פייזר", המיוצרים במפעל מרכזי אחד בפורס שבבלגיה, והחל מהשבועות הקרובים גם במפעל בעיר מארבורג.

עד כה, נמצאו מדינות כמו ישראל ואוקראינה ב"רשימת המדינות המוחרגות מאיסור יצוא" - כלומר שלא ניתן להפסיק את היצוא של החיסונים אליהם. גורמים אירופיים הבהירו מאחורי הקלעים כי הדבר נובע מהיחסים הפורמליים הקיימים בין ישראל לאיחוד, למשל, בעוד עם מדינות כמו קנדה ובריטניה היחסים הם ברמה פחותה. כעת, הצעת ההחלטה שתידון מחר מציעה לבטל את רשימת המדינות המוחרגות, בין השאר משום שישראל כבר השיגה שיעור חיסון גבוה.

גורמים בנציבות הדליפו בימים האחרונים כי כ-50 מיליון מנות חיסונים שיוצרו באירופה נשלחו לרחבי העולם בחודשים האחרונים בלבד.