אמזון | פיצ'ר

לחץ גובר על אמזון מצד העובדים לאור ההצבעה על התאגדות באלבמה

עובדי החברה מתאגדים בארה"ב ובאירופה, סימן לכך שהמאבקים שענקית המסחר מנהלת בסוגיית העסקת עובדים צפויים להימשך

אמזון/ צילום:   Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
אמזון/ צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עובדי מחסן של אמזון באלבמה מצביעים החודש על התאגדות. בלי קשר לתוצאה, עצם קיום ההצבעה מדגים את הלחץ המופעל על ענקית המסחר האינטרנטי לשנות את תנאי ההעסקה שלה.

בינתיים הפעולות האלו לא הגיעו עד כדי דחיפה רשמית להתאגדות, אבל הן כוללות מאות עובדים של החברה ומראים איך תנאי ההעסקה במחסנים של אמזון נמצאים יותר ויותר באור הזרקורים. הנשיא ג'ו ביידן ודמויות בולטות אחרות הביעו את דעתם על ההצבעה בעיר בסמר באלבמה בקרב המחסנאים של החברה. אלפי קולות כבר נשלחו בהצבעה שנערכה מרחוק, ותסתיים ב־29 במרץ.

אף אחד מ־800 אלף העובדים של אמזון בארה"ב אינו חבר באיגוד עובדים. הצבעה על הקמת האיגוד באלבמה עשויה לתת לעובדים כוח רב יותר לשאת ולתת עם החברה על תחומים כגון שכר והטבות.

בינתיים, עובדים שעתיים של אמזון אוספים חתימות לעצומה, דנים בשביתות אפשריות ומתייעצים עם איגודי עובדים לגבי דרישות אפשריות. הקבוצות האלה מבקשות לשנות את מדיניות החברה לגבי הקצב שבו יש לארוז חבילות, זמן הפסקות במשמרות ולוחות הזמנים שלהן, כולם גורמים היכולים להפוך את אמזון למקום קשה לעבודה מבחינה גופנית, כך אומרים עובדים, ועל נושאי מפתח הקשורים בצמיחת החברה ומטרתה להאיץ את זמני משלוח החבילות.

"זה יהיה ניצחון עבורנו, ויביא מומנטום לאחרים", אמרה בריאיון ג'ניפר בייטס, אחת העובדות המארגנות בבסמר. "זה יצית את האש".

דוברת של אמזון אמרה שהחברה "כבר מציעה מה שמבקשים האיגודים עבור העובדים: שכר מוביל בתעשייה, הטבות מקיפות והזדמנויות לפיתוח הקריירה".

אקטיביזם מצד העובדים בחברות טכנולוגיה גדולות

אקטיביזם מצד העובדים עולה בכמה חברות טכנולוגיה גדולות. פעולות מאורגנות של עובדי טכנולוגיה בארה"ב התרבו כמעט פי שלושה מ־2018 ל־2019 ליותר מ־100, כך נמסר מחברת הייעוץ למדיניות ציבורית Access Partnership. הפעילות נמשכה בשנת 2020 ובמקרה של אמזון התרחבה עוד יותר כשמגפת הקורונה מקדה את תשומת הלב בתנאי ההעסקה של עובדים חיוניים.

קבוצה של עובדי גוגל התאגדה בינואר על מנת לבטא ביקורת על החברה בלי להיות צפויה לענישה, כך אמרו חברי הקבוצה. באותו זמן, כמה עובדים בטוויטר התארגנו ודרשו שהחברה המפעילה רשת חברתית תשעה את חשבונו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בחברת Uber, נהגים רבים ברחבי ארה"ב כבר מבקשים זמן רב מעמד של עובדים והטבות.

אמזון, שלא כמו חברות טכנולוגיה גדולות אחרות, מעסיקה מאות אלפי עובדים שעתיים שהעבודה היומיומית שלהם שונה מזו של מהנדסי התוכנה, אנשי הכספים והלוגיסטיקה. החברה, שהכניסה 386.1 מיליארד דולר במכירות בשנה שעברה ונהנתה מקפיצה של כ־76% במחיר מניותיה, העסיקה יותר מ־500 אלף עובדים במהלך השנה על מנת להתמודד עם הגידול בביקוש לאור המגפה.

בתוך הצמיחה הזו, עובדי אמזון ביקשו תנאי העסקה טובים יותר במהלך המגפה ובערים כמו ניו יורק ודטרויט הפגינו מספר פעמים ועזבו את מקום העבודה באמצע היום. אמזון מיהרה לשפר את התנאים ולהפחית את היעדרויות העובדים שהפכו את המשלוח של סחורות חיוניות בזמן למורכב יותר.

החברה הגדילה את מלאי הציוד המגן במתקנים שלה ואת נהלי הניקיון, והיא גם מבצעת בדיקות קורונה לעובדים. היא גם העלתה את השכר באופן זמני והטמיעה נהלי ריחוק חברתי במחסנים. אמזון גילתה לקראת סוף שנה שעברה שיותר מ־19 אלף מעובדיה נמצאו חיוביים בבדיקות קורונה.

החברה גם נתנה שכר על חופשה לכל העובדים במשרה חלקית, משהו שמחסנאים ברחבי המדינה, כולל בשיקגו, כבר מבקשים מאז 2019.

לפני כן, לחץ מבחוץ גרם לאמזון לשנות את המדיניות שלה. החברה העלתה את שכר המינימום ל־15 דולר ב־2018 לאחר שאישים פוליטיים מתחו ביקורת על השכר השעתי הנמוך ששילמה.

"עובדים יכולים להמשיך לבקש בקשות מאמזון", אמרה רבקה גיבן, פרופסורית לענייני עבודה באוניברסיטת רוטגרס. "חלקן יהיו מאמצים להתאגדות עובדים, ולאחרות יהיו צורות אחרות".

גם העובדים באירופה מתעוררים

במקביל להצבעה באלבמה, ניסיונות רשמיים להתאגד תופסים תאוצה. באירופה, שם ייצוג על ידי איגוד עובדים הוא נפוץ יותר, עובדי שילוח ומחסנאים של אמזון שבתו באיטליה ביום שני בהפגנה על תנאי ההעסקה. באיווה, בין 400 ל־500 עובדים לשעבר ונוכחיים של אמזון הקשורים לשניים ממחסני החברה היו בקשר עם נציגים של האחווה הבינלאומית של קבוצות, כך אמר רנדי קורגן, מנהל לענייני אמזון באחווה.

מאז תחילת המגפה, עובדים היו בקשר רציף יותר עם האיגוד וביקשו הדרכה לגבי הדרכים להתארגן, כולל נושא השביתות, כך אמרו בכירים באיגודים. העובדים כעת שוקלים כמה דרכי פעולה אפשריות, אמרו הבכירים. עובדי מחסן באמזון לרוב צריכים לארוז מאות פריטים בשעה בזמן שהם מנוטרים מקרוב על ידי החברה.

"באופן כללי יכולות להיות צורות רבות להתאגדות עובדים", אמר איאן גולד, מנהל אחוות הקבוצות לענייני מחקר אסטרטגי וקמפיינים.

מחוץ לשיקגו, קבוצה של עובדי מחסן במרכז שילוח הנמצא בדרום מערב העיר פתחו עצומה לאחר שהחברה אמרה לעובדים בינואר שהיא סוגרת את המחסן. לעובדים נאמר שיוכלו לבחור משרות במחסנים אחרים באזור, אבל התפקיד היחיד הפנוי היה משמרות לילה של 10 שעות, כך אמר טד מין, עובד ואחד המארגנים של קבוצה המכנה את עצמה עובדי אמזון מאוחדים בשיקגו.

העצומה, המבקשת הסדרים לעובדים היכולים לעבוד רק חלק מהמשמרת כגון הורים לילדים, השיגה מאות חתימות של עובדי החברה, אמר מין. הוא הוסיף שהקבוצה לא ביקשה ייצוג מאחד האיגודים הגדולים כי בעבר הצליחה לשנות את תנאי ההעסקה במקום העבודה ללא התערבות של צד שלישי.

"כל דבר הקשור אלינו מובל על ידי העובדים עצמם ב־100%", אמר מין.

הדוברת של אמזון אמרה שהחברה נותנת לעובדים בשיקגו יותר מאפשרות אחת למשמרת, "ואנו יושבים עם כל אחד מהם באופן ישיר לגבי שעות ההעסקה המתאימות להם ביותר".

בבסמר, העובדים התחילו להתארגן בקיץ, וביקשו לשנות מדיניות במחסן הקשורה להפסקות במשמרות ולניטור העובדים ע"י החברה, כמו גם לנושאים אחרים.

חלק מהעובדים אמרו שאינם מאמינים שייצוג איגודי יצליח לשפר את תנאי ההעסקה שלהם באופן משמעותי. אחרים רואים ניצחון בכך שהרוח הזו תצא מגבולות אלבמה ותדרבן עובדי אמזון ברחבי ארה"ב לצאת לפעולה ואולי לשנות באופן יסודי וכוללני את מדיניות ההעסקה של התאגיד.

דוברת איגוד החנויות, הקמעונאים וחנויות כלי הבית צ'לסי קונור, ארגון העובדים שצפוי לייצג את מחסנאי העיר בסמר אם יחליטו להתאגד, אמרה שהאיגוד היה בקשר עם יותר מ-1,000 עובדים ברחבי אלבמה ושמע מהם על שאיפתם להתאגד.

ההצבעה של עובדי אמזון באלבמה מסוקרת כמעט ברמה של מירוץ פוליטי חשוב, וכמה פוליטיקאים וידוענים אמרו את דעתם על הנושא. בפברואר, הנשיא ביידן אמר שההצבעה היא "החלטה חיונית וחשובה". את הדברים אמר בסרטון שפורסם בחשבון היוטיוב הרשמי של הבית הלבן. הסנאטור הרפובליקאי מרקו רוביו מפלורידה גם הוא הביע תמיכה פומבית בעובדים.

ההצבעה משכה עניין גם מצד מנהיגים דמוקרטים כמו סטייסי אברמס, שחקני פוטבול של ה־NFL והשחקנים טינה פיי ודני גלובר, שביקרו בבסמר בחודש שעבר. משלחת דמוקרטית מהקונגרס הגיעה החודש לעיר וחבריה נפגשו עם עובדים במחסן ועם יוזמי ההחלטה לערוך הצבעה על התאגדות.

אמזון סירבה להגיב לדבריו של הנשיא. דוברת של החברה הגיבה לדבריו של רוביו והצביעה על כך שהשכר ההתחלתי בחברה הוא 15 דולר לשעה, ועל הטבות אחרות.