תעלת סואץ | פיצ'ר

ניצנים של אופטימיות בתעלת סואץ: ספינת הענק החלה לצוף

ספינת הענק נתקעה בתעלה ביום שלישי וגורמת לפקק ענק ונזקים במיליארדי דולרים ליום • הלילה החלו מאמצי החילוץ לשאת פרי, ולראשונה הספינה החלה לצוף, אולם הפקק בתעלה טרם שוחרר

ספינת האבר גיבן תקועה בסואץ / צילום: Reuters, Suez Canal Authority
ספינת האבר גיבן תקועה בסואץ / צילום: Reuters, Suez Canal Authority

"אבר גיבן" (Ever Given) - הספינה התקועה בתעלת סואץ החלה לראשונה לצוף. הספינה עדיין בשטח ופקק הענק בתעלה עדיין קיים אבל מדובר בחדשות טובות לאחר כמעט שבוע של מאמצי חילוץ. פריצה הדרך אירעה הלילה (ב'), לאחר פינוי של עשרות אלפי מ"ק של חול בסביבתה והודות לגאות.

הספינה הנושאת את דגל פנמה ומופעלת על ידי חברה טאיוונית נחשבת לאחת מאוניות הסחר הגדולות בעולם. משקלה נאמד ב-224 טון ואורכה כמעט כמו זה של בניין האמפייר סטייט בניו יורק. הספינה תקועה בתעלה החל מיום שלישי בבוקר. למעקב אחר מצבה של הספינה, ניתן להתעדכן כאן.

האבר גיבן תקועה בתעלת סואץ / צילום: Reuters, Maxar Technologies
 האבר גיבן תקועה בתעלת סואץ / צילום: Reuters, Maxar Technologies

איך זה קרה?

במקור הוערך כי מה שהוביל לכך הן רוחות קיצוניות וסופות חול שגרמו ליכולת ניווט לקויה אולם ביממה האחרונה העריכו ברשות תעלת סואץ, שייתכן כי טעות אנוש או תקלה טכנית הן שגרמו לספינה להיתקע ולחסום את התעלה. כך או כך, הספינה ניצבת כעת בשני קצותיה של התעלה הצרה ובעצם חוסמת אותה אלכסונית.

מה הנזקים?

תעלת סואץ המפרידה בין אפריקה לאירופה היא אחד ממסלולי הסחר העמוסים ביותר בעולם כאשר 12% מכלל הסחר העולמי עובר בה.

עלות של כל שעת חסימה בתעלה מוערכת ב-400 מיליון דולר, כלומר נזק של למעלה מ-9 מיליארד דולר בכל יום שב התעלה חסומה למעבר סחורות. בתעלה עוברים בעיקר מוצרי אנרגיה כמו גז טבעי נוזלי, נפט גולמי ונפט מזוקק וכן מוצרי צריכה כמו בגדים, רהיטים, חלקי חילוף לרכב ועוד.

בימים שחלפו מאז נתקעה הספינה הנזקים כבר החלו להיערם, מעבר לפקק שנוצר בתעלה ולעלייה במחירי הנפט, הפקק בתעלה צפויה לפגוע באספקת סחורות שונות ולשבש למשך את אספקת הקפה הנמס לאירופה ואפילו את הגעת מוצרי איקאה לחנויות, כך על פי דיווח של החברה.

בנוסף, כחלק מהפקק הענק שנגרם בתעלה נתקעו גם ספינות ובהן בעלי חיים שונים שכעת מצויים בסכנה.

איך אפשר לחלץ את הספינה?

בימים האחרונים מתנהלים מאמצי חילוץ ממושכים שמתפרסים לאורך כל שעות היממה בהתאם לתנאי הרוח ולגאות. המאמצים מתמקדים בפינוי אלפי מ"ק של חול מסביב לספינה בתקווה שהדבר יאפשר לחלץ אותה בסופה של דבר. ואכן, הלילה לראשונה המאמצים החלו לשאת פרי וכרגע השאלה המשמעותית היא מתי הספינה תחולץ סופית והפקק בתעלה ייפתח.

האם ואיך ישראל משתלבת בסיפור?

האירוע עשוי להאיץ משמעותית מהלכים אסטרטגיים בינלאומיים שכוללים גם את ישראל ובמרכזם חיבור בין הים האדום לים התיכון באופן שיאפשר לעקוף את תעלת סואץ. בתחום זה יש שלוש יוזמות עיקריות:

הקמת קו נפט אילת אשקלון שיתחבר למפרץ בדרום ולים התיכון במערב, הקמת קו רכבת מנמל חיפה לדובאי דרך ירדן וסעודיה, וקו רכבת מהיר אשדוד - אילת.

במקביל מדווחים גורמים בענף הספנות והלוגיסטיקה על גישושים של חברות בין לאומיות לגבי אפשרות להעביר סחורות שנמצאות על אוניות שתקועות באזור המפרץ הפרסי. מדובר במעבר מאנויה לאוניה עם חיבור יבשתי באמצעות משאיות בין נמל אילת לנמל אשדוד.