הקינג מייקר החדש? מנסור עבאס משחרר רמז עבה לגבי עתיד הממשלה הבאה

יו"ר רע"ם מנסור עבאס הפך את מפלגתו ל"לשון מאזניים" • עבור הציבור הערבי הוא לא פוסל אף אחד, אבל יש לו דרישת סף ברורה: "ביטול מדיניות ההדרה והכרה בצורך בשילוב הנציגות הערבית בכל מוסדות השלטון"

מנסור עבאס / צילום: Reuters, Menachen Kahana
מנסור עבאס / צילום: Reuters, Menachen Kahana

עם תחילת השיחה איתו משרטט מנסור עבאס שני שרטוטים על דף הנייר שלפניו. האחד קו ישר, בצד ימין שלו הליכוד וכו' באמצע יש עתיד וכחול לבן ובשמאל מרצ והעבודה. ואיפה הערבים שאלתי? או, הנה התשובה. השרטוט השני הוא משולש, שקודקוד אחד מסמל את הימין הפוליטי, קודקוד שני את השמאל והקודקוד השלישי הוא הנציגות הערבית, או ליתר דיוק רע"ם ומנסור עבאס.

"כך אני רואה את הדברים, האזרחים הערבים בישראל לא נמצאים באמת במשחק הפוליטי מדיני הישראלי, אלא מחוץ לו, אנחנו לא בשמאל, ולא שפוטים של השמאל, ההזדהות עימו הייתה טעות גדולה לאורך השנים, והותירה אותנו לגמרי בחוץ", אומר עבאס. "הגישה שלי אומרת, אנחנו לא בכיס של אף אחד, אבל עבור הציבור הערבי גם לא פוסלים אף אחד, אף אחד. אין ספק שהצלחנו להניח על השולחן את השאלה המרכזית, מה תפקידה של הפוליטיקה הערבית בתוך המערכת הפוליטית הישראלית ומה תפקיד הפוליטיקאים הערבים בכנסת ובממשלה".

בראיון קודם עימו כאן בגלובס לפני בחירות ספטמבר 2019, שבו חשף לראשונה בתקשורת הישראלית את מגמותיו ואת הפרגמטיות שלו, אמר עוד שאם צריך, יישב עם בצלאל סמוטריץ', אז שר התחבורה, לדון על בעיות הכבישים והתשתיות החמורות בחברה הערבית. "שיחשוב מה שהוא רוצה, זה לא מעניין אותי, הוא שר התחבורה ותפקידו לתת שירות לכל אזרחי המדינה". ביום חמישי בבוקר פרסם סמוטריץ' הודעה השוללת מכל וכול שיתוף פוליטי עם רע"ם. עבאס: "לא מעניין אותי סמוטריץ' או מפלגות הלוויין. מעניין אותי המנהיגים השואפים להרכיב את הממשלה הבאה".

על הסקאלה בין קואליציה לאופוזיציה

הטלפון של מנסור עבאס נגיש, הוא עצמו עונה לצלצולים, וכך ענה מיום רביעי בבוקר לכמה שיחות משליחים, הן של ראש הממשלה בנימין נתניהו והן של יאיר לפיד הטוען לכתר, ולא רק הם. השיחות היו קצרות, עבאס אמר שהוא מחכה כמו כולם לתוצאות הסופיות, ולהתייעצויות עם חבריו להנהגת המפלגה, לרבות מועצת השורא, המועצה העליונה של רע"ם, והלשכה המדינית. אבל הוא מציב לכל הפונים אליו תנאי סף. "בפגישה הראשונה מול המנהיג הפוליטי שירצה את תמיכת רע"ם בממשלה שירצה להקים אדרוש את ההחלטה העקרונית והמהותית, על ביטולה של מדיניות ההדרה וההחרמה, וקבלת ההכרה והצורך בשילוב הנציגות הערבית בכל מוסדות השלטון. זה התנאי הבסיסי, שיצטרך לבוא עם יישום ריאלי, ואז נקבל את ההחלטה שלנו".

באיזה דרך תתמכו?
"בהתאם לתוצאות הסופיות, שלנו ושל כל השאר נבדוק היכן אנו ממוקמים ונתנהל בהתאם".

התוצאות מראות שאתם לשון מאזניים ויכולים להיות ההבדל בין ממשלה לבחירות חמישיות.
עבאס מהסס להגיד את המילה המפורשת ממשלה ומחפש מוצא. "רע"ם לא קבעה את הנוסחה הסופית, במשטר דמוקרטי יש אפשרות לקואליציה או לאופוזיציה אבל גם לתחנת ביניים, אנחנו מנסים לפתח מודל כזה של תחנת אמצע, ולא שוללים כל אופציה. לפי רמת ההסכמות אפשר להתקדם על הסקאלה הזו. מוקדם לדבר על תפקיד זה או אחר. רמת ההסכמות שתהיה עימנו תקבע היכן נמוקם. אי אפשר לדון בפרטים מה נקבל לפני שנקבל את קבלת העיקרון שרואים בנו שותפים אמיתיים כנציגי החברה הערבית".

ואת מי תעדיפו?
"רע"ם לא בכיס של השמאל או של הימין הישראלי, אין לי העדפה לשום צד - מי שיבוא לקראתנו ותהיה לו האפשרות להקמת ממשלה, נשקול לתמוך, אנחנו מאוד זהירים אחרי הניסיון הרע עם כחול לבן מעוניינים להיות חלק ממהלך מצליח ולא אחרת".

כאן הוא נותן רמז מובהק לנטייה ולו מסויימת לממשלה יציבה יותר, קרי עם הליכוד. הרמז הזה מתחזק לאור דבריו של אחד מתומכיו, ראש עריית נצרת עלי סאלם, שאמר ביום חמישי בראיון רדיופוני כי ברור שההעדפה היא לנתניהו שכן הוא הכי חזק והכי יציב. עבאס עצמו מזכיר את האכזבה מכחול לבן שקיבלה את התמיכה של המשותפת כולה והכזיבה.

 
  

"בבוא הזמן נעלה גם את הזכויות הלאומיות"

עבאס הוא האישיות הפרגמטית ביותר בפוליטיקה הערבית, לא תשמעו אותו בהתבטאויות מעוררות מחלוקת המקוממות את הציבור היהודי כמו חבריו בבל"ד ולא בהתקפות חריפות על ראש הממשלה או אישים מהימין כמו  יו"ר הרשימה המשותפת ויו"ר מפלגת חד"ש איימן עודה למשל. את הסיבה לכך אפשר למצוא בהיותו איש הזרם האסלאמי הווסטי (האמצעי) הנחשב מתון ופשרן יותר ועבאס עצמו מגדיר אותו ליברלי ודמוקרטי. את הראיה הטובה ביותר לכך ניתן למצוא במדיניותו המוצהרת לקידום נשים ברשימת רע"ם, שהביאה לבחירתה של אימאן יאסין ח'טיב למקום הרביעי ברשימה בבחירות הפנימיות ללא הזדקקות לשריון.

מנגד, עבאס ורע"ם מתנגדים לזכויות הקהילה הלהט"בית וזו אחת מהסיבות המרכזיות לפיצול מהמשותפת, לבד מסוגיית השיתוף עם גורמים פוליטיים בימין. קו השבר בנושא היה פרשת טחינת אל ארז, כשהחברה שבבעלות ג’וליה זהר תמכה באופן בפומבי בקהילה הלהט"בית כשתרמה להקמת קו סיוע וקשב ללהט"ב ערבים וערביות. לכך הצטרפה גם תמיכת מקצת חברי המשותפת בהצעת חוק לאיסור טיפולי המרה. השסע לא אוחה, במהלך פוליטי שיצר רעידת אדמה בחברה ערבית בישראל התנתק עבאס מהמשותפת, והעמדה הזו של רע"ם הייתה לדגל בקמפיין והעניקה לה תמיכה רבה בקלפיות החברה הערבית השמרנית.

אבל לדברי עבאס הסיבה העיקרית להצבעה לרע"ם היא קבלת הפרדיגמה החדשה של שימוש בקולם של האזרחים הערבים, והגברת השפעתם: "הצלחנו לשכנע את האזרחים הערבים שהם נכס אלקטורלי בעל כוח והשפעה וקולם של חברי הכנסת הערבים יכול להיות משמעותי".

ומה תגיד כעת לפוליטיקאים, לבנימין נתניהו, ליאיר לפיד כשישבו איתך?
"קודם כל שיישבו, שידברו עימנו ויתחייבו לכמה מהדרישות המהותיות ובראשן תוכנית מעשית, ישימה ועם גיבוי תקציבי מלא למאבק בפשע ובאלימות, זה בראש סדר העדיפויות שלנו, אבל זה רק חלק מהבעיות הקשות שיש לנו. נדרשת תוכנית מקיפה למאבק בעוני שפוגע קשה בהרבה חלקים של החברה הערבית. צריך טיפול מקיף בצעירים המובטלים, ובענייני תשתיות, נדרש פיתוח כלכלי הכולל אזורי תעשייה ומסחר, ותכנון עירוני שיאפשר בנייה חוקית".

ומה תשובתך לביקורת על השארת סוגיות כמו חוק הלאום בעדיפות נמוכה?
"לא זנחנו כלום. אם נצליח לעבור את המשוכה הראשונה בשאלת תפקידה של החברה הערבית בפוליטיקה הישראלית והלגיטימיות של החברה הערבית יינתן בכך תחילת המענה לסוגיות כמו חוק הלאום. בבוא הזמן נטפל בזה באופן ישיר כמובן ונעלה גם את סוגיות הזכויות הלאומיות שלנו".

"אי אפשר לטפל בבעיות שלנו בלעדינו"

בהקשר לתוכנית למיגור הפשע והאלימות, עבאס נטל חלק בדיונים של ועדת המנכ"לים שמונתה לטפל בסוגיה, והציג עקרונות משלו עבורה והיקף תקציבי של 2.5 מיליארד שקלים למשך חמש שנים. הוא התמקד בתוכניתו בחינוך, בתעסוקה לצעירים, בהכשרות מקצועיות ועוד. בממשלה קיבלו חלקית כמה מעקרונותיו, והתוכנית בעצם הוקפאה עד להקמת ממשלה חדשה. רק 150 מיליון שקל הוקצו, ברובם להקמת תחנות משטרה חדשות בישובים הערביים. לדבריו, את התוכנית הזו חייבים להפוך לאופרטיבית אבל רק בשילוב קבלת החלטות של נציגי החברה: "אי אפשר לטפל בבעיות שלנו בלעדינו, כמו התוכנית נגד הפשע ב2016 שנכשלה. זה לא רק תפקיד המשטרה, יש הרבה מעבר, חינוך, רווחה, סכסוכי קרקע, עוני, ועוד. אנחנו מכירים את גורמי העומק, ולא רק את הסימפטומים של המחלה".

עבאס אומר עוד כי רבה הנחיצות של תוכנית חומש ממשיכה לחברה הערבית, שצריכה להשתלב בתוכנית למיגור העוני. "ברור שצריכה יש תחומים שקודמו לאט מדי בתוכנית 922 ויש כאלה שבכלל לא היו בה. סוגיית התכנון והבניה חייבת לקבל עדיפות גבוהה במיוחד. חייב להיות שיתוף ולא רק בתכנון, גם במעקב אחר הישום, גם בשיתוף אנשי מקצוע מהחברה הערבית למשל בתכנון הערים".

סוגיית השילוב בקבלת ההחלטות היא חלק מהשילוב של החברה הערבית הוא אומר: "ייצוג הולם במשרדי הממשלה והחברות הממשלתיות, זו שאיפה פוליטית מרכזית שלי לשילוב החברה הערבית כולה. שירות המדינה הוא מפתח חשוב במיוחד לזה, וצריך לבטא את השילוב המתקדם מאוד בתחומים אחרים כמו הבריאות".

בסוגיות הכלכליות/חברתיות ימצא עבאס שותף בקרב הדרג המקצועי בממשלה, שכנו לכפר מראר, חסאן טואפרה, שמונה לאחרונה לתפקיד יו"ר הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית. בראיון ראשון בגלובס לפני כחודש הציג טואפרה את עקרונות תוכנית החומש הממשיכה לחברה הערבית, לאחר 922 המפורסמת שתוקפה הוארך עד לסוף השנה. טואפרה העריך באזנינו כי עוד 3 מיליארד שקל שהוקצו ל922 ייושמו בשנה הקרובה, ולתוכנית החדשה, יוקצו ככל הנראה כ-10 מיליארד שקלים לחמש שנים.

מנסור עבאס

יו"ר מפלגת רע"ם, ח"כ מאז אפריל 2019, ו סגן יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית ● בעוד חודש יהיה בן 47, תושב הכפר מראר בגליל, נשוי ואב לשלושה ● עבאס הוא רופא שיניים במקצועו , בוגר האוניברסיטה העברית, ובמקביל למד לימודי אסלאם אצל השייח' עבדאללה נימר דרוויש , שהיה מנהיג הפלג הדרומי הנחשב מתון בהרבה מהפלג הצפוני של השייח ראאד סלאח ● שימש מזכ"ל רע"ם משנת 2007 וב-2018 נבחר ליו"ר