הצוללת | פודקאסט

באירופה ביטלו את הפטור ממע"מ על קניות באתרים מחו"ל. למה בישראל הוא עדיין קיים?

הפטור ממע"מ על רכישות של עד 75 דולר באתרים מחו"ל נולד עם המחאה החברתית של קיץ 2011. האם הוא עדיין נחוץ בישראל? • והאם שר האוצר אביגדור ליברמן ילך בדרכם של משה כחלון וישראל כ"ץ לפניו וישאירו על כנו, או דווקא יחליט על ביטול? • האזינו

קניות ברשת / צילום: Shutterstock
קניות ברשת / צילום: Shutterstock

האם בקרוב לא נוכל יותר לקנות אונליין באתרים החביבים עלינו מחו"ל - עלי אקספרס, אסוס, נקסט ואחרים - ולקבל פטור מתשלום מע"מ (17%) בקניות של עד 75 דולר? ובמילים אחרות: האם שר האוצר החדש אביגדור ליברמן יבצע את הצעד שעמד גם לפתחם של שרי אוצר קודמים - משה כחלון וישראל כ"ץ - ויבטל את הפטור המדובר ממע"מ על קניות אונליין? לפי דברים שאמר בכנס הורביץ' לחברה וכלכלה ביום שלישי השבוע, ליברמן טרם החליט בעניין, ו"אנחנו נדון ונחליט ונוציא הודעה מסודרת".

הפטור הוא יוזמה של ועדת טרכטנברג לשינוי חברתי-כלכלי שהוקמה בעקבות המחאה החברתית של 2011 והקריאות נגד הממשלה לטפל ביוקר המחיה הישראלי. הרציונל היה ללחוץ על היצרנים המקומיים להוריד מחירים דרך קיומה של אלטרנטיבה אטרקטיבית של קניות אונליין באתרים מחו"ל, שלעתים הם זולים יותר ממילא. לפי נתוני הדואר, ב-2015-2020 חל גידול של 166% במשלוחים של חבילות לישראל, כאשר 90% מחבילות אלה הם של מוצרים בסכומים נמוכים מ-75 דולר.

מדוע שוקלים כעת בממשלה לבטל את הפטור? באוצר וברשות המסים מעוניינים בכך בעיקר כדי למלא את קופתה המדולדלת של המדינה, שכעת מצויה בגירעון של כ-150 מיליארד שקל. עלות הפטור ממע"מ נעה בין 1.5-2 מיליארד שקל בשנה. לכל אורך העשור האחרון תבעו ארגוני המעסיקים את ביטול הפטור, מהטעם שהוא מפלה לרעה את היצרנים הישראלים, בייחוד העסקים הקטנים שממילא נאבקים לשרוד.

פטור מוצדק או מפלה לרעה?

מה חושב מי שעמד בראש ועדת טרכטנברג, הכלכלן פרופ' מנואל טרכטנברג - כיום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי - על האפשרות שהפטור יבוטל? בשיחה עבור הפודקאסט "הצוללת של גלובס" אמר טרכטנברג: "אני מסופק מאוד מכך שליברמן יבטל את הפטור. ואם שוקלים לבטל, אז שיעשו מחקר מסודר בנושא שיבדוק עלות-תועלת. אם יגלו שהפטור לא מצדיק את המשך קיומו, ולכן הוא מבוטל - אני חותם על זה. זה לא נעשה עד היום".

טרכטנברג הודה כי הפטור מפלה לרעה את היצרנים הישראליים מול אלה הזרים, ולדבריו, "זה נכון שהפטור מפלה, ואני מתנגד לאפליה במיסוי. לעסקים הקטנים צריך לעזור באמצעים אחרים. כל עוד השוק הישראלי עדיין לא מספיק פתוח לעולם, צריך לטעמי להחזיק את הצינור הזה שמדרבן תחרות וקורא תיגר לכוחות השוק בארץ, שהם ריכוזיים".

אך יש גם טענות שמנגד. עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אומר כי "ב-2012 נתנו לציבור סוכרייה, וזו הייתה שגיאה איומה. אולי בזמנו זה היה מוצדק. אך כל מי שמבין בכלכלה יודע שמה שהיה מוצדק בתקופה מסוימת, עלול להפוך להרס בתקופה אחרת. עסקים נפגעים. מאוד מאוד נפגעים".

עו"ד רני שורץ, מומחה למכס ומע"מ ושותף במשרד ירון-אלדר פלר שורץ ושות', אומר כי אף שבאירופה הפטור ממע"מ על רכישות אונליין ביבוא אישי בוטל, "בארץ הפטור הזה, למרות שהוא מאוד אטרקטיבי לצרכן, יוצר אפליה והעדפה של ספקים מחו"ל, וככל שהזמינות של הזמנות מחו"ל גבוהה - כך הפגיעה בעסקים מקומיים גדלה". 

האם הפטור המדובר אכן חיוני, והאם ליברמן צפוי לבטל אותו או להשאירו על כנו? האזינו ל"הצוללת של גלובס" השבוע.