כנפיים שבורות: השנה הקשה בתולדות אל על הסתיימה בהפסד של 531 מיליון דולר

את דוחותיה הכספיים של חברת התעופה ממשיכה ללוות הערת "עסק חי" שבה נכתב כי יכולתה לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה בקיומם של אירועים שאינם בשליטתה המלאה ואשר אינם ודאיים

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

דוחותיה הכספיים של אל על לסיכומה של שנת 2020 מעידים על עומק המשבר שבו היא נמצאת, גם תחת בעל השליטה החדש - אלי רוזנברג. בהשפעת משבר הקורונה, סגירת השמיים והשבתת פעילות התעופה במשך רוב ימי השנה החולפת, מסכמת אל על את השנה הקשה בתולדותיה עם הפסד עתק של 531 מיליון דולר. זאת לאחר שהכנסותיה השנתיות נחתכו ביותר מ-70% והסתכמו ב-623 מיליון דולר. ברבעון הרביעי של השנה הציגה אל על הפסד של כ-140 מיליון דולר, לאחר שהכנסותיה הרבעוניות צנחו כמעט ב-80% והסתכמו ב-112 מיליון דולר.

בסיום 2020 היה לאל על הון עצמי שלילי בסכום של כ-257 מיליון דולר. נוכח מצבה הפיננסי המאתגר, את דוחותיה הכספיים של אל על ממשיכה ללוות הערת "עסק חי" מצד רואי החשבון, שמציינים בין היתר כי יכולת החברה "לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה בקיומם של אירועים שאינם בשליטתה המלאה של החברה, ואשר אינם ודאיים והינם הכרחיים על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר".

לגבי תוכניותיה של אל על להמשך מציינים רואי החשבון, כי אלה כוללות "פעולות לצורך התאמת הוצאותיה התזרימיות לירידה המהותית בהכנסותיה וכן גיוס הון". עוד הם מוסיפים בעניין זה, כי אל על חתמה "על הסכם מימון עם המדינה בסך של כ-210 מיליון דולר, אשר בעיקרו מהווה הקדמה של רכישות כרטיסי טיסה עבור מערך אבטחת התעופה", וכי כניסתו לתוקף של ההסכם "מותנית בקיומם של מספר תנאים". הללו כוללים, בין היתר, יישום תוכנית התייעלות שנחתמה עם ועדי העובדים באל על והנפקת הון שבה יוזרמו לחברה עשרות מיליוני דולרים.

רואי החשבון מתייחסים בדוחות להשפעות משבר הקורונה, ומסבירים כי המציאות החדשה הובילה "לפגיעה מהותית בביקוש לטיסות ולירידה חדה בהיקף טיסות הנוסעים הסדירות של החברה". הנתונים שמציגה אל על בדוחות ממחישים זאת היטב - עם צלילה של כ-80% ויותר בחלק ניכר מהמדדים התפעוליים שלה, בהם קטעי הנוסע, קילומטרים מוטסים ושעות הטיסה. 

בסך הכול מחזיקה אל על 45 מטוסים, 27 בבעלותה ו-18 בחכירה. בסיומה של 2020 העסיקה החברה פחות מ-1,500 עובדים, לעומת כ-6,300 בסוף 2019, כאשר שאר העובדים נמצאים זה שנה בחל"ת ולקראת תוכנית התייעלות מסיבית, שבמסגרתה תיפרד אל על מכשליש מעובדיה. 

שווי השוק הנוכחי של אל על מתקרב ל-800 מיליון שקל, אחרי שבחודש ספטמבר האחרון גייסה החברה כ-500 מיליון שקל, במסגרת הנפקה שבה הפך רוזנברג לבעל השליטה בה, במקומם של בני הזוג תמי ודדי בורוביץ'.

נתונים נוספים מדוחות אל על הממחישים את המשבר בענף התעופה ניכרים מכלל הפעילות בנתב"ג בסיכום שנתי, שם תנועת הנוסעים ירדה ביותר מ-80% והסתכמה בכ-2.2 מיליון תיירים (נכנסים ויוצאים), לעומת יותר מ-12 מיליון תיירים ב-2019.

גם במבט קדימה, נוכח נתונים והערכות שמציגה אל על בנוגע לגורמים בענף התעופה העולמי, לא נראה כי פעילותה צפויה להתאושש בזמן הקרוב. בין היתר מציגה אל על הערכות בעולם התעופה, שלפיהן בשנה הנוכחית צפויה ירידה של כ-45% בהכנסות הענף בעולם ביחס להכנסות שנת 2019, וצפי שלפיו "החזרה לרמת הפעילות שהייתה בשוק התעופה בשנת 2019 תשוב בשנת 2024".

עוד נתונים שמציגה אל על המעידים על המצב המאתגר שאליו נקלעו יתר חברות התעופה בעולם נוכח מגפת הקורונה, כוללים הערכות שלפיהן חברות הענף צפויות להציג הפסד בהיקף של כ-118 מיליארד דולר בסיכומה של 2020, אחרי אובדן הכנסות שנתי בסכום של כ-510 מיליארד דולר.