כוכב התשואות: בית ההשקעות מור בוחן כניסה לתחום הפנסיה והנפקת חברת הגמל

בית ההשקעות מור סיכם את 2020 עם קיטון של 50% ברווח הנקי שהסתכם בכ-15 מיליון שקל, במידה רבה בשל מימון הצמיחה • אנליסט סיכם את 2020 עם רווח של 7 מיליון שקל

בנין הבורסה לניירות ערך ת"א / צילום: איל יצהר
בנין הבורסה לניירות ערך ת"א / צילום: איל יצהר

לאחר שבית ההשקעות מיטב דש הציג תוצאות חזקות ל-2020, המתחרים ממור ומאנליסט מציגים ירידה ברווח, תוך צמיחה בפעילותם, שנמשכת מעבר ל-2020 ועד כה ב-2021.

בצל הצמיחה הניכרת בתחום הגמל והכוונה להיכנס גם לתחום ניהול קרנות הפנסיה, בית ההשקעות מור שבניהול יוסי לוי ובנו אלי לוי, מסכם את 2020 עם רווח נקי של 14.8 מיליון שקל. מדובר בקיטון של כ-50% ברווח השנתי של בית ההשקעות, שקרה בצל גידול ניכר בהוצאות בית ההשקעות בשל הצמיחה הניכרת בכמה מתחומי הליבה ובהוצאות הנהלה וכלליות. בד בבד פרסום דוחות הודיעה בית ההשקעות על חלוקת דיבידנד בהיקף 3.8 מיליון שקל.

בית ההשקעות שבשליטת משפחת מאירוב ומשפחת לוי אף הצהיר כי הוא בוחן כניסה לתחום ניהול קרנות פנסיה, כשבמקביל בית ההשקעות מקווה לבצע הצפת ערך כפי שעשה המתחרה הגדול ביותר בשוק הגמל - אלטשטולר שחם - ולהנפיק לראשונה לציבור (IPO) את מניות החברה הבת מור גמל. נציין כי תחום הפנסיה הוא תחום החיסכון לטווח ארוך הצומח ביותר, ושבחודשים אלה הוא חווה קיטון בשחקנים הפעילים בו, דרך יציאת הלמן אלדובי מהשוק (כשהקרנות שלו נמכרו למיטב דש, במסגרת מיזוגו של הלמן אלדובי לתוך הפניקס) ובדרך למיזוג קרנות פסגות באלה של פסגות.

על פי מור, הכניסה לתחום הפנסיה עשויה לקרות עוד השנה, כאשר בית ההשקעות בוחן את "החלופות העומדות בקשר עם כניסה לתחום הפעילות" כגון "הקמה אל מול רכישה, חלופות תפעול, השתתפות במכרז 'קרן פנסיה ברירת מחדל'" ועוד. לפי שעה לא התקבלה החלטה בשני הנושאים הללו בחברה.

במקביל, בית ההשקעות מתכוון לתת משאבים ותשומת לב לחיזוק המיתוג שלו בקרב הציבור הרחב, כמו להרחיב את פעילותו בתיווך בני"ע זרים ובקרנות השקעה ומכשירים אלטרנטיביים. לצד אלה בית ההשקעות מתכוון לפתח את סוכנות הביטוח שלו ולהרחיב את היצע המוצרים הפנסיוניים שהוא משווק.

נכון לאמצע מרץ 2021 בית ההשקעות כבר מנהל נכסים בהיקף של כ-14.4 מיליארד שקל בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, לאחר שנה של צמיחה מואצת בתחומים אלה. לצד זאת גם היקף התיקים המנוהלים בבית ההשקעות צמחו בשנה החולפת, ועומדים כיום על כ-7.6 מיליארד שקל, בין היתר הודות לכספי מוסדיים חיצוניים ששיעור ההכנסות בהם נמוך בהרבה מהנהוג בשוק הפרטי. העסק המרכזי של בית ההשקעות הוא עדיין ניהול קרנות הנאמנות, הן בנכסים מנוהלים ובמיוחד כמקור הכנסות ורווחים, וזאת בין היתר משום שפעילות הגמל הצומחת דורשת מבית ההשקעות לתמוך תדיר בבית ההשקעות שמשלם עמלות גבוהות לסוכני ביטוח.

למעשה, תחום הברוקראז' למוסדיים של מור היה התחום השני בהיקף התרומה שלו להכנסות מור ב-2020, מעבר לגמל, שהכנסותיו צמחו משמעותית בין הרבעון השלישי ב-2020 לרבעון האחרון באותה שנה.

עוד נציין כי בשנה החולפת סבל מור מקיטון בתרומה לרווח מקרנות הנאמנות שבניהולו, בשל הפדיונות הערים שהיו בקרנות הללו בשיא משבר הקורונה. מנגד, תחום הגמל הוא תחום הפסדי, במידה רבה בגלל הצמיחה של בית ההשקעות בתחום זה, כאשר הוא גרע מרווחי בית ההשקעות כ-14 מיליון שקל לאחר שב-2019 דובר על תרומה שלילית של כ-9.4 מיליון שקל. אגב ההפסד במגזר זה קטן ברבעון הרביעי ב-2020 ביחס לרבעון המקביל ב-2019.

בית ההשקעות שבראשו עומד היו"ר מאיר גרידיש נסחר היום לפי שווי חברה של כ-920 מיליון שקל. בסוף 2020 ניהל בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל של כ-32.6 מיליארד שקל לעומת 24.9 מיליארד שקל בסוף 2019, כאשר ב-15 במרץ 2021 כבר דובר על סכום של 40.8 מיליון שקל. אגב, כיום פעילות בית ההשקעות מגוונת יותר מכפי שהייתה עד לפני זמן קצר, כאשר בחודשים האחרונים הוא עקף את בית ההשקעות הוותיק אנליסט במונחי נכסים מנוהלים בגמל ובהשתלמות.

דיבידנד של 18 מיליון שקל לאנליסט

עם זאת הגדילה המטאורית בנכסי הגמל של מור אינה מייצגת משהו מבחינת אנליסט, הגם ששני בתי ההשקעות סמוכים האחד לשני בדירוג מנהלי הגמל. אנליסט, שבניהולו של איציק שנידובסקי ושבשליטת שמואל לב ואהוד שילוני, הוא בית השקעות ותיק ואיתן והוא דיווח הערב כי סיכם את 2020 תוך הוא מחלק למנכ"ל ולאחרים מניות חסומות המהוות כ-0.3% ממניות החברה. בנוסף, בית ההשקעות הודיע על חלוקת דיבידנד בהיקף 18.1 מיליון שקל.

בשורה העליונה אנליסט חווה בשנה החולפת קיטון בהכנסותיו מתחום ניהול קרנות הנאמנות, בצל הפדיונות האדירים שנגרמו בשיא משבר הקורונה (ושנרגעו מאוד בהמשך 2020). מנגד, הכנסותיו מגמל והשתלמות גדלו, וקיזזו חלק מהירידה בהכנסות בקרנות הנאמנות, כאשר תיק הנוסטרו של בית ההשקעות הניב לו בסיכום השנתי רווח לפני מס של 3.2 מיליון שקל, לעומת כ-18.2 מיליון שקל בכל 2019. בבית ההשקעות ציינו כי נכון למועד פרסום הדו"ח, היקף תיק הנוסטרו של החברה מסתכם בכ-182 מיליון שקל. בשורה התחתונה בית ההשקעות רשם ב-2020 רווח נקי של 6.9 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח נקי של 23 מיליון שקל ב-2019 ורווח של 13 מיליון שקל ב-2018. 

לדברי מנכ"ל אנליסט שנידובסקי, "2020, שנת 'הקורונה' הייתה שנה יוצאת דופן בכל אספקט שהוא", כאשר "הרבעון הראשון של 2020 היה אחד הרבעונים הקשים שידעו שווקי ההון בארץ ובעולם, מאז המשבר הפיננסי הגדול בשנת 2008. ברבעון השני נרשמה התאוששות, והיא נמשכה גם ברבעון השלישי והרביעי של השנה".

נכון לאמצע מרץ 2021 מנהל אנליסט נכסים בהיקף כולל של כ-17 מיליארד שקל, לעומת כ-16.1 מיליארד שקל בסוף 2020. בסוף 2019 ניהל אנליסט נכסים בהיקף כולל של כ-16.6 מיליארד שקל.