נתקעתם בלי מתנה לחג? המלצות לאלבומים חדשים

שאנן סטריט, איה כורם ונעם רותם הוציאו אלבומים חדשים שכדאי לכם לרכוש • מה הם חושבים על המתווה החדש

שאנן סטריט / צילום: יח"צ אוהד רומנו
שאנן סטריט / צילום: יח"צ אוהד רומנו

שאנן סטריט: "אידיאלים"

"אידיאלים" - אלבום הסולו השלישי של סטריט ( לא כולל האלבומים שיצר עם להקתו, "הדג נחש") הוא יצירה מצוינת בכל האגפים - לחנים, מילים, ביצוע. סטריט הכניס לתוכה לא רק את כישרונו אלא גם את האכפתיות שלו, שמתנוצצת גם בכותרת האלבום, ומתבטאת בהיותו יזם חברתי (מייסד עמותת "פסטיבל בשקל", שפועלת להנגיש את התרבות בפריפריה).

באלבום הוא אומנם מנסח היטב את הייאוש, אבל גם מתעקש על האופטימיות, כמו שהוא שר בשיר "לא נדבק": "מסרב להסכים עם המשוכנעים שהכול אבוד / שמייללים על העליבות / שיר הלל שרים רק לאדישות / בנחלה שכזו אין לי חלק או זכות".

האלבום מסחרר ביצירתיות המגוונת שסטריט מעתיר אותה בנדיבות, אך מבלי להכביד. כבר השיר הפותח, "קום תקום", מפתיע בזהות כותבו - מנחם בגין. סטריט הלחין עם דודו טסה חלק מנאום שלו לפעילים. עוד באלבום: שיר יפהפה ולא ידוע של מרים ילן שטקליס - למבוגרים(!) - בשם "ואמרתי לעצב", שסטריט הלחין עם דודוש קלמס ושר עם ריף כהן. גם ברי סחרוף מככב, בלחן ובהגשה של השיר "חתול רחוב", ויש שיר בערבית שכתב סטריט. לצד הפוליטי נוכח גם הפיוטי, למשל בשיר "על אגדות", בלחן של קרולינה. "אגדות נפרמות מהר מדי, מתפוגגות לאוויר", הוא שר. ועדיין, שווה לנו לחיות אותן.

משפט לקחת: "פעם אתה כאילו מטאור, ופעם כאילו מת האור"

"בקורונה קלטתי שאני כותב יותר ארוך ויותר מפורט" | ראיון

שאנן סטריט, הקורונה נכנסה לאלבום החדש שלך?
"את האלבום כתבתי כבר לפני שנתיים, אבל הקלטתי אותו גם בקורונה, וכשצילמתי, למשל, את הקליפ לשיר 'לא נדבק', רואים בו את המסכות. זה היה כשירדתי לאילת וזכיתי לראות אותה בסגר".

מה הקורונה עשתה ליצירה שלך? הצלחת בכלל ליצור?
"אני מברי המזל שיוצרים תמיד. היה לי אפילו רגע שהרגשתי כאילו אני בגיל 22, 25, 26 - כשכותבים בלי שיקולים. בקורונה קלטתי שאני כותב יותר ארוך ויותר מפורט".

מתוכננות לך הופעות בקרוב?
"לא הופעות גדולות, אבל כבר הופעתי במרכז ענב בת"א עם אלרן דקל שמשתתף גם באלבום החדש. אחרי השיר הראשון היו מחיאות כפיים, וחשבתי שאני אפול אחורה מהמשב שלהן מרוב שכבר לא הייתי רגיל! בסוף השבוע גם הייתה לי הופעה בגבעת ברנר, וזה היה מעולה. שילוב של הכי טבעי והכי מוזר בעולם. היינו בעננים וגם הקהל.

מה אתה חושב על המתווה החדש של ההופעות? מפריע לך שבגלל המתווה החדש יש פחות קהל?
"כמה שהתגעגעתי להופעות! אחרי שנה שלא הופעתי, מה זה משנה אם זה 300 אנשים, או 500, או אלף?!".

נעם רותם: "מעגל האור"

כמו באלבומו המפורסם ביותר, "עזרה בדרך", גם ב"מעגל האור" - אלבומו החמישי של נעם רותם - הוא מיטיב לשרטט במכחול עדין ומלא ניואנסים את מפת האופל עם לפיתות היגון, אך גם מגיש איתה ארגז תחבושות גדוש. האם השירים התרפויטיים שלו ירפאו את החולי? "לא מחלימים מהפצע" - קובע אחד מהשירים (בלחן של אוהד קוסקי מלהקתו הנושנה "קרח 9"). אבל הפצע הוא גם מצע לשירים, שניזונים ממנו, ויוצאים ממנו אל אפשרויות חדשות.

נועם רותם / צילום: גלעד בר שלו
 נועם רותם / צילום: גלעד בר שלו

הטריטוריה של "מעגל האור" היא הזוגיות, והיא מתפרקת, והוא לוקח אחריות ("אני זה שכיבה פה את האור"). כשהרעוע הוא הקבוע במציאות של האלבום הזה, יש בכל זאת שתי ודאויות טובות יציבות וקבועות: האבהות - בשיר האהבה לבתו, "חלק קטן ממני" (לחן: ג'נגו) והמוזיקה - בשיר העידוד "מוזיקה שוחה בחזרה אליך".

ואכן המוזיקה פה היא משמעותית ומכרעת, ורותם ממשיך להבעיר אותה לכדי מדורה מאירה ומחממת, בהפקת עובד אפרת שמנווט יפה חבורת מוזיקאים וירטואוזים, כולל גבע אלון, ג'נגו, עודד פרח, טל הפתר, קרני פוסטל ואחרים. ובשיא הקרבה אל המדורה, במקום שבו החום הופך לשריפה, רותם יוצא ממעגל האור, אבל משאיר שם אותנו איתו, עדיין.

משפט לקחת: " פעם האוויר היה כחול כל-כך, יכולנו להחזיק אותו ביד"

"אתה מכניס איתך לתוך האולפן אוויר מבחוץ" | ראיון

השירים של "מעגל האור", אלבומו החמישי של נעם רותם, אומנם נכתבו לפני הקורונה, אבל ההקלטות היו בעיצומו של הסגר הראשון.

נעם רותם, הקורנה נכנסה לתוך האלבום שלך?
"עבדנו עליו תקופה ארוכה, אז ברור שאתה מכניס איתך לתוך האולפן אוויר מבחוץ".

המגפה בכלל השפיע על היצירה שלך באופן כללי?
"קשה לדעת. היא לא שינתה המון באורח חיי".

הופעת בזמן הקורונה?
"מעט הופעות חצר, אבל זה משהו שהייתי עושה פה ושם גם לפני כן".

מתוכננות לך הופעות בקרוב?
"ממש עכשיו הכריזו על ההופעה הקרובה, במרכז ענב ב-17 באפריל!".

ומה דעתך על מתווה ההופעות החדש?
"בשבילי זו אותה הופעה מול 5 אנשים ומול 500, ובעצם, רוב המקומות שאני מופיע בהם גם ככה, הם מקומות קטנים שעומדים בכל מתווה".

איה כורם: "הכוכבת של נצרת עילית"

"אוי אהבה", קורצת איה כורם בשובבות ובכנות בדואט "רק אהבה" הפותח את אלבומה החדש, "הכוכבת של נצרת עילית". השותף שלה לדואט הוא גם שותפה לחיים, ומי שהפיק ועיבד את האלבום, וגם הלחין את שיריו: אדם בן אמיתי. השיר הזה הוא הצהרת כוונות שמסמנת את ההמשך: רוצים יופי מלוטש, אינטליגנציה רגשית וצלילית, מודעות עצמית צולפת ולא פחות ממנה - הומור, נחישות נשית ונשיות נחושה? אז בואו, תישארו.

איה כורם / צילום: יח"צ
 איה כורם / צילום: יח"צ

מי שנשאר מקבל את ההגדרה המקסימה של כורם לאימהות ("תכירי, זה הלב שלך, יצא ממך, התחיל ללכת"), שיר פלאי בשם "חורף" ואת "סינדרום ירושלים" - שבו מתקוטטות ומתחבקות זהות יהודית, ישראלית, ציונית ומשיחית. וזה לא משנה בכלל על איזה שיר אתם עכשיו. התחושה בכולם זהה וכורם קלעה בניסוח: "שלוש שניות לתוך השיר אני כבר עפה באוויר". לא במקרה כורם מחדשת בקצה האלבום את "שיר ההד" הידוע (יעקב שבתאי/יוחנן זראי). השירים שלה מהדהדים.

משפט לקחת: "זה קצת קשה לפרוש כנפיים, כשאת נחבטת בתקרה / את שוב נופלת, ועדיין, מתרוממת חזרה"

"פגשתי אנשים עם צמא, שמחה והכרת תודה" | ראיון

איה כורם, איך הייתה העבודה על האלבום החדש שלך, "הכוכבת של נצרת עילית"?
"היה לי מזל גדול שאת המסה של הכתיבה שלו עשיתי לפני הקורונה. אם הייתי צריכה לכתוב בזמן המגפה - לא הייתי מסוגלת לכתוב מילה. כשהגעתי לשלב ההקלטות, דווקא היה מבחינתי יתרון לקורונה, כי מי שהפיק ועיבד מוזיקלית את השירים הוא אדם בן אמיתי, בן זוגי. בדרך כלל הוא מאוד עסוק עם מוזיקאים אחרים, ובשגרה אני צריכה לחכות כמו כל אומן אחר לסשן איתו. אז הפעם היה לי אותו וככה העבודה הייתה יותר נוחה ורגועה".

איך עברה עלייך הקורונה?
"בחודשים הראשונים הייתי בחרדה גדולה מאוד - אנחנו שני מוזיקאים, מה עושים? לקח לי המון זמן להתאושש מהאבל על מה שהיה אמור להיות לנו בתקופה הזו, עם האלבום החדש וההופעות שבעקבותיו. כשסוף-סוף הפנמתי, חיכיתי כמו כולם שזה ייגמר".

יצא לך להופיע?
"היו לי כמה הופעות משודרות, וגם הופעות חצר - שהיו תחליף זול להופעות הרגילות, אבל מסתדרים עם מה שיש. פגשתי אנשים עם צמא, שמחה והכרת תודה שנתתי להם ערב אחד שאפשר לשים בו את כל הדאגות בצד. מצד שני, יש גם אתגרים טכניים בהופעות האלה. יש בהן המון קסם, אבל זו עבודה קשה עם הרבה פחות כסף מבהופעות רגילות".

מה דעתך על מתווה ההופעות החדש, שמתחיל בימים אלה?
"אני שמחה לראות את החברים ואת הצוות שלי חוזרים להופיע. הדרמות האלה כרגע רק עוברות לידי, כי אני צריכה ללדת בימים אלה. בהמשך, בעוד שלושה-ארבעה חודשים, נתחיל סיבוב הופעות".

בהצלחה ולידה קלה.
"תודה!".