בחירות 2021 | פרשנות

בזכות ההתגייסות של נתניהו, סמוטריץ' הצליח לעקוף את הסלידה מחברי המפלגה

הניצחון הגדול של סמוטריץ' בקלפי הוא הישג של נתניהו, אבל גם לא מעט שלו ושל וצוות הקמפיין שלו שהציג קמפיין געוואלד אפקטיבי • את ההישג הזה יידרש לממש אם יגיע לכדי כך בתיקים שיקבל לידיו בהרכבת הממשלה

בצלאל סמוטריץ / צילום: שלומי יוסף
בצלאל סמוטריץ / צילום: שלומי יוסף

אם יש מנהיג שנולד בבחירות האלו, הרי זה בצלאל סמוטריץ'. מי שעד היום החזיק במפלגת נישה מגזרית (האיחוד הלאומי) עם בסיס תומכים צר והיה רק שותף משני להנהגה המרכזית של הציונות הדתית בבית היהודי - הפך בבחירות האלו את הקערה על פיה. הוא הוציא את הבית היהודי מהמגרש והכריז על עצמו (גם עם בחירת שם המפלגה) כמנהיג הבא של הציונות הדתית עם לא פחות משישה מנדטים.

אבל מדובר בניצחון פירוס בקרב חלקים נרחבים במגזר הסרוג, שסולד מהחיבור עם איתמר בן גביר ומרגיש לא נוח עם החיבור לנציג נעם ברשימה, אבי מעוז. כל שכן בציבור הכללי. סמוטריץ', שעבר תהליך של מעבר חלקי למיינסטרים הסרוג כאשר כיהן בהצלחה בתפקיד שר התחבורה, הסיג עצמו לאחור בחיבור המאולץ לקצוות, שנדרש כדי לעבור את אחוז החסימה.

האם הציבור הכללי יסלח לו על זה? כנראה שלא זו השאלה שמעניינת את סמוטריץ' בשלב הזה, אלא מה יקרה לו בהתמודדות פנימית מול מועמד נייטרלי יותר בשלב הבא.

הניצחון הגדול בקלפי אגב הוא הישג של נתניהו כפי שכבר נכתב, אבל גם לא מעט של סמוטריץ' וצוות הקמפיין שלו שהציג קמפיין געוואלד אפקטיבי. קריאות ההצלה בציבור הדתי והמסורתי הצליחו מעל ומעבר, ממש כמו שקרה בצד השני עם מרצ.

הוא לא רק עבר את אחוז החסימה, אלא עבר אותו בענק. את ההישג הזה יידרש לממש אם יגיע לכדי כך בתיקים שיקבל לידיו בהרכבת הממשלה. הוא גם צפוי להערים קשיים על נתניהו, אם האחרון אכן ירצה להרכיב ממשלה בקולות מפלגתו של מנסור עבאס.

מי שעוד נכנסים עם סמוטריץ' לכנסת הם עו"ד שמחה רוטמן (מחבר הספר מפלגת בג"ץ, בין היתר) שהציב לו כמשימת דגל את הנושא המשפטי והסדרת האיזון בין שלוש הרשויות, וכן הפרלמנטרית הוותיקה והחרוצה אורית סטרוק. שני אלו יחד עם אופיר סופר שצפוי לחזור למפלגה מהמקום ה-28 בליכוד הם הנכסים של סמוטריץ' במפלגה הבאה.

נשאלת השאלה האם יצליחו לאזן את פוטנציאל הנזק שמכניסים איתם פנימה בן גביר ומעוז עבור נתניהו, בהנחה שייפרדו מהציונות הדתית עם השבעת הכנסת כפי שחתמו ביניהם.