תעלת סואץ | פיצ'ר

בימים רגילים: כך מתנהלת חציית תעלת סואץ שמניבה מיליארדי דולרים למצרים

קשה להמעיט בחשיבות של התעלה לכלכלה המצרית: ההכנסות הישירות של הרשות המועברות לממשלה עומדות על 5 מיליארד דולר בשנה, ולפי הערכות ישנה תעשייה נרחבת הרבה יותר המבוססת על קיומה של תעלת סואץ, שעברה הרחבה והשבחה משמעותית בעידן א־סיסי

תעלת סואץ התמלאה בכלי שיט מאז יום שלישי שעבר / צילום: רויטרס, MOHAMED ABD EL GHANY
תעלת סואץ התמלאה בכלי שיט מאז יום שלישי שעבר / צילום: רויטרס, MOHAMED ABD EL GHANY

למרות האשמות כלפי צוותים הודים וקפטנים זרים, מי שהייתה אחראית בסופו של דבר לתקיעת ספינת הענק "אבר גיבן" ("Ever Given") בתעלת סואץ, ששיתקה חלק מתנועה הספנות העולמית בימים האחרונים - הייתה רשות תעלת סואץ (SCA). הרשות היא גוף ממשלתי מצרי, המנהל את הנעשה בתעלה מאז שהולאמה בשנות החמישים. בראש הרשות עומד מפקד חיל הים המצרי לשעבר, האדמירל אוסמה רביע, והיא מחייבת כל ספינה שעוברת בתעלה הצרה להעלות על סיפונה נווט או נווטים שאחראים למנוע תקלות מסוג אלו שהתרחשו. לעתים הרשות מספקת בתשלום נוסף ליווי על ידי ספינת גרר.

ספינת הענק חולצה מהתעלה: כך ישראל יכולה להפוך למרוויחה הגדולה מהפרשה

ה־SCA דורשת תשלום שנע בין עשרות אלפי דולרים למאות אלפי דולרים לכל כלי שיט, שמעוניין לעבור את התעלה, לפי גודלו. בהתחשב בכך, היא גם מחייבת העלאת נווט או שניים בעלות נוספת, של בערך 10,000 דולר. כך מקובל גם במקומות אחרים בעולם, כמו תעלת פנמה. בתעלה עוברות כ־50 ספינות בממוצע ביום, כולל מכליות דלק, אוניות מכולה, ספינות נוסעים, אוניות הנושאות כלי רכב מהמזרח ועוד.

קשה להמעיט בחשיבות של התעלה לכלכלה המצרית. ההכנסות הישירות של הרשות המועברות לממשלה עומדות על 5 מיליארד דולר בשנה, ולפי הערכות ישנה תעשייה נרחבת הרבה יותר המבוססת על קיומה של תעלת סואץ, שעברה הרחבה והשבחה משמעותית בעידן א־סיסי. המנהיג המצרי השקיע כשמונה מיליארד דולר בהעמקת והרחבה באורך של 37 קילומטר מהתעלה, והילל את התעלה כ"עורק השגשוג" של מצרים.

אחרי שהנווטים עולים לסיפון האוניות הנמצאות בפתח התעלה, הם אחראים לקשר עם 14 תחנות החוף הפזורות לאורכה, עם ספינות הגרר המוצמדות לאוניות במקרה הצורך. בימים האחרונים, על רקע פרשת אוניית המכולות "אבר גיבן", תיארו בתקשורת קפטנים של ספינות כיצד הנווטים המדוברים עסוקים יותר בזלילה ובבקשת סיגריות במהלך השעות הרבות שהם על הסיפון (13 שעות בממוצע), וכיצד הם סומכים פחות על המכשירים והטכנולוגיה המתקדמת ויותר על מה שהם רואים בעיניים. אחד מהם סיפר ל"גרדיאן" כי האזור נקרא בפיהם "תעלת מרלבורו" על שם מותג הסיגריות המבוקש ביותר.

בימים האחרונים נמצאה הרשות ומצרים כולה גם בקרב על תדמיתה. לעדויות הקפטנים לשעבר הצטרפו גם עדויות של נשים שהתלוננו על הצקות מצד הנווטים המצרים, והעולם כולו הסתכל על חרטום הספינה שהתחפר בגדה החולית, בחן את הטרקטור הבודד שנשלח בתחילה לשחרר אותו - ותהה אם המשימה לא גדולה מדי על המצרים.

באתר האינטרנט של הרשות הקפידו בימים האחרונים לתעד ולפרסם את המאמצים ודחו הצעות לעזרה בינלאומיות. רביע שיבח את עובדי ה־SCA היום על "ביצוע חובתם הפטריוטית באופן מושלם".