רשתות האופנה הקימו קול צעקה עם פרוץ הקורונה, אך 2020 לא הייתה השנה הגרועה ממנה חששו

למרות שחנויות האופנה היו סגורות כ-40% מהימים אשתקד, הקמעונאיות בענף הצליחו להציג תמונה חיובית ב-2020 עם שיפור בשורת הרווח • עדיקה אף הצליחה להגדיל הכנסות בזכות התחזקות האונליין בענף, שבאה לידי ביטוי בין היתר במעבר לרווח של אתר טרמינל איקס

חנות גולף בדיזינגוף סנטר בתל אביב / צילום: ראובן שניידר
חנות גולף בדיזינגוף סנטר בתל אביב / צילום: ראובן שניידר

למרות משבר הקורונה, שהביא לסגירת חנויות האופנה המקומיות למשך כ-40% מימי השנה החולפת, קמעונאיות האופנה המרכזיות הנסחרות בבורסה בת"א מסכמות את 2020 עם תוצאות חיוביות באופן יחסי. 

מרבית רשתות האופנה הציבוריות מציגות שיפור בלא מעט פרמטרים, בין היתר הודות לצעדי צמצום והתייעלות אגרסיביים, חיזוק הערוצים המקוונים שלהן וקנייה מוגברת בימים שבהם החנויות היו פתוחות (בעוד שנתב"ג נותר סגור ועימו האופציה לרכישות בחו"ל).

למעשה, שנת 2021 תדרוש מקמעונאיות האופנה להוכיח כי ההשפעות של חלק לפחות מצעדי ההתייעלות שהציגו בשנה החולפת אינן זמניות, ולהראות כיצד הן ממשיכות להתמודד עם המלאים שצברו. מהצד השני, מרגע שבו ייפתחו השמים מחדש, הן ישובו להתמודד עם התחרות המשמעותית מצד קניות בחו"ל.

מתוך חמש קמעונאיות האופנה, הצליחו רק שתיים להציג גידול בהכנסות בשנת הקורונה. פוקס  שבשליטת הראל ויזל מציגה גידול מינורי לסך של כ-2.8 מיליארד שקל, הודות לתרומה החשבונאית של איחוד פעילויות כמו רשתות ללין, יאנגה ובילבלוג לתוצאותיה, יחד עם צמיחה מרשימה בחנויות הזהות בימים שבהם הן היו פתוחות.

כך, מציגה פוקס עלייה של 14% בחנויות זהות במגזר ההלבשה והבית, עלייה של 22% בחנויות הזהות של רשת ללין, ועלייה משמעותית עוד יותר של 26% בחנויות הזהות בתחום הספורט, שכולל את נייקי, פוט לוקר ודרים ספורט. פוקס, אגב, היא "ליגה משל עצמה", עם שווי שוק של כ-5 מיליארד שקל, הכפול מזה של יתר ארבע המתחרות הציבוריות שלה ביחד, וכך גם בשורת הרווח הנקי שלה ב-2020, שעמד על 202 מיליון שקל.

הקמעונאית השנייה שמציגה עלייה בהכנסות היא גם הקטנה מכולן - עדיקה , קמעונאית האונליין שבשליטת קבוצת גולף, ובניהולו של רועי הסל, שמציגה גידול של 41% לסך של 218 מיליון שקל, כשהיא נהנית מהמומנטום של היותה שחקנית מקוונת שפעילותה נמשכה גם בתקופת הסגרים. המומנטום החיובי הזה גם מביא אותה לסכם את 2020 עם תשואה של יותר מ-500% למשקיעים במניותיה, וזאת בדומה למתחרות מקוונות בחו"ל שנהנות מהשפעות משבר הקורונה.

למרות הזעקה הרמה שהשמיעו קמעונאיות האופנה לפני שנה, עם התפרצות משבר הקורונה בישראל, כולן מסיימות את 2020 עם שיפור ניכר בשורת הרווח שלהן. זאת, למעט פוקס, שרשמה עלייה חדה בהוצאות המימון, וזאת בגין שיערוך אופציה שהעניקה ללאומי פרטרנס בקשר עם החברה הבת ריטיילורס (העומדת בפני הנפקה) בסך של 76 מיליון שקל. אותו שיערוך הוביל לירידה של 16% ברווח השנתי. למרות השנה המאתגרת, תחלק פוקס דיבידנד בהיקף של כ-78 מיליון שקל. 

קמעונאית האופנה שמציגה את השיפור המרשים ביותר בשורה התחתונה היא דווקא גולף , שבשליטת כלל תעשיות ובניהול איל גרינברג, הגם שהיא רושמת רווח של 16 מיליון שקל בלבד. לעומת זאת קסטרו , בניהולו של רון רוטר ובשליטת משפחתו, אומנם עדיין מציגה הפסד בסיכום 2020, אולם היא הצליחה לצמצם אותו בצורה משמעותית בכ-84%, ולסיים את השנה עם הפסד של 14 מיליון שקל "בלבד".

קסטרו מציינת בנוגע להשפעות הסגרים הממושכים על המשק כי ב-2020 הסתכמו ההקלות וההטבות שקיבלה בדמי השכירות בכ-59 מיליון שקל, ומנגד היא מעריכה כי איבדה מחזור הכנסות פוטנציאלי של כ-587 מיליון שקל.

מגמה נוספת המשתקפת בדוחות של קמעונאיות האופנה הציבוריות היא התחזקות פעילות האונליין. טרמינל איקס, אתר הסחר המקוון שהקימה פוקס ושמצוי בשליטתה (60%), מציג הכנסות של כ-226 מיליון שקל - זינוק של 182% לעומת 2019. החברה הבת עברה לראשונה לרווח, הגם שמדובר ברווח סמלי של 2.5 מיליון שקל לפני מס. גם קסטרו מגלה כי פעילות המכירות המקוונות שלה גדלה משמעותית ב-2020, והסתכמה ב"למעלה מ-150 מיליון שקל" (כולל מע"מ).

 
  

התוצאות העקיפות של משבר הקורונה

מגמות נוספות שמאפיינות את הדוחות של קמעונאיות האופנה הן גם תוצאות עקיפות של השפעות משבר הקורונה - החל מהחל"ת והקושי לגייס עובדים, עבור במלאים שנצברו בשל הסגרים הארוכים וכלה בהתייקרות עלויות ההובלה של סחורות לישראל וחומרי הגלם.

הבהילות למכור סחורה הביאה את קמעונאיות האופנה להעניק הנחות אגרסיביות עם פתיחת החנויות בין הסגר השני לשלישי, במהלך הרבעון הרביעי. כך גם פוקס וגם קסטרו מגלות כי "גידול בשיעור ההנחות" (פוקס) ו"גידול בשיעור ההנחה הממוצעת בשל העמקת מבצעי המכירות" (קסטרו) שהן סיפקו עם פתיחת החנויות במהלך הרבעון הביאו לשחיקה ברווחיות הגולמית שלהן, בעיקר בתחום ההלבשה שמושפע מאוד מעונתיות.

גם סוגיית ערך המלאים שנשארו נוכחת בדוחות של קמעונאיות האופנה. בעוד שחלקן הצליחו להיפטר ממלאים באמצעות מתן ההנחות העמוקות, אחרות נדרשו לבצע מחיקות ערך מלאי בגין סחורה עונתית שלא תוכל לשוב ולהימכר בהמשך.

כך למשל, בנוגע לסוגיית המלאים מציינת קסטרו לגבי תחום ההלבשה, כי גידול בהפחתת ערך מלאי בהיקף של 8 מיליון שקל גרמה לכך ששיעור הרווחיות הגולמית שלה ברבעון הרביעי נשחקה לרמה של 52% (לעומת 56% ב-2019).

באופן דומה, גם בתחום פעילות אביזרי האופנה בישראל נדרשה קסטרו לבצע הפחת ערך מלאי של 7.4 מיליון שקל, מה ששחק את הרווחיות הגולמית שלה גם בתחום הפעילות הזה לרמה של כ-47% (לעומת כ-50% ב-2019). גם פוקס רשמה בגין השנה החולפת הפרשה בגין ירידת ערך מלאי בסך של 18.6 מיליון שקל - עלייה של כ-50% לעומת ירידת ערך המלאי שרשמה ב-2019.

גם עדיקה מגלה כי מתמודדת עם הצטברות של מלאי שהוזמן מראש לאור סגירת החנויות וצמצום שטח המכירה ברבעון הרביעי ומזהירה יש לכך "השפעה מהותית על יכולת גלגול המלאי של החברה", וכי "הדבר אף מוביל לעלויות לוגיסטיקה עודפות ואף עלול להשפיע על יכולת המכירה של החברה בטווח הקצר".

סגירה של חנויות ומותגים חלשים

השנה המטלטלת הביאה גם לדילול וסגירה של חנויות ומותגים חלשים יותר. גולף סגרה במהלך השנה החולפת כ-36 חנויות, מתוכן שמונה של המותג הבריטי טופשופ, שמהזיכיון שלו היא נפרדת לאחר שנמכר לקמעונאית האונליין הבריטית אסוס, ללא החנויות הפיזיות, ושבגינו רשמה הפרשה לירידת ערך השקעה של 10.5 מיליון שקל. גם פוקס סגרה או איחדה כעשר חנויות, מתוכן שש חנויות של המותגים של קבוצת אורבן, שבגינה ביצעה קבוצת פוקס הפחתות מצטברות בסך 16.7 מיליון שקל.

לצד כל אלה, קמעונאיות האופנה יידרשו להתמודד בשנה הקרובה גם עם השפעות של עליות מחיר בסחורות שהן מייבאות ובשינוע שלהן. כך מציינת קסטרו בדוחותיה, כי "לקראת סוף שנת 2020 נרשמה עלייה משמעותית במחירי חומרי הגלם, הצפויה לייקר את עלות המכר של הקבוצה, ככל שמגמה זו לא תתאזן".

בנוגע לשינויים בהוצאות מציינת פוקס, כי בעקבות התפרצות הקורונה חלו עיכובים גדולים בשינוע המלאים, בעיקר בתקופת הסגר הראשון, ולקראת סוף השנה חלה התייקרות משמעותית במחירי ההובלה הימית. זאת, בעקבות בעיית מחסור במכולות פנויות בשל עצירת פעילויות המסחר בעולם, אשר מעכבת את הפינוי והפריקה של המכולות בנמלים בכל העולם. מנגד מעריכה פוקס, כי ההשפעה של שער הדולר תביא להשפעה חיובית וירידה בהוצאות ותאזן את העלייה הזו.