בישראל שוקלים, באירופה עושים: בוטל הפטור ממע"מ על קניות ברשת

האיחוד האירופי מבטל החל ממחר את הפטור ממע"מ שנהוג על מוצרים בשווי פחות מ־22 אירו • במקום תושק מערכת כללים חדשה לגביית מע"מ על מוצרים שנרכשים באינטרנט

חבילות של אמזון. מוצרים זולים במיוחד צפויים להתייקר / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss
חבילות של אמזון. מוצרים זולים במיוחד צפויים להתייקר / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss

בעוד שבישראל הביטול האפשרי של הפטור ממע"מ על רכישות מקוונות בסך של עד 75 דולר מעורר בימים האחרונים דיון פוליטי וכלכלי, האיחוד האירופי יבטל החל ממחר (ה') את הפטור שהיה נהוג בו עד כה על מוצרים בשווי פחות מ־22 אירו, וישיק מערכת כללים חדשה לגביית מע"מ על כל מוצר הנשלח בדואר ללקוחות קצה ביבשת מכל העולם.

מדובר ברפורמה מקיפה בתחום גביית המע"מ שנועדה להתמודד עם הסחר המקוון ההולך וגובר ביבשת, והיא צפויה להעלות מחירים של מוצרים זולים במיוחד, שהוזמנו עד כה מסין וממדינות אסיה, למשל, וערכם המוצהר היה פחות מ־22 אירו כגון כיסויי סמארטפונים, בגדים ומוצרי פלסטיק.

מעבר לגביית המס עצמו, גורמים באיחוד הבהירו שמערכת החוקים החדשה וביטול הפטור נועדו למנוע פרצות שאיפשרו לספקים בחו"ל לשלוח מוצרים יקרים תוך שימוש בהצהרות מס כוזבות בנוגע לערכם. "המטרה היא למנוע מגורמים המשתמשים באופן בלתי הוגן ובמרמה בהצהרות מע"מ לקבל יתרונות מסחריים", אמר אנדרה שוורץ, מנכ"ל איגוד הסחר הגרמני.

המוכרים יצטרכו נוכחות וירטואלית באיחוד

לרפורמה יש שני מרכיבים מרכזיים: ראשית, כל ספק שיהיה מעוניין למכור ללקוחות (C2B) באיחוד האירופי יצטרך החל ממחר (ה') לפתוח נוכחות וירטואלית באחת ממדינות האיחוד האירופי, שדרכה ינהל את הסחר ובה ישלם את המע"מ. שנית, הפלטפורמות המקוונות יהיו אלה שעליהן תוטל האחריות לתשלום המע"מ, מה שיגביר את המוטיבציה שלהן לפקח ולוודא שהן מסוגלות לגבות אותו מהספק. הן ייחשבו על ידי רשויות האיחוד כמי ש"נחשבות לספק" (Deemed Supplier).

פלטפורמות המכירות הדיגיטליות הגדולות - אמזון, איביי, עליבאבא ואחרות - יגבו את המע"מ לפי מקום רישום המוכר באיחוד האירופי, במה שאמור להניב הכנסות גדולות יותר למדינות האיחוד ו"ליצור מגרש משחקים שווה" לחברות אירופיות וחוץ־אירופיות.

כיום, למשל, מי שקונה בברלין דרך "אמזון" או "איביי" טלפון חכם מכל אחת מ־27 המדינות החברות באיחוד האירופי, אינו נדרש לשלם מע"מ נוסף; לעומת זאת, מי שמזמין ממדינה מחוץ לאיחוד האירופי (כולל בריטניה, שפרשה מהאיחוד האירופי) משלם לפי שיעור המע"מ הקבוע במדינת המגורים שלו. אם סכום המוצר היה נמוך מ־22 אירו, הייתה הרכישה פטורה ממע"מ. במסגרת הרפורמה החדשה יוסר הפטור, ופלטפורמות המכירה המקוונות יציגו את המחיר הסופי לצרכן.

מי שיזמין ישירות מהספק ללא שימוש בפלטפורמות המקוונות יכול לצפות כי החבילה תיפתח במכס, ויושתו עליה המסים המקומיים, ביחד עם דמי טיפול של החברה שדרכה נשלח המוצר. בגרמניה נעים דמי טיפול אלה בין חמישה ל־15 אירו למשלוח.

בפועל, דיווחו כלי התקשורת בגרמניה, במדינה יהיה עדיין פטור על מוצרים מתחת לשווי של 5 אירו, משום שהרשויות אינן מעוניינות לגבות מע"מ בסכום הנמוך מאירו (שיעור המע"מ בגרמניה על רוב המוצרים עומד על 19%). עדיין יהיה פטור ממע"מ אם המשלוח מוגדר כמתנה בין חברים או בני משפחה, ויהיה שירות מיוחד שיאפשר לשחרר במהירות משלוחים (אחרי תשלום מתאים), שערכם אינו עולה על 150 אירו.

הנציבות האירופית עובדת על הרפורמה הזו במשך תקופה ארוכה, ולדבריה היא נועדה להתאים את חוקי המע"מ לסחר המקוון ולסגור פרצות שהיו בחוק עד כה. הרפורמה היא חלק מהתאמה עולמית של חוקי המשחק מבחינת מס כחלק מהמעבר לסחר ולפעילות דיגיטלית, שאינה תלויה במיקום, כמו היוזמה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאומצה עד כה על ידי מדינות ה־7G ,למס חברות גלובלי מינימלי וחיוב חברות לשלם מס לפי היקף עסקים במדינה מסוימת, ולא רק במקום הרישום שלהן.