חברת מקורות חתמה על הסכם להספקת שירותי ייעוץ לבחריין

החברה תספק לממלכה ייעוץ בפרויקטים של מים, התפלה, בקרה אוטומטית למערכות אספקת מים ושדרוגים טכנולוגיים • היקף ההסכם עומד על כ-3 מיליון דולר

מנאמה בירת בחריין. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
מנאמה בירת בחריין. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת מקורות חתמה על הסכם לאספקת שירותי ייעוץ לבחריין בפרויקטים של מים, התפלה, בקרה אוטומטית למערכות אספקת מים ושדרוגים טכנולוגיים. לפי הדיווח לבורסה, היקף ההסכם עומד על כ-3 מיליון דולר. על העסקה המתרקמת דווח בגלובס לפני חודשיים, והיא אחת מהעסקות הגדולות הראשונות בין חברה ממשלתית ישראלית לממלכה במפרץ. 

בשבוע שעבר ביקרו בבחריין יו"ר מקורות מרדכי מרדכי, ומנכ"ל החברה, אלי כהן, כדי להשלים את הפרטים האחרונים ולחתום על ההסכם הסופי.

בבחריין, מדינת האי המדברית, יותר ממחצית המים המסופקים לתושבים הם ממקורות של מי תהום, מליחים וכמעט לא ראויים לשתייה ומידלדלים בקצב מהיר. בשנים האחרונות היא הקימה מתקני התפלה המספקים עוד כשליש מהאספקה, והיא נזקקת לפתרונות מהירים.

במקורות אומרים כי באמירויות ובבחריין מתעניינים, בין היתר, בטכנולוגיות להתפלת מים, בטכנולוגיות לבקרת איכות מים, במערכות שיאפשרו צמצום פחת (כגון דליפות מים) וכן במערכות לניהול מערכת המים, אינטגרציה ושירותי ניהול טכניים. במקורות אומרים כי התרשמו מאד מהרמה המקצועית של מהנדסי המים בחברות המים הממשלתיות במפרץ.

בבחריין איכות מים ירודה 

הנושא הבוער ביותר עבור מדינות המפרץ הוא התפלת מים מליחים לחקלאות ולשתייה. אחת מבעיות התשתית הגדולות של בחריין היא איכות המים. מי הברזים, מליחים ומזוהמים ומקורם בעיקר מבארות שאיכות המים בהן ירודה. לכן מי השתייה הם רק מבקבוקים מיובאים, והממלכה מוציאה הון ניכר על כך. בנוסף, התעשייה והחקלאות סובלות מאיכות המים. מפעלים, שהמים שותפים בהליך היצור בהם או חלק ממרכיבי המוצרים, בנו מתקני סינון יקרים ובחקלאות התוצרת נחשבת ירודה בשל כך. שר הכלכלה הבחרייני שביקר בארץ בדצמבר, זאיד בין ראשיד א-זיאני, אמר אז ל"גלובס" כי תחום זה הוא אחד מאלה שארצו מתכוונת לקדם במיוחד בשיתוף עם הידע הישראלי הנרחב והניסיון שנצבר כאן.

את העסקה מלווה בנק הפועלים. המשלחת הישראלית העסקית הראשונה ביקרה בבחריין בהובלת יו"ר מכון הייצוא, אדיב ברוך, מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר ונשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר ב-25 בנובמבר 2020. המשלחת נועדה עם שר הכלכלה והמסחר של בחריין, זאיד אל זיאני, עם מנכ"ל מרכז ההשקעות הבחרייני EDB חאלד חמיידן וכן עם בכירי הבנקאות והעסקים במקום, במטרה לקדם את היחסים העסקיים בין המדינות, בדגש על שיתופי פעולה בין הבנקים על מנת שאנשי עסקים יוכלו להתחיל ולסחור.

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, בירך את ראשי מקורות על מה שהגדיר כהובלת ההסכם הכלכלי והאסטרטגי הראשון בין המדינות ואמר: "אנו שמחים וגאים לסייע בפיתוח העסקי ובביסוס הקשרים המסחריים והפיננסים בין המדינות. בביקור המשלחת העסקית הראשונה בבחריין בנובמבר האחרון, מצאנו אצל המארחים רצון לבנות עסקים משותפים. היחסים עם בחריין הם הזדמנות אדירה עבור אנשי עסקים וחברות ישראליות. מלבד שיתוף הידע והטכנולוגיה בין המדינות, להסכם זה משמעות היסטורית והוא תוצר אמיתי של הסכם השלום הלכה למעשה".