בחירות 2021 | טור סופ"ש

הרומן של נתניהו עם החברה הערבית והאם ימנעו בחירות נוספות

במערכת הבחירות הזאת, נתניהו חיבק את החברה הערבית חזק במיוחד, והוא ממש לא הסתפק בזה: הפקחים של הליכוד חזרו לכפרים • האם הקולות החסרים לגוש הימין הם תוצאה של כשל טכני? • וכיצד תימנע מערכת בחירות חמישית ברצף

בנימין נתניהו עם מצביעים מהחברה הערבית. חיבק כל כך חזק שהשטח נרדם / צילום: תמונה פרטית
בנימין נתניהו עם מצביעים מהחברה הערבית. חיבק כל כך חזק שהשטח נרדם / צילום: תמונה פרטית

את עמודי החדשות בבחירות שטפו ידיעות על החיזור של נתניהו אחרי מצביעי המגזר הערבי. זה התחיל בחיבוק של נתניהו ליו"ר רע"ם מנסור עבאס, שהוביל לפיצול הרשימה המשותפת, נמשך בביקור של ראש הממשלה בכפרים ערביים, שם הוא נצפה שותה קפה ומבקש להצביע ל"אבו יאיר" ונגמר בשאלה המוזרה שצפה השבוע: האם הימין יסתמך על המלצת עבאס כדי להרכיב ממשלה?

בניגוד לבחירות 2015, אז קרא נתניהו למצביעים להזדרז ולהצביע כי "הערבים נוהרים" ו-2019 ב', אז הזהיר כי "הערבים מזייפים" וניסה להעביר חוק להצבת מצלמות בקלפיות, שתי פעולות שהגבירו את המוטיבציה להצביע במגזר הערבי למשותפת, הפעם נתניהו חיבק את החברה הערבית כל כך חזק, פיצל את הרשימה האחת שייצגה אותה והרדים את השטח הלכה למעשה. אבל הוא לא הסתפק בזה, מתחת לפני השטח הפעיל הליכוד גם במערכת הבחירות הזו את מנגנון הפיקוח המוגבר במגזר כדי למנוע זיופים.

בניגוד לפעמים קודמות, אז הפעילות הייתה גלויה לכל (וגם גרמה לתסיסה פוליטית), מההרשמה ועד לכנסי ההדרכה הגדולים לחברי הקלפי שנשלחו לכפרים, הפעם נשארה הפעילות מתחת לרדאר. ככה מעל לפני השטח נתניהו חיבק וחיזר והבטיח ומתחת לפני השטח הפעיל הליכוד את המנגנון באמצעות חברת "קייזלר אסטרטגיה", שעושה את זה עבור המפלגה מערכת בחירות חמישית ברציפות.

1,950 חברי ועדה מטעם הליכוד נשלחו במסגרת המבצע הנוכחי לאייש קלפיות במגזר הערבי, בדואי והדרוזי, בעיר ובכפר. כמעט פי שניים מפעמים קודמות בגלל הרחבת המבצע, אך גם בגלל הוספת הקלפיות בקורונה. גיוס העובדים נעשה גם הוא מפה לאוזן, לא גיוס המונים במכינות כמו במערכות קודמות. במסגרת ההדרכות, שנשמרו הפעם בשקט ונעשו בקבוצות של עד חמישה אנשים, התבקשו המשגיחים המיועדים ללמוד את לשון החוק, תפקידם בקלפי וגם כיצד לעצור זיופים ולדווח עליהם.

ההדרכה, שמועברת בזום מנומנם יחסית בשעת הבוקר, היא מעין מבחן שיקבע האם ה"פקח" המיועד אכן יישלח לקלפי ביום הבחירות. כשהמדריך מקבל תשובות לשביעות רצונו הוא מדגיש בפניהם, "אתם לא עוזבים את הקלפי לשום דבר - לא תפילות ולא אוכל. רק לשירותים ולחזור בזריזות... אנחנו לא יושבים כמו עציצים, חותרים לפעילות. לסמן בטופס, כל דבר שאנחנו יכולים מתוקף סמכותנו. כי ככה אנחנו מבטיחים שההליך הדמוקרטי הזה הולך בצורה נכונה וחלקה".

אגב, חברי ועדות הקלפי חזרו גם הפעם לליכוד עם דיווחים על זיופים, אם כי לא בהיקפים גדולים. אחד מחברי הוועדה שנשלח לכפר עראבה סיפר לגלובס כי הגיע לקלפי אדם שמחלק תעודות זהות לאנשים שנכנסו להצביע, כמו גם מצביעים שנכנסו להצביע יותר מפעם אחת. בדיר חנא דיווח חבר ועדה כי אישה צעירה נכנסה להצביע עבור אישה מבוגרת שרק נכחה בתוך החדר, אך כלל לא נכנסה אל מאחורי הפרגוד. חבר ועדה אחר שביקש להצביע לליכוד, גילה מאחורי הפרגוד שאין בכלל פתקי "מחל" בקלפי שבו עבד.

כחלק משיתוף הפעולה בתוך גוש הימין קיבל הליכוד לרשותו קלפיות מהציונות הדתית ויהדות התורה במגזר הערבי, ובתמורה "נתן" קלפיות במגזר היהודי. כך למעשה הבטיחו בליכוד כיסוי מלא לכל הקלפיות במגזר הערבי, לראשונה מאז המבצע הזה יצא לדרך בבחירות לכנסת ה-20. וכך, בזמן שהרומן עם עבאס מלבלב כלפי חוץ, המשיכה מפלגת הליכוד לפעול בכל הכוח בתוך המגזר.

מבחינת הנתונים היבשים - נראה שאכן נוכחות של חברי ועדת קלפי חיצוניים הקטינה או סיכלה את הזיופים במגזר הערבי. הדיווחים של חברי הוועדה שנשלחו אל הקלפיות במגזר פחתו ממערכת בחירות אחת לשנייה. בנוסף, הקמפיין שהפעיל הליכוד לקראת הבחירות לכנסת ה-22 סביב הזיופים במגזר הערבי, הוביל את ועדת הבחירות המרכזית להציב מטעמם יותר פקחים עם מצלמות בבחירות האלו וכן שני מזכירי קלפיות במקומות שבהם דווח על זיופים בהיקפים גבוהים בכל המגזרים.

כל זה מוביל לנקודה שבה נמצאת המערכת הפוליטית היום: לליכוד אמנם חסר מנדט כדי להרכיב ממשלה, אך הרשימה המשותפת שהצטמקה היא כבר לא כוח גדול דיו כדי לבלום את נתניהו מלנסות להרכיב אחת כזו. וזה בזמן שעבאס מקפיד להזכיר לכל המפלגות על המגרש שיהיה מוכן לשתף פעולה עם הימין או השמאל ובתנאי שדרישותיו ייענו - דבר שלא יצא מפיו של אף מנהיג מפלגה ערבי בישראל מעולם.

באג בהמרצה: הכשל הטכני שלקח מנדט מהליכוד

האם המנדט החסר לגוש הימין הוא תוצאה של כשל טכני? בכירים במטה הליכוד טענו בסוף השבוע כי נפילת התוכנה לאיתור מצביעים, שבה השתמשו לראשונה בבחירות האלו, כבר בבוקר יום הבחירות היא שגרמה לכך שאנשי השטח של המפלגה לא הוציאו מספיק אנשים להצביע. בליכוד משתמשים במערכות הבחירות האחרונות באפליקציית ה"אלקטור" למעקב אחרי מצביעים פוטנציאלים שמימשו את זכות ההצבעה שלהם וכאלה שעוד ניתן וצריך להוציא מהבית. לפי נתוני ההצבעה של המפלגה, זכתה האפליקציה להצלחה בהוצאת עוד עשרות אלפי מצביעים.

אולם הפעם, בכירים במפלגה החליטו שהאפליקציה בסכנת פריצה וביקשו להכניס תוכנה נוספת לשימוש המדווחים מהקלפיות. התוכנה החדשה נפלה ברגע האמת והשאירה את הליכוד "עיוור" בשטח. ולא רק את הליכוד, אלא גם את הציונות הדתית ויהדות התורה, שהסתמכו על התוכנה החדשה בהמלצתו של מרכז הקלפיות בליכוד, ח"כ קרעי. האחרון ביקש שמפלגות הגוש יוכלו לפעול במשותף על אותו מאגר מידע כדי להוציא כמה שיותר בוחרים להצביע. הוא גם גייס בוגרת 8200 שפיתחה עבורו אפליקציית גיבוי למקומות שבהם אין אינטרנט, מבוססת הודעות טקסט.

בבוקר יום הבחירות כשנשמעו צעקות במטה הליכוד כאשר התוכנה החדשה, זו שהונחתה מלמעלה למטה, קרסה וגם האלקטור לא הצליחה לחפות על המחסור בנתונים - התחילו לחפש את האשם, קרעי נקלע לאש הצולבת כמי שבפועל הציע גם למפלגות הגוש להשתמש בתוכנה החדשה. בסופו של דבר כשהתוכנות החדשניות קרסו, היה זה גוגל דוקס שהציל חלקית את המצב. את האשם בהחסרת המנדט מהגוש - עדיין מחפשים שם.

איך יימנעו בחירות חמישיות אם אין תוכניות בנות ביצוע

בזמן שקולות האמת נספרים וערפל הקלפיות מתפזר, יו"ר יש עתיד מנסה לפחות להשוות את מספר הממליצים עליו מול הנשיא להרכבת ממשלה לזה של נתניהו. בימים הקרובים יערוך לפיד פגישות עם ראשי המפלגות בגוש "רק לא ביבי", שבינתיים מצא לעצמו שם קצת יותר קצר - "גוש השינוי", ויבקש מהם להמליץ עליו להרכיב ממשלה.

במקביל, בכירים במערכת הפוליטית שמחזיקים בידם את המפתחות להרכבת ממשלה בישראל, אומרים בסוף השבוע באופן ודאי ש"לא יהיו בחירות חמישיות". כשמנסים לרדת איתם לפרטים כמן איך פותרים את הפלונטר הפוליטי, הם סוכרים את פיהם, מה שעשוי ללמד שהכוונות הטובות לא מגובות בתוכניות בנות ביצוע.